Olyan harcossal kerülhet szembe a jövőjéről döntő trösztellenes eljárásban az Amazon, aki korábban éppen az e-kerekedő példáján mutatta be, hogyan korlátozzák a versenyt a technológiai óriások.
Mielőtt a hivatala elindítaná az Amazon elleni trösztellenes eljárást, még egyszer utoljára egyeztetett az Amazon képviselőivel Lina Khan, az amerikai trösztellenes hivatal (Federal Trade Commission, FTC) elnöke. Khan, aki 2021-ben 32 évesen lett a szervezet vezetője, túl van két sikertelen összecsapáson a technológiai ipar gigászaival. De: ez láthatóan nem szegte kedvét.
Az egyik ellenfél a Facebook tulajdonosa, a Meta, a másik a Microsoft volt. Szakértők szerint ezek a meccsek csak megedzették Khant, akinek van esélye az Amazon legyőzésére – írta a Yahoo Finance az év trösztellenes eljárásának hátterét bemutató cikkében. Khan 2017-ben a Yale Egyetem jogi folyóiratában publikált egy írást. Az Amazon’s Antitrust Paradox címadással ebben arra utalt, hogy az e-kereskedő nagyon széles profilt épített ki az elmúlt évtizedekben, ami önmagában felveti a versenykorlátozás lehetőségét.
A cég e-kereskedő de ugyanakkor piactér-üzemeltető és házhoz szállítást végző szolgáltató is, amely logisztikai hálózatot tart fenn, fizetési lehetőségeket kínál, illetve aukciósházként is működik, plusz jelentős könyvkiadó, tévé- és moziproducer, hardvergyártó és a számítástechnikai felhőszolgáltatások kiemelkedő szereplője. Eközben a saját platformján megjelenő termékek kedvező áráról „publikál”, így nehéz bizonyítani, hogy piaci erőfölényével visszaélve szabályozza az árakat.
Az Amazon ezzel a profilszélesítéssel óriási profittermelő képességet hozott össze, ám eközben más vállalkozások infrastruktúra-szolgáltatójává vált. Ebből fakad a versenykorlátozás lehetősége, amit azért nem vesz kellően figyelembe a trösztellenes hatóság – írta Khan 2017-ben –, mert az árak alakítására fordítja minden figyelmét.
Nem csupán úgy lehet szabályozni az árakat, hogy a piaci szereplők kartellt hoznak létre, és egyeztetve rögzítik a piaci árakat. Az is egyfajta árszabályozás, hogy a versenytársakat belekényszerítik egy olyan infrastruktúra használatába, aminek a költségét a piaci erőfölényben lévő cég határozza meg. Ezzel áraik emelésére kényszerítheti a gyengébb vállalatokat.
Sikertelen próbálkozások
Az FTC Khan vezetésével megpróbálta blokkolni, hogy a Meta felvásároljon a virtuális valóságban rejlő fitnesz lehetőségek kihasználásával foglalkozó vállalkozást, a Withint. Ez a próbálkozás sikertelennek bizonyult. Ugyanez történt a Microsoft egyik cégfelvásárlási ügyében is.
A hivatal még a korábbi vezetőség irányítása alatt az Egyesült Államok számos államának ügyészségével együtt elindított egy eljárást. Az volt a céljuk, hogy önálló vállalkozásokká válasszák szét a Facebook, az Instragram és a WhatsApp közösségi portálokat. A Meta kérte ennek a vizsgálatnak a megszüntetését, ám egy szövetségi bíró 2022 elején elutasította ezt.
A mérleg egyik serpenyőjében ez van: a Facebook piaci részesedése a közösségi médiában bőven meghaladta azt a szintet, amelyet a korábbi bírósági döntések alapján monopóliumnak tekinthetünk. A másikban viszont az, hogy az FTC az Instragram és a WhatsApp felvásárlása idején zöld utat adott az akvizícióknak.
Szakértők szerint Khan tehetségének és ambícióinak igazán nagy megmérettetése az Amazon tetemre hívása lehet. Ebben az eljárásban elsősorban arról kell majd döntenie a bíróságnak, hogy az e-kereskedő gyakorol-e megengedhetetlen nyomást a piacterén üzletelő vállalkozásokra.
Alacsony árak – más vállalkozások rovására
A Politico korábban az ügyhöz közel álló forrásokból úgy értesült, hogy az FTC elsősorban két fronton támadhatja az Amazon tevékenységét. Az egyik az Amazon Prime kedvezményes szolgáltatás. A hivatal azt próbálja majd bizonyítani, hogy az e-kereskedő trükkökkel veszi rá a fogyasztókat: legyenek a Prime előfizetői. Aztán pedig tudatosan megnehezíti számukra, hogy felmondják ezt a megállapodást.
A másik fronton az Amazon piacterének hátterében zajló manipulációt firtathatja a hivatal. Az FTC szerint az e-kereskedő arra használja kiterjedt logisztikai és hirdetési szolgáltatásait, hogy rákényszerítse ezek használatára a platformján kereskedő vállalkozásokat. Amelyik cég belemegy ebbe, az kedvező helyet kap az Amazon portálján megjelenő keresési listákon, amelyik nem, az háttérbe szorul.
A logisztikai és marketingszolgáltatások költségének kézben tartásával aztán az Amazon befolyásolni tudja az e-kereskedelmi üzletágával versenyző kisebb vállalkozások árait. Például sok cég panaszkodott arra, hogy a piactér üzemeltetője kötelező hirdetést ír elő nekik, aminek költsége megdrágítja az árujukat.
Az Amazon tagadja ezeket a vádakat, mondván: a piacterén minden eladónak módja van meghatározni a saját árait.
Ellentétes megítélésű munka
Szerethetik vagy utálhatják Khant, az biztos, hogy világos víziója van arról, milyen szerepet kellene játszania az FTC-nek az amerikai gazdaságban, és ennek megfelelően mi a dolga a hivatal vezetőjének – mondta a Yahoo Finance-nak Harold Furchtgott-Roth, a szövetségi kommunikációs hivatal korábbi vezetője. Ez a vízió nagyon ambiciózus, agresszív, és Khan mindent megtesz, hogy valóra váltsa.
Az amerikai Kongresszus alsóháza, a képviselőház igazságügyi bizottságának republikánus tagjai nem osztják ezt a véleményt. Szerintük Khant a Metával és a Microsofttal kapcsolatos korábbi kudarcai alapján kell megítélni. Ennek alapján úgy látják, hogy feleslegesen erőszakoskodó vezető, akinek irányításával az FTC katasztrofálisan rosszul működik.
„Khan korábbi vereségei a technológiai vállalatokkal szemben keveset árulnak el arról, milyen eséllyel veszi fel a küzdelmet az FTC az Amazonnal szemben„
– véli Eleanor Fox New Yorkban tanító jogász professzor. A sajtó szereti felfújni a hivatalok kudarccal végződő eseteit, ám ezekből nem lehet következtetéseket levonni a következő ügyre vonatkozóan.
Ha az utolsó beszélgetésben nem tudnak dűlőre jutni egymással a felek, és elindul a trösztellenes bírósági eljárás az Amazonnal szemben, akkor ez lesz a jelenlegi washingtoni adminisztráció és a Big Tech közti legfontosabb összecsapás.