Pizza fél órán belül…?! Kényelmi szolgáltatás, ami nem luxus?  A quick commerce, magyarul gyors kereskedelem, az e-kereskedelem egyik kiemelten sikeres válfaja, ami az internetes és a hagyományos vásárlás előnyeit – kényelmet és gyorsaságot – együtt kínálja a vásárlóknak.  Az egyik, hőskorban induló hazai kereskedő 25 éve fennálló működése is bizonyítja, a formula abszolút versenyképes.

A vásárlói igények folyamatosan alakíthatják a kínált szolgáltatásokat, amit pedig a technológia fejlődése befolyásol, ill. ezek oda -vissza is hatnak egymásra. Eközben a kiszállítással kapcsolatos elvárások során standard módon a megfelelő terméket, sértetlenül, preferált helyen és időben szeretnénk átvenni. Képzeljünk el három hétköznapi alaphelyzetet:

  1. Irodában dolgozunk, kb. fél óránk van az ebédre, előtte-utána tárgyalás
  2. Esti főzésnél döbbenünk rá, hogy hiányzik egy fontos hozzávaló és már minden bezárt a környéken.
  3. Egy buli előtt egy órával jössz rá, hogy elfelejtettél ajándékot venni, de közben már öltözni kell.

A q-commerce arra a fogyasztói elvárásra épül, hogy minél gyorsabban jussunk hozzá rendelésünkhöz.

A piaci tények makacs dolgok

Az ecommerce piac utóbbi éveire jellemző visszafogott bővüléséhez képest a q-commerce még mindig egy növekedésben lévő szektor. „A ma Magyarországon jelenlévő online vásárlásra affinis célközönség kb 3.9 millió fő. Ebből aki kész ételt rendelt az 2.1 millió fő, de aki élelmiszert az csak 800 ezer. Itt látszik hogy rendkívül nagy potenciál van a szektorban, hiszen affinis emberekből sok van még” – jegyezte meg Szauter Zsolt a foodora CMO-ja.

A piacon legalább három szolgáltatás csoportból érhetők el élelmiszerek:

Bolttípusok Kézbesítési idő
marketplace-ek: (Wolt market, foodora market. kifli.hu) 30-60 perc, Kifli prémium 1,5-2 óra
aggregátorok: (foodora, Wolt, ROKSH) 30-60 perc,
kereskedők: (Tesco, Auchan, Spar) 1-2 nap

 A foodora, korábban NetPincér, majd Delivery Hero 1999-ben, a Wolt 2018-ban, a kifli.hu 2019-ben érkezett magyarországra, mindegyik vállalat több milliárdos értékű, több országban operáló és erős nemzetközi háttérrel bír.

Eredetileg készételek gyors kiszállítását biztosítják több ezer étterem és az éhes megrendelők között, mára emellett egy jóval szélesebb termék- és szolgáltatás palettát is kínálnak.

Mi a siker titka?

 A hagyományos e-commerce szállítás “kifordítása”

 Míg alapesetben egy online rendelésre akár 2-3 napot is várunk, addig a gyors kereskedelem kínálata éttermekből, vagy dark store-okból, (városi mini raktárakból)  villámgyorsan juttathatók el a vevőhöz.  A dark store-ok a megszokott városszéli nagy és drága raktárak helyett a város viszonylag olcsóbb, forgalmas területein, egymáshoz közel találhatók és pick and collect módszerrel teszik elérhetővé a kiemelt kereslettel bíró, gyorsan forgó termékeket.

 Bár a beszállítói bázis átfedése miatt az élelmiszer infláció minden szereplőt érintett, az offline boltos kereskedők a teljes értéklánc lefedése miatt több járulékos költséget kell, hogy kigazdálkodjanak, így a dark-store modelles működés még mindig költséghatékonyabb.

Üzleti modell

  • A q-commerce szolgáltatók biztosítják azt a felületet, ahol az éttermek és egyéb termékek kínálata megjelenik katalógus formában, mindez kereshető és szűrhető, földrajzi lokáció alapján. Ezen a felületen történik a megrendelés, amit nyomon követhetnek az átvételig. Az aggregátor tevékenységének ellenértéke a közvetítői díj, a kereskedőké az árrés.

