A Google Site Search 2017. április óta már nem fogadott új regisztrációkat, 2018. április 1-én pedig leállította a szolgáltatást. Ijesztően hangzik elsőre, ha egy évek óta a piacon levő szolgáltatás teljesen megszűnik, azonban az e-kereskedők számára ez nem jelent akkora problémát.
Mi volt a Google Site Search?
A Google Site Search (GSS) egy fizetős szolgáltatás volt, amely a Google kereső technológiájával vértezte fel a weboldalak saját keresőit.
A meglévő ügyfelek továbbra is használhatják a szolgáltatást az előfizetésük lejáratáig, de a licencek lejáratát követően a GSS ügyfeleket egy ingyenes kereső szolgáltatásra irányítják majd át. Elsőre jól hangzik, hogy egy ingyenes kereső megoldást kapnak majd a Google-től, de ez nem egészen így van, a gyakorlatban az ingyenes szolgáltatások igen veszélyesek is lehetnek.
Az új szolgáltatás azért ingyenes, mert hirdetésekkel teszik rentábilissá. Képzeljük el azt a szituációt, amikor egy látogató a webáruházban egy adott termékre keres, és a találati listában éppen a konkurencia hirdetéseit találja majd meg.
Jól szemlélteti ezt a példa, amikor a látogató egy hírportálon a “Theresa May” kulcsszóra keresve hirdetéseket és ajánlatot kap a témában. Ez amellett, hogy a vásárló számára zavaró, az oldalt üzemeltető szolgáltató, kereskedő számára kifejezetten káros is lehet.
Mennyire érinti ez a változás az e-kereskedőket?
A Google megoldása alapvetően egy tartalomkereső szolgáltatás volt, nem pedig termékkereső. Ez nagyon nagy különbség akkor is, ha elsőre hasonlónak tűnik a működésük. A tartalomkereső általában tartalmat keres, pontos kifejezéseket, dokumentumokat, cikkeket, publikációkat az adott keresési kifejezés alapján – vagyis úgy működik, mint a klasszikus Google kereső. Amennyiben a tartalomkereső szolgáltatás a webáruházban kiegészül egy termékkeresővel is, akkor rendben is van ez így, de önmagában a tartalomkereső egy webáruházban nem lesz elegendő.
A termékkereső arra hivatott, hogy a vásárlót a konkrét, megvásárolni kívánt termékhez irányítsa. A termékkeresők tehát úgy vannak kialakítva, hogy a vásárlóknak a termékfotót, a termék nevét, az árát és egy minimális termékleírást mutassanak meg a keresési találati listában, a lehető legrelevánsabb sorrendben, a keresési szándékhoz igazítva.
A termékkereső olyan funkciókat foglal magában, amely a vásárlási szándékhoz kapcsolódó keresést teszi könnyűvé és hatékonnyá. Ilyenek a gépelés közbeni automatikus terméknév kiegészítés, az adott kereséshez releváns termék- és kulcsszójavaslatok, dinamikus szűrők, rendezés, lapozás, és a szinonimák kezelése.
Míg a termékkereső az e-kereskedők életében az egyik legfontosabb, legkritikusabb kérdés, addig a tartalomkereső általában sokkal kevésbé az. Tagadhatatlan ugyanakkor, hogy ha a termékkereső egy jó tartalomkeresővel van ötvözve egy webáruházban, az már egy magasabb technológiai érettségi szintet mutat.
Tehát az, hogy a GSS megszűnik, az e-kereskedők életét kevéssé befolyásolja, hiszen nem a tartalomkereső funkció az, ami elsődlegesen számít az online üzletben.
Természetesen sokakban felmerülhet a kérdés, hogy van-e Google-nek a GSS-hez hasonló termékkereső szolgáltatása? Jelenleg nincs, a Google a tartalom keresésére specializálódott, és ez várhatóan így is marad.
Az e-kereskedőknek azt javasoljuk, hogy keressék meg azt a keresőszolgáltató megoldást, amely a leghatékonyabban tudja segíteni a magasabb konverziót.