Összesen mintegy 143 milliárd euró forgalmat bonyolítottak az online kereskedők Európában. Az Ecommerce News beszámolója szerint a tavalyi teljes, országhatárokon átívelő kereskedelem domináns szereplője az öreg kontinensen is az Amazon volt, amely a teljes forgalom majd’ negyedét, összesen 22 százalékát tudhatta magáénak. A piaci tortából az európai székhelyű kereskedők mindössze 11 százalékot hasítottak ki maguknak.
A leglátványosabb változás a tavalyi adatokhoz képest az Amazon dominanciájának további erősödése, amely a teljes határokon átívelő forgalomban a 2018-as 18 százalékhoz képest négy százalékos nettó növekedést produkált. Az olyan nagy európai kereskedők, mint a Vinted, a G2A, a Farfetch vagy a Zalando is mintegy 17 százalékkal növelték forgalmukat az elmúlt egy évben, de ez csak ahhoz volt elég az öreg kontinens cégeinek, hogy a határokon átívelő teljes forgalom 11 százalékát megszerezzék.
A cbccommerce.eu Cross-Border Commerce Europe tanulmányának egyik legfontosabb megállapítása szerint 2025-re a határokon átívelő B2C forgalom 65 százaléka online piactereken zajlik majd. A kutatás készítői a forgalom felmérése mellett rendszeresen rangsort is felállítanak az európai piacon aktív piacterekről, amelyekbe a a forgalom mellett olyan tényezőkkel is kalkulálnak, mint a SEO tevékenység, a lefedett országok száma, vagy a különböző országokba kézbesített csomagok, illetve az egyes piacokról érkező egyedi látogatók aránya. Ezek alapján az egységes európai piac legjobban teljesítő piacterei 2019-ben a következők voltak:
Top 10 – Határokon átívelő európai piacterek
- Amazon (USA)
- eBay (USA)
- AliExpress (Kína)
- Etsy (USA)
- Discogs (USA)
- Wish (USA)
- Vinted (Litvánia)
- G2A (Lengyelország)
- Farfetch (UK)
- Bandcamp (USA)
A fentiek mellett az idézett kutatás rámutat arra is, hogy az országhatárokon átívelő kereskedelemben a közvetlenül a vevőknek értékesítő, vagyis a B2C kereskedők aránya 56 százalék. A B2C kereskedők közel fele saját raktárkészlettel rendelkezik. Az egyre dominánsabb online piacterek harmada pedig egyáltalán nem árusít saját terméket, csupán külső partnerek termékeit értékesíti. A fenti top 10-es listából ilyen a Wish, a Fartech, a Bandcamp vagy a hanglemezek egyre komolyabb reneszánszát kihasználó Discogs.
Egyébként a top 100-as listán 36 százalék a C2C, azaz a vásárlók közötti tranzakciókat lebonyolító oldalak aránya, amelyek között a legnagyobbak a Depop és a Bump az Egyesült Királyságból, a Hood, a Mobile.de és a Rebelle Németországból, a Delcampe Belgiumból, a Vestiaire Collective Franciaországból, és a Marktplaats Hollandiából. Az aukciókat bonyolító kereskedők mindössze 10 százalékát teszik ki a top 100-nak, az összes piactér 41 százalékán pedig használt termékek is kaphatók, melyek közül egyértelműen kiemelkedik a litván Vinted, amelynek a Top 10-be is sikerült bekerülnie.