A Mito sorozatának előző cikkében a Google Shopping kampányokról volt szó. Ha lemaradtál volna róla, elolvashatod a Konverzió rovatunkban: Hozz létre megtérülő Shopping kampányokat!
Abban mind egyetértünk, hogy egy vállalkozás fő célja a profitmaximalizálás. E-kereskedőként a bevétel legnagyobb része a webáruházból érkezik. A bevételi adatokat könnyen szinkronizálhatjuk Google Ads fiókunkba, hogy lássuk, melyik kampány teljesít jobban, és eszerint optimalizáljuk őket, ezáltal a bevételt is.
Az értékalapú licit már egy ideje életünk része, de a 2020-as online robbanás óta még fontosabb az adatok teljes körű kihasználása. A legtöbb online vállalkozásnál már bevett gyakorlat a ROAS-alapú optimalizálás, de ahhoz, hogy a kampányaidból még többet tudj kihozni, itt az ideje megismerkedni a ROI-alapú optimalizálással!
Mielőtt belevágunk a részletekbe, tisztázzuk, hogy pontosan mit is értünk értékalapú liciten! Egyszerűen definiálva pontosan azt, amit az elnevezés takar: értékalapú optimalizálás a kampányok bevételének maximalizálása érdekében. Amikor konverzióra optimalizálunk, akkor a vásárlások darabszámát igyekszünk növelni, tehát jó eséllyel sok vásárlás érkezik majd népszerűbb termékekből – ám leggyakrabban ezek az olcsóbb termékek. Ha viszont értékalapon optimalizálsz, akkor a lehető legtöbb bevételt fogja kihozni a Google Ads az adott napi keretből.
ROAS & ROI: ismerd a különbséget
A ROAS a Return on Ad Spend rövidítése, vagyis a hirdetésköltségre eső megtérülést takarja. Egyszerű képlete: tranzakciós érték/költség. Ha az ecommerce mérést beállítottad a fiókban, ezt azonnal tudod is használni. De tényleg ez a legjobb opció?
A ROI = Return on Invest, vagyis Befektetésarányos megtérülés. Az implementációja bonyolultabb, de mindenképpen megéri ezt a mutatót vizsgálni, ugyanis a ROI nemcsak a vásárlás értékét veszi figyelembe, de az árrést is.
Egy jó ROAS-sal rendelkező kampány nagyon jól hangzik, de ha profitot akarsz maximalizálni, akkor érdemes ROI-ra fókuszálni performance kampányaiddal. De miért is?
Nézzünk egy gyakorlati példát!
Fut két kampányod: az egyik porszívókra, a másik pedig mosógépekre; mindkettő tranzakciós értéke 50 000 euró. A porszívókampány 6 000 eurót költött, míg a mosógépkampány 10 000 eurót. Ha csak ezeket az infókat vesszük figyelembe, akkor úgy kalkulálhatunk, hogy a ROAS a porszívó esetében 8.3, a mosógép esetében 5. Ez alapján azt mondhatjuk, hogy a porszívókampány jobban teljesít, hiszen kevesebb pénzből több bevételt hozott.
Viszont lehet, hogy mégis korai lenne elbúcsúzni a mosógépkampánytól? Hozzunk be egy újabb változót az egyenletbe!
A porszívó árrése 25%-os, vagyis a nettó profitunk az 50 000 eurós tranzakciós érték után 12 500 euró, míg a mosógép 50%-os árréssel teljesít, ebből a nettó profitunk 25 000 euró. Vagyis elmondható, hogy a porszívókampány ROI-ja 2.1, míg a mosógépeké 2.5.
Ez azt jelenti, hogy a mosógépkampány, még ha kevesebb számú konverziónk is van belőle, egy eladás esetén magasabb profitot termel. Első körben ezen kell tehát kimaxolni a költést.
Legyél konkrétabb!
A digitális érettség felé vezető út számos kihívással van teletűzdelve, de ha termékszinten ismered és definiálni tudod az árrésed, és ezt a kampányaidban ki is tudod használni, az hatalmas javulást hozhat Google Ads kampányaidban, és így a nyereségességedben.
Több olyan webshopot láttam már, ahol tisztában vannak a webshop teljes árrésével, több esetben termékkategória-szinten is, de ennél lehet még egy szinttel is lejjebb menni: kezdd el használni termékszinten is a bevételi adataidat! Ha képes vagy ezeket az adatokat bekötni a hirdetési fiókodba termékszinten is, sokkal pontosabb és valósabb képet kapsz majd arról, hova érdemes nagyobb összegeket befektetni, és mi az, ami csak látszólag hoz jó eredményeket, de valójában égeti a pénzed.
Jöjjön a gyakorlat!
Ez szuperül hangzik elméletben, de mégis hogyan kell ezt átültetni a gyakorlatba? Jelenleg két fő módja van a profitadatok Google Adsbe való importálásának:
A: Konverziós követőkóddal, ahol a profit a konverzió értéke
Ezzel a módszerrel valós időben tudod az adatokat a fiókba szinkronizálni. Implementáld a profitadatokat (termékérték x árrés) ugyanúgy, ahogy a tranzakciós adatokat is behúzod Google Adsbe követőkód segítségével.
B: Offline konverziómérés
Importáld az adatokat a hirdetési fiókba vásárlás után offline konverziómérés segítségével! Az offline konverziómérés egy szuper eszköz a szolgáltatásalapú vállalkozásoknak a leadminőség biztosításához. Például ha egy autókereskedés tesztvezetés-foglalásokra optimalizál, a CRM-rendszerükből könnyedén visszaküldhetik a Google Ads kampányokba, hogy melyik foglalásból lett tényleges vásárlás a későbbiekben. Online boltok esetében ezzel a módszerrel tudjuk visszatölteni a hirdetési fiókba egy-egy vásárlás tényleges profitadatát.
Tárold el a vásárlásokká alakult, hirdetésekből származó kattintások GCLID azonosítóját, és ennek segítségével küldd vissza a Google Ads fiókba a profitértékeket. Ehhez használhatsz egy automatizált feedet, vagy egy támogatott integrációt az adatok szinkronizálásához. Frissítsd az adatokat lehetőleg legalább napi egyszer!
Most, hogy már mérni tudod a hirdetési fiókodban a profitadatokat konverzióként, kezdd el a kampányaidat erre a mutatóra optimalizálni! Ahogy átlátod és elkezded jól használni az adataidat, könnyebben fogod online csatornáidon is maximalizálni vállalkozásod profitját!