A magyar résztulajdonosok visszavásárolták a Steinhoff International csoporttól az Extreme Digital többségi tulajdonrészét – jelentette be Várkonyi Balázs, a cég vezetője. Hozzátette: a tulajdonosi szerkezet változása nem érinti a vállalat operatív működését, Magyarország vezető online kereskedője tovább folytatja régiós terjeszkedését, és az idei évre is kétszámjegyű növekedést vár.
Az Extreme Digital 50,4 százalékos tulajdonrész visszavásárlását a Gazdasági és Versenyhivatal (GVH) jóváhagyta, a szükséges pénzügyi tranzakciók lezárultak, így Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula cégalapítók újra a vállalat kizárólagos tulajdonosai.
Egy válás története
A johannesburgi és a frankfurti tőzsdén is jegyzett Steinhoff International tavaly év végén keveredett botrányba, amikor a tőzsdefelügyelet problémákat talált a cégcsoport könyvelésében, és nem engedte lezárni a pénzügyi évet. A szövevényes, több hullámot is vetett az ügy hatására zuhanásba kezdtek a csoport részvényei, és a Steinhoff International azóta is azon dolgozik, hogy konszolidálja a helyzetet.
A botrány kirobbanásakor a holding magyar érdekeltségei, az Extreme Digital, Kika és Pepco azonnal bejelentették, hogy pénzügyi helyzetük, illetve operatív működésük továbbra is stabil és független a tulajdonostól. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital vezetője szerint egyébként a Steinhoff International által világszerte birtokolt mintegy 60 cégből legalább 50-55 megbízhatóan, sikeresen és nyereségesen működik a saját piacán. Ugyanakkor az Extreme Digital is érzékelte, hogy a hírek hallatán elbizonytalanodnak egyes partnerei, például hitelbiztosítók és multinacionális cégek. Ezért egy gyors döntéssel kezdeményezték a többségi tulajdonos kivásárlását. Hozzátette: a Steinhoff International pozitív és együttműködő volt a folyamat során.
„Bár a Steinhoff International leányvállalataival piaci alapon kialakított együttműködéseinket továbbra is megtartjuk, regionális piaci helyzetünk, és sok éve folyamatos növekedésünk fenntartását csak úgy láttuk biztosítottnak, ha a dél-afrikai cégcsoporttól függetlenül folytatjuk működésünket” – nyilatkozta Várkonyi.
Ahogy a 2015-ös tulajdonrész vásárlás, úgy az idei kivásárlás összege is üzleti titok, de a cég vezetője elmondta, hogy mindkét esetben a piaci érték határozta meg a tranzakció nagyságát. Várkonyi Balázs úgy ítéli meg, hogy az együttműködés mindkét fél számára előnyös üzlet volt: míg az Extreme Digital sok szempontból az online fejlődés motorja lehetett a régióban a Steinhoff International számára, ők pedig sokat tanulhattok a multinacionális működésről. Ugyanakkor biztos benne, hogy magyar cégként is zökkenőmentesen fejlődhetnek tovább.
„Az Extreme Digital pénzügyi helyzete rendkívül stabil, az idei évre tervezett üzleti tervünk megvalósításához szükséges források is rendelkezésre állnak. 2015 előtt is magyarországi székhelyű, hazai tulajdonosi struktúrájú, de nemzetközi vállalat voltunk, a visszavásárlást követően is azok maradtunk. Célunk, hogy tovább folytassuk a tavalyi évben már elkezdett nemzetközi terjeszkedésünket, ezzel párhuzamosan megtartsuk vezető pozíciónkat az elektronikai termékek e-kereskedelmi piacán, és újabb termékkategóriák online értékesítését is elkezdjük” – mondta el Várkonyi Balázs, az Extreme Digital alapító-ügyvezetője.
Nő az online vásárlások gyakorisága
Várkonyi egyúttal több olyan piaci trendre is felhívta a figyelmet, ami egyrészt az Extreme Digital működését, másrészt viszont a magyar piacot is jellemzi. Az egyik fontos megállapítás, hogy 2017 óta a növekedés zömét nem az adja, hogy bővül a vevők száma, sokkal inkább a vásárlások gyakorisága nő. Vagyis azok, akik már megkedvelték az online vásárlást, egyre gyakrabban élnek is ezzel az eszközzel. Ez azt jelenti, hogy egy magyar webáruház napjainkban akkor képes a leghatékonyabban növelni az eladásait, ha a már aktív internetes vásárlók rendelési intenzitását fokozza, illetve az átlagos kosárértékük összegét növeli.
Ezt a trendet látszik alátámasztani egy másik mutató is: míg 2016-ban a vásárlóik 2%-a küldött vissza csomagot, az a szám 2017-ben már elérte a 2,5%-ot. A cégvezető úgy véli, ez is mutatja, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, tudnak róla, és élnek is vele, hogy törvény által garantáltan 14 napon belül visszaküldhetik az árucikket – bár az Extreme Digital saját döntése alapján ennél hosszabb, 30 napos határidőt ad a vásárlóinak.
Várkonyi Balázs továbbra is sikerük egyik alapjának tartja, hogy hibrid modellben működnek, ugyanis magyar sajátosság, hogy az offline boltok segítik az e-kereskedelem bővülését. Az Extreme Digital bevételeinek 50%-a továbbra is a fizikai boltokban realizálódik, mivel sokan online indítják el a vásárlást, de az átvételt személyesen intézik.
Sőt, a GKI Digital felmérése szerint további hungarikum, hogy minden harmadik magyar online vásárló, még akkor is online ellenőrizni le a raktárkészleteket, ha egyébként személyesen, vagyis offline vásárol meg egy terméket. Tehát abban az esetben is, ha a terméket végül nem rendeli meg online, a webáruházat pusztán tájékozódásra használja. Ezt a speciális szegmenst az Extreme Digital saját árukészlettel is rendelkező, országos bolthálózattal tudja hatékonyan kiszolgálni.
A cég a nemzetközi terjeszkedés terén is a hibrid stratégiát követi: Romániában a már működő webáruház mellett nemrég nyitottak egy boltot is, és hamarosan ugyanezt fogják tenni Horvátországban is.