A kiábrándító 2019 utolsó negyedévi pénzügyi eredmény után a Groupon radikális döntésre szánta el magát: felhagy a termékek értékesítésével, hogy minden erejével a lokális élmények piacára koncentráljon. A szegmens piaci értékét szakértők több mint 900 milliárd euróra becsülik.
A szolgáltatásokra fókuszálnak 2020-ban
A Groupon szerint azzal, hogy felhagynak a fizikai áruk online értékesítésével, lehetővé teszik a vállalat számára, hogy jobban összpontosíthasson a szolgáltatásokra. Itt folyamatos a növekedés: az élmények vásárlása egyre inkább az online térbe tevődik át. Az idei évre vonatkozó terveik: szélesebb választék, korszerűsített termékek, felfrissített márka. A kereskedők számára pedig újfajta partneri együttműködéseket nyitnának meg.
A lokális élmények piacán lehet igazi keresnivalójuk
A Groupon tehát egy olyan piacon próbál szerencsét, amin eddig is jelen volt, és aminek nagyságát a közgazdászok nagyjából 930 milliárd euróra becsülik. Az élmények vásárlása ráadásul elképesztő sebességgel migrál az offline térből az internetre. A Groupon szerint ebben a szegmensben cégük most is előkelő helyet foglal el, azonban a piac egésze annyira széttöredezett, hogy ez piacvezetőként is mindössze 1 százaléknál kisebb részesedést jelent.
Tíz éve hatmilliárd dollárért vitte volna őket a Google
2010-ben a Google szerette volna felvásárolni a közösségi vásárlási szolgáltatót. Nem is apróval gurigáztak akkor: a tárgyalásokra rálátó források arról beszéltek, hogy a keresőcég egyszeri 5,3 milliárd és további célok teljesülése esetén még 700 millió dollárt ajánlott a Grouponért – írta a HWSW akkori cikkében. A 2008-ban alapított szolgáltatásnak akkor 20 millió felhasználója, 29 országra kiterjedő hálózata és egy 30 éves CEO-ja volt, Andrew Mason, aki akkor inkább tőzsdére vitte volna a céget. Ez meg is történt, a várakozásaik azonban hosszú távon nem jöttek be.
Csalódások és tévedések
“Képtelenek voltunk elérni azt a pénzügyi teljesítményt, amit vártunk a negyedik negyedévre, és be kellett ismerjük, hogy a Groupont ismét növekedési pályára kell állítanunk” – mondta Rich Williams vezérigazgató. “Ráadásul az árucikk termékkategóriánk gyenge teljesítménye – különösen az utolsó negyedévben – egyértelművé tette számunkra, hogy nem vagyunk jól pozícionálva a telített kiskereskedelmi piacon” – egészítette ki.
Az Ecommerce News tudósítása szerint a cég jelentősen elmaradt bevételi céljaitól: mindössze 567 millió eurót sikerült összehozni, míg az elemzők előzetesen 653 milliót prognosztizáltak.
Ami azt illeti, a Groupon kezdeti óriási sikerei hamar olvadni kezdtek. Két évvel azután, hogy egy Chicagoi pizzériában eladták az első egyet fizet-kettőt kap kedvezménykupont, átlépték a kétmilliárd dolláros forgalmat. Ez gyorsabb növekedést jelentett, mint amit a Google és az Amazon kezdeti a időszakban produkált. A céget a Forbes minden idők leggyorsabban növekvő vállalatának nevezte 2011-ben.
Csakhogy újabb két évvel később az alapító Andrew Mason már 37 millió dolláros veszteség miatt kellett magyarázkodjon – írja az Eater egy 2015-ös cikkében. Sőt, a Business Insider egy véleménycikkben már 2013-ban profitképtelennek nevezte a Groupon komplett üzleti modelljét. Mason ebben az évben távozni kényszerült a cég éléről. Erről egy 2018-as interjúban úgy emlékezett meg, hogy egy nem általa elkövetett komoly üzleti hiba következtében a cég egy negyedév alatt 81 millió dolláros veszteséget termelt, ezért kellett lelépnie. Valójában az igazgatótanács már egy ideje el akarta mozdítani Masont, a CNBC egyik főmunkatársa pedig az év legrosszabb amerikai cégvezetőjének nevezte.
Group + Coupon = Groupon
A Groupon egy közösségi vásárlási szolgáltató és piactér, ami a helyi közösségekre koncentrálva próbál különböző mennyiségi kedvezményeket megszerezni egyéni vásárlóknak. A piaci modell 2008-ban még igazi újdonságnak számított, de ma már hazánkban is széles körben ismert. Lényege, hogy nagyon kedvező vásárlási ajánlatokat jelenít meg a felhasználóknak, és ha elég jelentkező gyűlik össze, mindenki ezzel a komoly kedvezménnyel kaphatja meg az adott terméket vagy szolgáltatást, de ha nem sikerül elég felhasználót gyűjteni, senki nem tudja olcsón megvenni az árut.
Habár a vállalat Magyarországon 2009-ben bejegyezte a groupon.hu elsődleges domaint, majd 2012 elején újabb két fődomaint, nem indultak el hazánkban. Ausztriában, Ukrajnában és Romániában viszont igen. A Computerworld korabeli cikkében megszólaltatta a közösségi akciókkal foglalkozó cég egyik munkatársát is. Sophie Guggenberger, a Groupon Europe GmbH kommunikációs igazgatója akkor a lapnak szűkszavúan nyilatkozott: “Folyamatosan építjük globális üzletünket, amely nyomán immár 45 országban vagyunk jelen. Mindemellett még nem született meg azon döntés, hogy egy Groupon oldalt indítsunk Magyarországon”.
A Groupon modellje gyorsan sikeresnek bizonyult: két év alatt elérték a kétmilliárd dolláros forgalmat, és világszerte több száz hasonló szolgáltatás is elindult: Magyarországon a Bónusz Brigád és a Kupon Világ voltak a legismertebb hasonló piacterek. Előbbi még ma is sikeresnek tűnik, weboldaluk összesítése alapján eddigi működésük során 35 milliárd forint kedvezményt szereztek meg felhasználóiknak.