Az amerikai cég 1,625 milliárd dollár értékben vásárolja fel a Depop nevű alkalmazást egy fiatalabb vásárlói réteg elérésének érdekében.
Az Etsy egy 2005-ben indított online piactér, amelyen alkotóknak a világ (szinte) minden részéről lehetőségük van kézműves és vintage termékeket értékesíteni. A kínálat az évek során rendkívüli módon kiszélesedett, már nem csak olyan hagyományos home made cikkek szerepelnek benne, mint az ékszerek vagy a bögrék, hanem egészen meglepőek is: a vintage varrógéptől a 100.000 forintos Batman jelmezig, a letölthető önéletrajz sablontól a Harry Potteres sakk készletig.
Arról, hogy érdemes-e az Etsy-n eladni, megoszlanak a vélemények, így nem kevés cikk, poszt és YouTube videó készült ebben a témában – viszont néhány pro és kontra érv vitathatatlan. Az egyik ezek között, hogy amíg egy fiatal alkotó nem rendelkezik releváns saját eléréssel, érdemesebb egy több millió felhasználó által aktívan látogatott felületre feltölteni az értékesítésre szánt termékeit, mint egy sajátra. Ugyanez persze balul is elsülhet: az Etsy-n könnyű elveszni a rengeteg eladó és termék között, a vásárlók pedig kizökkenhetnek a vásárlási folyamatból, ha tudják, bármikor folytathatják a válogatást a számtalan hasonló kaliberű termék között.
Az ára pedig: az Etsy-n több kisebb díj kerül a felrakott termékekre – ezek külön-külön lényegtelennek tűnnek, összeadva viszont viszonylag nagy százalékot eredményeznek. Egy termék 4 hónapra szóló listázási díja például mindössze 57 forint, viszont minden eladásból, minden szállítási költségből, és adott esetben valuta váltásból is lejönnek a százalékok. Főleg egy alacsonyabb árú, de szállítást igénylő árucikk esetén vagy az eladó jár rosszul, vagy a vásárlók fogják rendkívül magasnak találni az árat.
Mindemellett, a kézműves termékek értékesítésére szánt, nemzetközileg ismert és megbízható online piacterek száma véges, és a meglévők között az Etsy még így is egy egész olcsó opciónak számít A legszorosabb magyar megfelelője egyébként a meska.hu, amely a webáruház bemutatkozó felülete szerint több, mint 435 ezer regisztrált felhasználóval, közel 135 ezer aktív termékkel és 13 éves múlttal rendelkezik.
Az Etsy az elmúlt 16 évben hatalmas növekedésen ment keresztül, egy idei statisztika szerint mára már nagyjából 4,36 millió aktív eladót, és 81,9 millió aktív vevőt számlál. Egy másik kimutatás szerint 2020-ban a piactér felhasználóinak többsége 18-35 év közötti, nagyrészt az Y generációba tartozó nő volt.
És így jutunk el a ahhoz a ponthoz, hogy miért van szüksége az Etsy-nek egy olyan szintű beruházásra, mint a Depop felvásárlása. A generációk szétválasztása természetesen nem kristálytiszta, de a legtöbben 1981 és 1996 közé rakják a Y generáció tagjainak születési évszámát, és 1997 és 2012 közé pedig az X generáció tagjaiét. Tehát, a legfiatalabb elérhető vásárlói generáció tagjai idén 24 és 9 év között vannak – közülük jópáran már internet-, és okostelefon használók, valamint potenciális online vásárlók lehetnek.
A Depop nevű app pedig éppen ennek a generációnak lett kitalálva. Ez tulajdonképpen egy e-kereskedelmi funkciókkal ellátott közösségi média alkalmazás, ahol egyrészt könnyedén lehet használt ruhákat, cipőket vagy egyéb tárgyakat eladni, valamint az is látható, hogy mit kedvelnek, vásárolnak és árulnak az általunk követett accountok – a követőink pedig természetesen ugyanezeket az információkat látják rólunk. Az alkalmazás 2011-ben indult, ekkor még a PIG nevű magazin olvasói tudták megvásárolni a segítségével azokat a termékeket, amelyeket az említett kiadványban láttak. Mára az alap funkcionalitás is megváltozott, sokan az eBay és Instagram kombinációjaként hivatkoznak rá, emellett a bemutatkozó oldaluk szerint mára már több, mint 21 millió felhasználóval rendelkeznek – akik 48,4%-a 20-29, 34,6%-a pedig 10 és 19 év közötti.
A Depop az Etsy-től eltérő módon csak akkor számol fel költséget, ha valóban eladásra kerül az adott termék, ebben az esetben viszont rögzítetten 10%-ot, ami az országonként eltérő tranzakciós díjat nem tartalmazza.
“A Depop a secondhand eladások otthona a Z generáció tagjai számára”, nyilatkozta Josh Silverman, az Etsy vezérigazgatója a június 2-i sajtóközleményében. “A Depop egy élénk piactér szenvedélyes közösséggel, egyedülálló termékek rendkívül széles kínálatával (…). Mi pedig jelentős lehetőséget látunk a megosztott szakértelem és növekedési szinergia kialakításában egy egyedi és nagyon különleges e-kereskedelmi márkákból álló hatalmas portfólió keretein belül.”– tette hozzá.
A felvásárlási tranzakció lezárását követően, amely várhatóan 2021 harmadik negyedévében következik be, a Depop székhelye Londonban marad, és továbbra is önálló alkalmazásként fog működni, a jelenlegi vezetőség megtartásával.