A 2020-as Év Internetes Kereskedője verseny harmadik helyezettje és a logisztikai különdíj nyertese, a WhiskyNet régóta komoly szereplője a hazai e-kereskedelmnek. Hátterükről, hétköznapjaikról és további terveikről kérdezősködtünk.
Az olyan erős párlatokról, mint a whisky, talán inkább a férfiak jutnak először eszünkbe. Ennek ellenére hazánk egyik piacvezető online whiskyforgalmazójának alapítóját és ügyvezetőjét Szatmári Katalinnak hívják, és férfiakat megszégyenítő lelkesedéssel tud beszélni ezekről a nemes italokról – hangsúlyozva persze a felelősségteljes, kulturált italfogyasztás fontosságát, amit már a weboldalukra való belépéskor is olvashatunk.
A WhiskyNetet keveseknek kell bemutatni, akik jártasak az e-kereskedelemben, hiszen 2007 óta az internetes értékesítés élvonalába tartoznak, és nagy szerepük van a minőségi whiskyk és egyéb alkoholos italok hazai meghonosításában. A online kiskereskedelem mellett cash and carry üzletet is fenntartanak, foglalkoznak importtal és márkaképviselettel, illetve viszonteladói értékesítéssel, vagyis a képviselt márkáikkal már jó eséllyel találkozhattunk a hipermarketek polcain is.
Nagy bánatomra a személyes találkozás, a telephely és a raktár meglátogatása a jelenlegi járványhelyzet miatt nem volt lehetséges, így videómegbeszélés formájában próbáltam minél többet megtudni Katalintól a WhiskyNet működéséről, sikerének titkáról, és természetesen saját indíttatásairól is, amelyek erre a területre vezették.
A cég alapítója már közgazdasági tanulmányai idején is sokat utazott a nagyvilágban – többek között Londonban is töltött egy évet, és többször is ellátogatott a skót vidékekre, ahol a whiskyvel “első kézből”, a történelem és kultúra viszonylatában volt szerencséje megismerkedni. Ezután Magyarország egyik legnagyobb tradicionális italgyáránál, a Zwacknál dolgozott pár évet, amelynek vezetőiről nagy tisztelettel beszél, és ahonnan immár szakmai tapasztalatokkal felvértezve érkezett a Diageo nemzetközi italgyártó- és forgalmazó cég ausztrál részlegéhez, mivel posztgraduális tanulmányait Sydney-ben folytatta. Ezt követően a Nutricia Hungary kelet-európai marketingigazgatói pozíciójából ment el kilenc évre szülési szabadságra.
“A férjem szintén közgazdászként mindig is pénzügyi területen tevékenykedett, én pedig inkább marketingterületen. Nagy nemzetközi cégeknél dolgozva gyakorlatilag az egész életünk a munkáról szólt: nem sikerült például függönyt venni otthonra, mert nem láttuk a lakásunkat napfénynél, ezért nem tudtuk, hogy milyen színűt vegyünk” – meséli nevetve. A gyermekek megszületését követően Katalin is átértékelte ezt a fajta életet, és nem akart hozzá visszatérni, így egyre inkább saját vállalkozáson kezdett gondolkodni, habár állítása szerint sosem volt igazán vállalkozó alkat.
A WhiskyNet.hu elindítását – közgazdász szemléletükből adódóan – férjével, Szigeti Zsolttal üzleti szempontból alaposan megtervezték, és azt látták, hogy akkoriban a keserűitalok és a vodka után a whisky iránt mutatkozott a legnagyobb kereslet, főként a prémium kategóriát tekintve. Ekkor még inkább a kommersz, kevésbé minőségi fajták voltak itthon kaphatók, és maga az e-kereskedelem sem volt annyira elterjedt, mint manapság, így komoly piaci rés körvonalazódott számukra. A webes értékesítés ötletét a praktikum hozta, hiszen 3 gyermek mellett ez tűnt egyedül kivitelezhetőnek, de már az előzetes tervezés során, 2006-ban is megvolt az ötlet a későbbi bolti értékesítésre, a nagyker forgalmazásra és egy “kóstoltató helyiség” kialakítására is.
Persze az igény megteremtéséhez szükség volt a fogyasztók edukálására is, amelyet mind a mai napig fontos küldetésüknek tartanak. Az edukációt nemcsak a vásárlók, hanem a marketing- és értékesítési területekkel foglalkozó munkatársak, illetve a viszonteladó partnerek számára is fontosnak tartják: számos tréningre, továbbképzésre, lepárlók látogatására küldik a kollégákat, és maguk is tartanak képzéseket.
