Az online vásárlás rendszeressé vált az európaiak körében, és továbbra is a divat- és háztartási cikkek a legnépszerűbbek. A RetailX kutatásában több mint 8000 vásárlót kérdeztek meg 17 európai piacon, köztük az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Franciaországban, Németországban, Spanyolországban, Hollandiában és Lengyelországban.
A brit RetailX rendszeresen kutatja és monitorozza a piac legnagyobb szereplőit és a vásárlási szokásokat a hazai piacon, Európában és Ausztráliában. Az RXEU kutatásokban független áttekintést nyújtanak a kontinens legnagyobb e-kereskedelmi és többcsatornás kiskereskedőinek teljesítményéről. Évente hét jelentést tesznek közzé, amelyek átfogó rangsorolást és elemzést tartalmaznak hat kulcsfontosságú teljesítménydimenzió alapján. Íme néhány a legutóbbi kutatásuk megállapításai közül.
Milyen gyakran vásárolnak az emberek az interneten?
A brit válaszadók 47%-a nyilatkozott úgy, hogy hetente többször vásárol az interneten, míg 8%-uk azt mondta, hogy naponta többször is rendel valamit. Csak 0,7% mondta azt, hogy évente csak néhányszor vásárol online, míg valamivel nagyobb hányaduk (1,2%) nyilatkozott úgy, hogy soha nem teszi. Sok piacon azonban a legnagyobb csoportot azok alkotják, akik rendszeresen rendelnek az interneten: Olaszországban 44%, Németországban 42%, Lengyelországban 41%, Franciaországban és Spanyolországban 40%, Hollandiában pedig 39%.
Ezeken a piacokon a második legnagyobb csoportot azok alkotják, akik hetente többször vásárolnak online – 32% Hollandiában, 31% Franciaországban és Spanyolországban, 30% Lengyelországban és 28% Olaszországban. Viszonylag kis hányaduk az, aki viszont soha – ez Franciaországban a legmagasabb, 2,7%-kal. Azok, akik nem vásárolnak online, ezt rendszerint azzal indokolták, hogy szeretnek boltokban vásárolni, bár a spanyol válaszadók harmada (33%) inkább a biztonság miatt aggódik.
Mit vesznek?
Az Egyesült Királyságban leginkább élelmiszert vásároltak az elmúlt évben az interneten (62%), ezt követik a divatos ruházat vagy kiegészítők (61%), a kozmetikumok és szépségápolási termékek (52%), a virágok és az ajándékok ( 46%), illetve háztartási cikkek (44%). Lengyelországban azonban elsősorban divatcikkeket és kiegészítőket (64%), kozmetikai és szépségápolási termékeket (48%), valamint szórakoztató elektronikai cikkeket (48%) vásárolnak. Németországban a legnépszerűbb online vásárlási cikkek a zenei, film- és televíziós termékek (78%), sport- és fitneszcikkek (54%), az elektronikai cikkek (58%), a hobbihoz kapcsolódó termékek (52%) és divatcikkek (50%).
Hollandiában is a divatipari termékek vezetnek (52%), ezt követik a hobbihoz kapcsolódó áruk (48%). Franciaországban továbbra is a divat áll az élen (72%), ezt követik a háztartási cikkek (48%), Olaszországban pedig 61% vásárolt divatárut és 50% háztartási cikkeket az előző évben. Spanyolországban 72%-kal a divatcikkek, 50%-kal a háztartási cikkek, és 46% arányban az elektronikai cikkek a legnépszerűbbek.
Hogyan vásárolnak?
Az Egyesült Királyságban leginkább okostelefont használtak online vásárláshoz: 73%-uk legtöbbször vagy mindig ezen keresztül rendel. Ezt követik a laptopok (37%) majd a táblagépek (30%), és az asztali számítógépek (28%). Egyelőre úgy tűnik, hogy az okostévék (21%) és az intelligens hangszórók (20%) még mindig inkább a feltörekvő kategóriába tartoznak.
Hasonló a helyzet máshol is: Olaszországban 70%, Franciaországban 79%, Lengyelországban 73,5%, Németországban 69%, Spanyolországban 67%, Hollandiában 63% az elsősorban mobilról vásárlók aránya . A laptopok voltak a második leggyakrabban használt opció minden piacon, amíg a harmadik helyen az asztali számítógépek következtek az Egyesült Királyságon kívüli kulcsfontosságú országokban.
A brit vásárlók legnagyobb csoportja a házhozszállítást preferálja, ezt követi a bolti átvétel vagy átvételi pontra történő rendelés, ahogy Olaszországban, Spanyolországban és a többi piacon is.
Miért választják az online vásárlást?
Az internetes csatorna preferálásában összességében a legfontosabb szempont továbbra is az olcsóbb ár (45%). Ezt követi a házhozszállítás lehetősége (44%), és az időspórolás (33%), de ebben országonként nagy különbségek tapasztalhatók.
Az Egyesült Királyság vásárlói a házhozszállítást említették a legfontosabb szempontnak (47%), ezt követi az olcsóbb ár (42%) és az időmegtakarítás (39%). Az egészségügyi kockázatokat csak a válaszadók 7%-a említette a három legfontosabb ok között, ami arra utal, hogy a Covid-19-től való félelem mára jelentősen alábbhagyott. Olaszországban az alacsony árak voltak a legfontosabbak (50%), ezt követte a házhozszállítás (46%), míg a francia válaszadóknál az időmegtakarítás vezet (44%), ezután jön a házhozszállítás és az alacsonyabb árak (40%). A lengyel és német válaszadók több mint fele számára az olcsóbb árak voltak a prioritások, amíg a spanyoloknál a házhozszállítás (44%), Hollandiában pedig az időmegtakarítás (41%).
Változtatnak-e a vásárlási szokásaikon a jövőben?
A legtöbb vásárló úgy nyilatkozott, hogy továbbra is hasonló módon fog vásárolni az értékesítési csatornákon, mint ahogy jelenleg. Ezek aránya a briteknél 63%, Olaszországban 64%, Franciaországban 67%, Németországban 69%, Hollandiában 61%, Spanyolországban 60,5% és valamivel több mint a felük ért egyet az állítással Lengyelországban (50,3%). Azok közül, akik viszont változtatni terveznek, mindenhol nagyobb arányban számítanak arra, hogy többet költenek majd online és kevesebbet az üzletekben, ami az európai e-kereskedelem számára további tartalékokat jelenthet.
A teljes kutatás a szervezet honlapjáról tölthető le.