A csomagolt és frissáru online forgalma globálisan 15%-kal nőtt az elmúlt két évben. Ahogy növekszik a fogyasztók internetes vásárlási ökoszisztéma iránti bizalma, úgy bővül a kosárba kerülő termékkategóriák köre, derült ki a Nielsen piackutató legújabb jelentéséből. A netező magyarok 93%-a vásárolt már online, főként divatárut és utazást, de jön fel az étel-házhozszállítás is.
A Nielsen a fogyasztók online vásárlási szokásait feltérképező „Összekapcsolt kereskedelem” c. riportja rámutat, hogy a világhálóra csatlakozó fogyasztók 95 százaléka vásárolt már az interneten, ami egy százalékpontos növekedés 2017-hez képest. Az adatokból az is kiderül, hogy globálisan a digitális vásárlók több mint egynegyede (26%) vásárolt már frissárut is a netről: ez forgalomban 15 százalékos növekedés 2016-2018 között, ezzel mintegy 70 milliárd dollárral járultak hozzá az online FMCG-kereskedelem forgalmához. Magyarországon ez az arány alacsonyabb: százból 7-en vásároltak csomagolt élelmiszert, 5-en frissárut.
A „régi motoros” kategóriák, mint a divat, az utazás és a könyvek, őrzik vezető pozíciójukat az online vásárlások arányait tekintve (sorrendben 61, 59 és 49 százalék vásárolt már a kategóriából világszerte). Mindeközben az e-kereskedelem legdinamikusabban fejlődő szegmensei közé tartozik az éttermi étel-házhozszállítás, melyről a megkérdezettek egyharmada nyilatkozott úgy, hogy rendelt már (+2%p 2017-hez képest), valamint erősödnek a csomagolt élelmiszerek (+3%p növekedéssel a fogyasztók 30%-a vásárolt már) és frissáruk (+2%p növekedéssel a fogyasztók 26%-a vásárolt már).
A magyarok hozzák a világátlagot: nálunk is a divatáru a vezető kategória online vásárláskor (41% vásárolt már), ám a harmadik helyen a szórakoztató elektronikai termékek állnak (39%). Legkevésbé a bor- és szeszesital-vásárlásra és a virág-/ajándékküldésre kattanunk.
Dél-Koreában például a teljes kiskereskedelmi költés egyötöde a virtuális térben zajlik, ezzel abszolút világelső. Ha figyelemmel kísérjük az ország online értékesítésének fejlődését, különböző vásárlói magatartási mintázatokat fedezhetünk fel” – mondta Pete Gale, a Nielsen kereskedői kapcsolatokért felelős ügyvezetője. „A tipikus első netvásárlós kategóriák növelik a rutint, komfortérzetet és a bizalom fokát, ami pedig szélesíti a repertoárt. Így a kosárba szépség- és testápolási termékek, valamint babaápolási szerek is bekerülnek, majd szép lassan eljutnak a csomagolt és frissárukhoz. Ennek tanúbizonysága az elmúlt években ugrásszerűen növekvő online élelmiszervásárlás és házhozszállítás.”
A Nielsen riportjából kiderül, hogy a fogyasztók gyakrabban vásárolnak online csomagolt, illetve friss élelmiszert, amennyiben bizonyos vásárlási opciókat és minőséggaranciát is kínál a kereskedő. A fogyasztók mintegy fele (49%) nyilatkozott úgy, hogy a kifogásolt minőségű termékre vonatkozó pénzvisszafizetési garancia ösztönzi az e-vásárlást. További 45% nyilatkozott úgy, hogy vonzónak találja a helyettesítő termékek felkínálását, amennyiben a kívánt termék nem elérhető, míg 44% kimondottan keresi az ingyenes kiszállítási opciót bizonyos összeghatár felett. A magyarok közel fele találja ösztönzőnek az ingyenes kiszállítást és a pénzvisszafizetést.
„A fogyasztók mindinkább hozzászoknak az online vásárláshoz. Emellett a folyamatosan fejlődő e-kereskedelmi szcéna elmossa a határt az online és offline között” – tette hozzá Gale. „Néhány évvel ezelőtt az e-kereskedelmi vásárlások a tartós árucikkekre irányultak, ám idővel újabb kategóriák kéredzkedtek fel erre a listára. A jövőben a változó vásárlási magatartást a fogyasztási előzmények elemzésén és az online viselkedésen alapuló személyre szabott ajánlatok, valamint egyéb hasonlóan innovatív digitális megoldások formálják majd.”