Amikor a cég sikerének okait kezdem el firtatni, hamar rátérünk a vásárlókkal való kommunikációra, és az egyik legfontosabb csatornaként a személyes kapcsolattartást említi. Ezt például a “bemutatótérként” üzemeltetett GoodSpirit Bar, vagy a különböző rendezvényeken való megjelenés és az évente megtartott saját események – mint például a Budapest Whisky Show – is elősegíti. A személyesség a kezdetek óta nagyon fontos szerepet tölt be a cég életében. “Az első raktárunk Szentendre belvárosában volt, ahol ma egy fodrászat üzemel, így el tudod képzelni, hogy ez milyen kicsi lehetett. Itt havonta rendeztünk nyílt napot, ahova eljöttek a törzsvásárlóink, és egy-egy üveget felbontva órákig kóstolgattunk, beszélgettünk velük.” – meséli Katalin.
Az első bolt megnyitásáig a vevők gyakorlatilag házhoz jöttek hozzájuk, és a mai napig vannak törzsvásárlóik ebből az időszakból. Emellett fő marketingcsatornaként említi a hírleveleket, illetve a közösségi médiában való aktivitást és hirdetést is, de ő maga főként telefonon, e-mailben, és egyéb közvetlen csatornákon tartja a kapcsolatot az ügyfelekkel. [blockquote author=”” ]“Mi nem klasszikus kereskedők vagyunk, hanem sokkal inkább a közösségteremtés és a tudásmegosztás a fontos számunkra, ez ad örömet nekünk, és a kollégáink is ilyen szemléletben gondolkodnak.”[/blockquote]
Ezután a napi működésről kezdek kérdezősködni. Az online kiskereskedelmi rendelések kiszállításán kívül, amelyet külső futárcég végez, szinte minden folyamatot cégen belül oldanak meg. A raktározást, a csomagolást és a budapesti viszonteladói rendelések teljesítését saját erőből végzik – az utóbbihoz saját gépjárműflottával is rendelkeznek.
A cég nettó árbevétele jelenleg meghaladja a 2 milliárd forintot, több ezres nagyságrendben teljesítenek rendeléseket havonta, és ebben több mint 40 alkalmazott segíti a munkájukat. A szállítást leszámítva egyedül az online marketing területén dolgoznak külső ügynökséggel, a többi feladatot házon belül tartják. A B2B és B2C értékesítésük aránya nagyjából 50-50%, ami persze egyes márkák szintjén változik, de összességében egyforma szinten mozog. A B2C webshopot a Shoprenter rendszerének segítségével szolgálják ki, míg a viszonteladói értékesítés a vállalatirányítási szoftverük felületén keresztül történik. A koronavírus náluk is megugrást eredményezett a kiskereskedelmi értékesítésben, ugyanakkor a GoodSpirit Bar tavaly csak 6 hónapon keresztül tarthatott nyitva. Alkalmazottakat ekkor sem bocsátottak el, cégen belüli átszervezéssel kezelték a helyzetet.
Arra a kérdésre, hogy mit jelentenek számukra a 2020-as Év Internetes Kereskedője versenyen elért díjak, az – a korábbiak alapján nem meglepő – válasz érkezik, hogy elsősorban nem a díjakért dolgoznak, hanem az ügyfelek elégedettségéért, számukra ez a legfontosabb. Másfelől persze örülnek az elismerésnek, főként a logisztikai kategóriában elért sikernek, hiszen 2020 nyarán költöztek új raktárba, és különös gondot fordítottak arra, hogy a kapacitás bővítésén túl számos technológiai újítást is bevezessenek, és a raktári dolgozóknak is minél kényelmesebb és főként biztonságosabb feltételeket tudjanak teremteni. „Én tudok otthonról dolgozni, e-maileket írni, de a raktárban dolgozók nem: őket minden eszközzel meg kell óvnunk.” – mondja Szatmári Katalin.
Végül a cég távlati és a személyes céljai is szóba kerülnek: tovább szeretnék bővíteni a termékkínálatukat, és ha több órából állna egy nap, akkor továbbfejlesztenék a ginnet.hu és rumnet.hu oldalakat is, amiket szintén ők kezelnek. “Rengeteg az ötletünk. Nagyon hálás vagyok a sorsnak, hogy ilyen klassz cégünk van – kicsit olyan, mintha a negyedik gyerekünk lenne. Rengeteg örömet okoz és energiát ad vissza. Nem is az energia véges, hanem az idő.” – foglalja össze a céggel kapcsolatos gondolatait az alapító. Fontos célként említi ezenkívül a társadalmi szerepvállalást, amit a jövőben hangsúlyosabban szeretne a cég tevékenységében is felvállalni.
“Magánemberként régóta végzünk civil támogatást, Zsolt és én is több szervezetnek segítünk és számos érzékenyítő tréningen vettünk részt. Ezt eddig magánügyként kezeltük, de szeretnénk ezentúl cég szinten is felvállalni, hogy segíthessünk azoknak, akik nyitottak, de nem volt eddig idejük vagy alkalmuk hiteles alapítványt keresni, akit támogathatnak.”
Piacvezető e-kereskedőket bemutató sorozatunk előző cikke:
- “Adj mindig többet a vásárlóidnak, mint amennyit elvárnak”- A Pelenka.hu-nál jártunk
- Szerelemből díjnyertes webáruház – a keramiaotthon.hu története