Szűk élboly diktálja a tempót a magyar e-kereskedelemben: második alkalommal adták át a HungarEcomm Stars Díjat azoknak a vállalatoknak, amelyek nemcsak itthon, hanem a nemzetközi színtéren is képesek versenytársa lenni a legnagyobbaknak. A piacot ma a Vörös Királynő-hatás mozgatja: a cégeknek folyamatosan fejleszteniük kell, hogy legalább megtartsák a pozíciójukat.

Az idei HungarEcomm Stars listán 40 cég neve szerepel. ez csupán a hazai webáruházak alig több mint egytized százaléka, ám a vállalkozások súlyát a szektorban az jól mutatja, hogy együtt a teljes magyar online kiskereskedelem 20 százalékát adják. Már a listára kerülés is komoly eredmény: a vállalatoknak árbevételi küszöböt kellett teljesíteniük, szigorú feltételeknek megfelelniük, majd átmenni a PwC, az Oander és a Growww Digital részletes értékelésén.

„Az idei eredmények azt mutatják, hogy a siker kulcsa az export és az omnichannel működés kombinációja. Az utóbbi azért vált nélkülözhetetlenné, mert a vásárlók ma már minden csatornán ugyanazt a magas szintű vásárlói élményt várják – legyen szó webshopról vagy fizikai boltról. Aki ezt nem tudja biztosítani, hosszú távon nem marad versenyben”

– mondta Szabó László, a Growww Digital alapító partnere.

A BioTechUSA gyúrt rá a legjobban

Az Internet Hungary konferencián megrendezett ünnepélyes díjátadón három kategóriában összesen 15 vállalat kapott külön elismerést. Újdonságként idén először a Magyarországon leányvállalattal rendelkező nemzetközi omnichannel cégek is nevezhettek.

  • Digital Star kategória: 1. Pepita Group Zrt. (pepita.hu); 2. Suller-Táp Kft. (kutyakajás.hu); 3. Webshop Global Kft. (pelenka.hu); 4. Leziter Kft. (homelux.hu); 5. iPon Computer Kft. (ipon.hu)
  • Local Omnistar kategória: 1. Euronics, 2. Praktiker, 3. Zákány Szerszámház, 4. Dockyard, 5. Reflexshop
  • Global Omnistar kategória: 1. IKEA, 2. MediaMarkt, 3. Rossmann, 4. dm, 5. iStyle

Export különdíjat a BioTechUSA kapott, mint a „a legsikeresebb magyar bajnok” – a cég egyszerre épít hazai értékekre és globális növekedésre.

Egy csoportkép erejéig összeálltak a HungarEcomm Stars 2025 nyertesei

A PwC adatai szerint a listán szereplő 40 vállalat 2024-ben 258 milliárd forintos nettó online forgalmat bonyolított, ami a teljes hazai e-kereskedelem 20 százalékát teszi ki. „Ez is mutatja, hogy konszolidációs szakaszába ért a régiós e-kereskedelem: a hazai piac ötödét a listán szereplő cégek viszik el” – hangsúlyozta Szabó László.

A Vörös Királynő-hatás

A Vörös Királynő-hatás elnevezés az Alice Tükörországban című meséből ered. Ara utal, hogy ahhoz, hogy egy helyben maradj, folyamatosan futnod kell. Ez a logika érvényesül ma a magyar e-kereskedelemben is: a piac konszolidálódik, a méretgazdaságossági  küszöb folyamatosan emelkedik, így a stagnálás valójában visszaesést jelent. Két trend különösen erős: egyrészt a tisztán e-kereskedelmi korszak véget ért, és az omnichannel modell vált meghatározóvá; másrészt a kizárólag magyar piacra építő stratégia nem fenntartható, a tartós növekedés kulcsa az export.

“Az export méretet ad, az omnichannel a kulcspiacokat mélyíti, az egységesített kereskedelem pedig mindezt egy rendszerbe rendezi. Aki itthon és a core piacain jól működik, az bárhol sikeres lesz.”

– mondta Ocskay László, az OANDER Technologies Kft. tulajdonosa a megmérettetés kapcsán.

A HungarEcomm Stars listán szereplő, kizárólag belföldön működő vállalatok 2022 és 2024 között átlagosan évi 2,5 százalékos online növekedést értek el, miközben az exportáló cégek 10,2 százalékkal bővültek. Ez azt jelenti, hogy az exportáló vállalatok növekedési üteme négyszerese a kizárólag belföldre a belföldi piacra fókuszáló e-kereskedőknek, ami egyértelműen jelzi: a nemzetközi piacra lépés a leggyorsabb út a tartós növekedéshez.

„A Vörös Királynő országában nem elég gyorsabban futni, okosabban kell futni”

– fogalmazott Szabó László. Szerinte csak azok a cégek válhatnak nemzetközi mércével is jelentős szereplővé, amelyek több lábon állnak és a magyar piacnál jóval nagyobb pályán gondolkodnak. A legvilágpiacképesebb e-kereskedők nemcsak az exportot erősítik, hanem az egész hazai gazdaságot is – ezért is jött létre a HungarEcomm Stars díj.

A Topliga – (abc sorrendben)

A leginkább világpiacképes magyarországi omnichannel és e-kereskedők a verseny szervezői és bírálói szerint 2025-ben a következők:

Alinda; Auchan; BestByte; BHP Gumi; BioTechUSA;
Bortársaság; Brendon; Cosori; dm; Dockyard;
Euronics; Forex; Fressnapf; Gammo; Heavy Tools;
Homelux; IKEA; iPon; iSTYLE; JátékNet;
Kutyakajás.hu; Kütyübazár; Libri; Libri-Bookline; Lumenet;
MediaMarkt; Nutriversum; online Márkaboltok; Pelenka.hu; Pepita.hu;
Petissimo; Praktiker; Reflexshop; REGIO JÁTÉK; Rossmann;
SportSarok; Újház Bodrogi; Vágyaim.hu; Warnex; Zákány Szerszámház

 

A díj honlapja: hungarecommstars.hu