Ahogy azt előre lehetett látni, 2022-ben meghaladta az e-kereskedelem egy éves forgalma az 1000 milliárd dollárt. A mérföldkő októberben érkezett el, amikor az amerikai piacon az elmúlt 12 hónap során eladott termékek összértéke átlépte ezt a határt – írja a Marketplace Pulse.
A korábbi várakozások szerint ennek a történelmi áttörésnek csak 2024-ben kellett volna megtörténnie, de ez a világjárvány során kibontakozó boom következtében mintegy másfél évvel korábban következett be.
Az Amerikai Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériumának adatai szerint az előző egy évben 1,02 billió dollár értékű áru után fizettek be valamilyen szövetségi vagy állami adót. Az elmúlt három évben ezzel nagyjából megduplázódott az online értékesített áruk értéke éves szinten az Egyesült Államokban.
Lassuló növekedés
Ennek ellenére már az USA-ban is jól érzékelhetően beköszöntött a normalizációs időszak, hiszen 2009 óta először egyszámjegyű volt a növekedés a szektorban, és az elemzők további lassulást várnak az idei utolsó pénzügyi negyedévben is. Némileg árnyalja a képet, hogy a bázis is rettenetesen magas volt, hiszen az ezt megelőző két évben mindvégig rekordmértékű növekedés jellemezte a szektort.
A koronavírus-járvány előtt készült predikciók mindenesetre a jelenleginél huszonöt százalékkal alacsonyabb bevétellel kalkuláltak a 2022-es évre nézve. Ha a korábbi évek predikcióval vetjük össze a jelenlegi növekedési adatokat, akkor még mindig 14-15 százalék lenne a bővülés, hiszen előzetesen erre az évre mindössze 815 milliárdos forgalom zajlott volna az amerikai e-kereskedelmi szektorban.
A kiskereskedők kaszáltak
A teljes kiskereskedelmi forgalom pedig még az e-kereskedelmnél is gyorsabb ütemben tudott növekedni az idei év során. Valószínűleg a globális inflációs nyomás által érintett, a magyarországinál jóval alacsonyabb, és az ősz végére egyre inkább csökkenő tendenciát mutató amerikai pénzromlás is szerepet játszhatott abban, hogy rekordforgalmat bonyolítottak az amerikai kiskereskedők 2022 során.
Ez egyben az is jelenti, hogy az e-kereskedelem volumene a legutóbbi negyedévben 14,1 százalék volt a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül, ami tulajdonképpen a koronavírus-járvány előtti szintet jelenti. Ha viszont csak azokat a szektorokat számoljuk, ahol az e-kereskedelem érintett lehet (az amerikai Kereskedelmi Minisztérium adatsorai az e-commerce területén hagyományosan nem aktív tevékenységet végző vállalkozások adatat is tartalmazzák), akkor az online kereskedelem részesedése már közel 21 százalékos.
A teljes növekedésnek és az ezen belüli arányoknak a korábbi előzetes becslésekhez történő hasonlítását az is megnehezíti, hogy sem a tavaly bekövetkezett logisztikai láncok összeomlásával, sem pedig az orosz-ukrán fegyveres konfliktus kirobbanását követő energiaár-robbanással nem számoltak.
A legutóbbi negyedév során már ismét 10,8 százalékos növekedésről számolt be a Kereskedelmi Minisztérium, ezeknek az adatoknak a véglegesítésére azonban már csak a pénzügyi évet záró jelentést megelőzően kerül majd sor. A 2021 vége óta tartó lassulás és normalizáció után tehát nem zárható ki az sem, hogy az amerikai e-kereskedelem ismét az intenzívebb növekedés jeleit mutathatja majd a következő évben.