Az online marketing és értékesítés egyik régóta alkalmazott eszköze a microsite, vagyis egy olyan weboldal, amely nem a cégünk elsődleges oldalának URL-je alól működik, hanem annak aldomainjéről elérhető, vagy különálló domain név tartozik hozzá. Funkcióját tekintve egy elkülönült landing oldalról beszélünk, egyszerű üzenettel és világos felépítéssel. Habár nem új dologról van szó, és manapság nem számít igazán “divatosnak”, de tagadhatatlan előnyökkel bír.

Mire jó egy microsite?

Akkor érdemes microsite-ot létrehozni, ha egy szűkebben meghatározott célunk van, legyen az akár egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése, esetleg egy jól körülhatárolható vásárlói réteget szeretnénk elérni, akiknek célzott marketing kampányt akarunk indítani. De akár meglévő termékeinre is indíthatunk kampányokat, új story-kat építve köréjük, és jobban kiemelve azokat. Ezzel az eszközzel hatékonyabban tudjuk fókuszálni üzenetünket az adott célra, mert akár teljesen függetlenné tehetjük azt cégünk weboldalának arculatától, és az ott kínált egyéb termékektől és tartalmaktól. Az alapvető célja – mint minden landing oldalnak – elsősorban a figyelem felkeltése, látogatói aktivitás kiváltása, végsősoron pedig a konverziós arány növelése.

Előnyei és hátrányai

Legfontosabb előnyei a flexibilitás és az egyszerűség, vagyis ha az adott célnak jobban megfelel egy különálló site struktúra és design, nagyon is érdemes ezt alkalmazni. Pont az egyszerűségéből adódóan egyértelmű utat kínálhatunk vele a vevőinknek, amivel nagyobb konverziós és elköteleződési arányt érhetünk el a kívánt célterületen. Létrehozásához használhatjuk a főoldalunk CMS rendszerét, így alacsony költségek mellett gyorsan kivitelezni tudunk egy ilyen weboldalt, és az oldalak közötti adatbázis szinkronizáció is könnyen megoldható.

SEO szempontból főleg akkor lehet előnyös, ha a domain egy népszerű keresőkifejezéssel egyezik meg, vagyis az oldal kulcsszavas URL-en működik. Ugyanakkor itt kell megemlíteni egy hátrányát is, hiszen a weboldalunkkal elért SEO értéket nem “örökli”, mivel a tartomány különbözik. Ez azt jelenti, hogy egyedi kampányt kell indítanunk, ha a microsite-unk pozícióját szeretnénk javítani, ami mindenképpen többletköltséget jelent. Ezzel szemben ha a site-unkon belül, aloldalakon hozzuk létre a tartalmat, ez a hátrány nem áll fenn. Tehát leginkább akkor éri meg, ha az oldalunk keresőpozíciója ebben az esetben nem számít, mert a microsite-ot valóban más keresőkifejezésekre szeretnénk optimalizálni. Egyes SEO szakértők egyenesen hátrányosnak tartják használatukat, vagy legalábbis megkérdőjelezik hasznosságukat, de a korábban felsorolt előnyeiket ők sem vitatják.

És most lássunk két látványos példát!

Coca-Cola 2019-es nyári kampány

Coca-Cola microsite

A világ legnagyobb üdítőital-gyártójának kampányai régóta szolgálnak mintaként a marketingesek számára. A https://jatek.coke.hu aldomainról elérhető, 2019 nyarára fókuszáló oldal szinte minden olyan ismérvet felvonultat, ami egy jó microsite sajátja.

A céljai egyértelműek: regisztráljunk az oldalra (megadva adatainkat, engedélyezve ajánlatok küldését, stb.), így esélyünk lesz vonzó nyereményekhez hozzájutni. Ezen kívül közvetlenül vásárlásra is ösztönöz, hiszen a nyereményekhez minél több termék megvásárlása szükséges.

Az oldalon nagyméretű kép ragadja meg a figyelmünket, amiből szinte minden teendőt megtudhatunk. A lentebb megtalálható ikonokról átlinkelhetünk a márka közösségi oldalaira, és megoszthatjuk magát a nyereményjátékot is. Nem terhel minket túl sok egyéb információval, tömör és látványos, maga az üzenet is konzekvens: egyértelműen a fiatal korosztályt célozza.

HBO – Trónok harca microsite

Trónok harca microsite

Ez a sorozat ritkán tapasztalt aktivitást váltott ki, így az amerikai tartalomszolgáltató láthatóan az elkötelezettség további fenntartására törekszik szinte minden lehetőséget megragadva, a közösségi oldalaktól a számítógépes játékokon át a microsite-okig. Külön domain név alatt, a https://www.forthethrone.com/ találhatjuk az oldalt, amely valójában nem irányul aktuális, jól meghatározható kampánycélra.

Az oldal tetején nekünk szegezett kérdésből (Te mit tennél a trónért?) három lehetőség közül választhatunk, amiből kettő a sorozat hátterének és művészi utóéletének nyomonkövetésére, egy pedig jótékonysági célra történő adakozásra próbál rávezetni.

Valójában az oldal stratégiai célja a rajongók elkötelezettségének fenntartása, és általában a HBO tartalmainak népszerűsítése. Jól átgondolt, látványos, és a sorozattal harmonizáló dizájn, világos struktúra jellemzi, de persze nem hiányoznak a regisztrációhoz és előfizetéshez vezető ikonok sem. Vagyis a meglévő ügyfelek márkahűségének megőrzéséhez egy ilyen típusú microsite szintén hasznos eszköz lehet.

A efféle kampányok többsége manapság már inkább a közösségi médiaterekben, videómegosztó portálokon, és egyéb olyan felületeken zajlik, ahol a felhasználókat a legkönnyebb elérni. De ezek mellett még mindig hasznos lehet saját microsite-ok, mint landing oldalak alkalmazása, hiszen egy figyelemfelhívó, fókuszált üzenet, egy ütős kép vagy videó, és egy szépen kivitelezett, gyorsan működő weboldal mindenképp erősíti a bizalmat márkánk és termékeink iránt.