A közösségi média mindenhatóvá válásával a tartalommarketing először csodafegyver lett, aztán gyakorlatilag a kötelező menetfelszerelés részévé vált az e-kereskedelem minden egyes harcosa számára.
A tartalommarketing egy viszonylag tág kategóriája a kommunikáció egy viszonylag szűkebb szegmensének. Rengeteg formája alkalmazható abból a célból, hogy segítsen a vállalkozásoknak potenciális vásárlóik vonzásában, bevonásában és megtartásában. Mivel ma már szinte senki nem lehet meg valamilyen szintű tartalommarketing nélkül, a vállalkozásoknak új erőforrásokat kell bemozgatni kommunikációs büdzséjükbe, ami a kisebbek számára sok esetben kifejezetten megterhelő lehet.
A megosztott tartalom olcsóbb
Mivel tehát a jó tartalommarketinges módszerek szükségesek és hatékonyak, de sokszor elég drágák, a takarékos tartalomstratégia – figyelembe véve a költségeket és a rendelkezésre álló büdzsét – a saját média működtetésén kívül megosztott, avagy vendégtartalmakkal is dolgozik. Egyszerűen szólva azért, mert egy jó cikket megkeresni és megosztani könnyebb, mint írni egy sajátot.
De hol találok tartalmat?
A jó – vagyis márkánk és vásárlóink szempontjából egyaránt releváns – tartalom nincs mindig kéznél, meg kell keresni. Olyasmi folyamat ez, mint amikor egy művészeti galéria kurátora felkutatja azokat a műtárgyakat, amiket érdemes megosztani a közönséggel. Nem véletlen, hogy az angolban a curation szót használják a megosztandó tartalmak válogatására és a galériás említett feladatára egyaránt.
Bármilyen terméket vagy szolgáltatást áruljunk is, az interneten minden bizonnyal rengeteg releváns tartalom található a témában, de ezek a legkülönbözőbb minőségi színvonalat képviselik, ráadásul gyakorta fellépnek nyelvi akadályok is.
Keressünk türelmesen a nekünk fontos témákban. A találatokat válogassuk át, és válogassuk ki azokat, amelyek érdemesek lehetnek megosztásra a különböző platformjainkon (Facebook, hírlevél, blog stb.). A kezdeti stádiumban a legnehezebb minőségi tartalmakat találni, később ez egyre könnyebbé válik, hiszen már számos olyan forrást (híroldal, blog, videós csatorna vagy más) azonosítottunk, amik megbízható színvonalú tartalommal szolgálnak a nekünk kellő témákban. Ezeket nézzük rendszeresen, sőt érdemes őket valamilyen csatornafigyelőbe (pl. Feedly) elmenteni, így könnyebben átnézhetjük, mi jelenik meg rajtuk. Annál értékesebb egy forrás, minél kevésbé valószínű, hogy közönségünk már találkozott a posztjaival, vagyis: célozzunk a ritkaságokra!
Helyezd kontextusba!
Ha találtunk egy kiváló cikket, ami tényleg van olyan jó, hogy szívesen megosztanánk azt webáruházunk Facebook-csoportjában, már félig sikerült a feladat. Amit ilyenkor el kell kerülni az az, hogy a vendégtartalmat minden kommentár nélkül csak úgy bedobjuk a felhasználóknak. Ha ezt tesszük, az nem tartalommarketing, hanem pocsékolás. A cikket, képet, videók mindig helyezzük olyan kontextusba, hogy az a felhasználóink számára érthető, érdekes és inspiráló legyen: adjunk neki új értelmet vagy értelmezést!
Ne feledjük, hogy minden alkalommal, amikor megosztunk valamit, magunkat is pozícionáljuk a reménybeli vásárlóink előtt. Tűnjünk fel saját termékünk szakértőjeként és elkötelezett rajongójaként, adjunk tanácsot, legyünk visszafogottan segítőkészek – mindenekelőtt pedig tudatosak.
Oszd meg, és uralkodj!
Az összegyűjtött és alaposan válogatott tartalmak megosztása magától értetődő a Facebookon, mondjuk a fenti példában említett csoportban, a saját tartalmakkal felváltva vagy akár azok nélkül. De nem ez az egyetlen mód, ahogy a vendégtartalmakat használni érdemes, hiszen akár új tartalmakat is létrehozhatunk belőlük, ami így már a sajátunk is. Mondjuk heti egyszer forgathatunk egy 5 perces videót, amiben bemutatjuk a héten olvasott 5 legérdekesebb cikket, ezek között persze a sajátjainknak is lehet hely. Így minimális energiabefektetéssel sokkal értékesebb tartalom jött létre, amivel növelni tudjuk közönségünket.
Értékeld az eredményeidet!
Bármilyen marketingtevékenységet végzünk is, ha nem elemezzük az eredményeinket, csak találgathatunk a hatásosságát illetően, ezt pedig nem lenne túl professzionális hozzáállás. Minél többet mérünk, elemzünk és kutatunk, annál eredményesebbek leszünk. A posztoknál ez nem is nehéz, hiszen pontosan látjuk, hány felhasználó kattintja meg, lájkolja, kommenteli, vagy osztja meg a bejegyzést, mennyi az elérés és mindez mennyibe kerül nekünk. Ne spóroljuk meg a mérést-elemzést, mert a kemény munka ebben az esetben is meghozza gyümölcsét.
Néhány hasznos eszköz
A BuzzSumo egy olyan kutató- és felfedezőeszköz, ami oly módon képes azonosítani a Facebook, Twitter és Pinterest közösségi médiumokban megosztott népszerű tartalmakat, hogy megvizsgálja, melyeket osztják meg a leggyakrabban ezen platformok felhasználói. Nem kell mást tennünk, mint megadni a minket érdeklő témakört, a BuzzSumo már mutatja is a legnépszerűbb tartalmakat. A találati lista szűrőkkel remekül szűkíthető, kizárhatjuk például versenytársaink tartalmait, a régebben megjelent vagy éppen a listás cikkeket. A témán kívül rákereshetünk adott forrásokra vagy akár a konkurenciánkra is. A BuzzSumohoz fogható szolgáltatás kevés létezik.
Nagyon hasznos, jól használható tartalommarketinges eszközről van szó, aminek legfőbb hátránya, hogy a Pro változatra nagyjából havi 80 vagy évi 950 dollárért lehet előfizetni, a kisebb vállalkozások ezért nem feltétlenül engedhetik meg maguknak. Szerencsére létezik fapados ingyenes verziója, ami szintén jelentős segítséget ad a tartalomkutatáshoz. Érdemes kipróbálni.
Alapvetően SEO-eszköz, de kiválóan használható tartalomkutatáshoz is. A funkció neve Content Explorer, és arra jó, hogy adott témában több keresőfeltételt (például publikálás dátuma, nyelv, szavak száma, népszerűség) figyelembe véve gyűjtsön tartalmakat az internetről. Vagyis nemcsak a közösségi médiában elért eredményeket veszi figyelembe, hanem az oldalletöltések számát is. Beállíthatjuk mondjuk, hogy csak olyan tartalmakat mutasson nekünk, amit legalább 1000 ember megtekintett az elmúlt hónapban. Sőt, a részletes eredményeknél a Backlinks fülön azt is megmutatja, mely oldalak (cikkek) linkelték az adott tartalmat, ezek pedig szintén jó források lehetnek. Kiváló eszköz, ezért igen drága is: havi 99 vagy évi 999 dollárért fizethető elő.
A Feedly két funkciója érdekes most számunkra. Egyrészt népszerű és könnyen kezelhető RSS-olvasó, vagyis szinte bármilyen internetes hírforrásra feliratkozhatunk a segítségével. Másrészt szintén lehetőséget ad arra, hogy egy adott témában keressünk tartalmakat, amelyek itt nem a megosztott cikkek szerint jelennek meg, hanem a publikáló források előtérbe helyezésével. Ezek a források főként népszerű weboldalak, fontos hírportálok és profi blogok lesznek, amiket rögtön be is követhetünk az eszköz segítségével.