Termékek

  • Kizárólag nagyon magas keresletű termékeket kínálnak; készételt, friss élelmiszert, ezen felül olyan dolgokat veszünk még, amiért külön nem akarunk bemenni boltba.

Stratégiai kiszállítások

  • Jellegzetesek az ún. “last mile” futárok, akik biciklivel, motorral a városban és márkázott dobozokkal hátukon száguldanak az ételekkel. Itthon a pink és világoskék szállító dobozokkal találkozunk leggyakrabban.
  • A szállításokat gyakran logikai egységekre bontják, reggeli vagy esti szállítás, ill. várost zónákra osztják fel, 50 v 100 kiszállítás adott időn belül, ehhez megfelelő mennyiségű futárt kapcsolnak
  • A szállító partnereket GPS segítségével követik nyomon, a sikeres kiszállítást ösztönzik.

Pro-k és kontrák

  • Vevők

 A hagyományos e-kereskedelem olyan közismert előnyei mellett, mint a kényelem, a megbízhatóság a vevők további extrákhoz juthatnak:: 

Rendkívül gyors kiszállítás A platform segítségével a vásárlás egy kényelmes, jelentős időt megtakarító jóleső érzéssel járó tevékenységgé válik..
Kiszállítás bármikor Lehetőség van hagyományos üzleti órákon túli szállítást is kérni, pl éjjel.
Megrendelés követés Valós idejű követés
“One stop shop” AKA “zsebpláza” Saját appot fejlesztenek, amivel akár több terméket is megrendelhetnek egy platformról, és már nem csak élelmiszereket.
  • Eladók:

Érdekesség, hogy a q-commerce oldalakon offline is elérhető termékekkel, vagy első látásra akár konkurenciának tűnő online élelmiszerboltok kínálatával is találkozni, mint pl.:Tesco Express. Mit adhat számukra egy q-commerce aggregátorba való tagozódás?

Marketplace modell  A dark store megoldás mellett a marketplace platform lehetővé teszi, hogy, akár élelmiszeren kívüli termékek széles skálája elérhető a korábban már említett One stop shop felületen.
Kész infrastruktúra: Kizárólag offline egységgel bíró boltoknak nem kell know how-t szerezni, rendszert és logisztikát kiépíteni, hiszen már minden kész van, működik.
Vásárlók “tálcán” A platformon ott vannak a fogyasztók, akár olyanok is, akiket az offline bolttal nem érnek el, így nem kannibalizálják a vásárlói bázist, hanem inkrementális növekedést jelenthetnek.
Magasabb konverzió A felületekeken jellemzően az fmcg online vásárlásra jóval nyitottabb, az appot akár naponta használó közönség található, ahol magasabb a sikeres vásárlás valószínűsége.

 

Mik a szektor kihívásai?

  • Magas belépési küszöb erős, nemzetközi versenytársak

Ha valaki ezen a piacon szeretne önálló felülettel debütálni, viszonylag magas beruházással kell számolnia a futárok partneri hálózatának megszervezésétől, azok betanításán át a hirdetési költségekig bezárólag.

A piacon lévő pár erős versenytárs mellett nagyon erős USP – vel lehet csak labdába rúgni. Ennek áthidalására kiváló lehetőség a q-commerce marketplace.

  • Valós kereslet

Az általános spórolási trendek mellett nehezítő tényező, hogy felhasználói oldalról kevés az olyan helyzet, ahol valóban indokolt az azonnali szállítás. A q-commerce vásárlói a kezdeti jellemzően, városi, jól szituált, niche közönségből a termékkínálat bővülésével jóval szélesebbre nőtt. A piaci lehetőségek további tágításánál – pl termékkínálat bővítése – óhatatlanul kilépnek a szereplők az árak összehasonlításának terepére.

  • Fenntarthatóság

A jelentős mennyiségű, eleve szennyezett városban koncentrálódó szállítási igény kielégítése kapcsán felmerül, hogy mit lehet tenni a környezet alacsonyabb terheléséért?

A piacvezető q-commerce cég rengeteg erőfeszítést tesz a karbonsemleges működéséért. Ahol lehet biciklis futárokkal, elektromos járművekkel dolgoznak, emellett több faültetési projektet támogatnak és együttműködnek az élelmiszerbankkal. Kreatív megoldásuk az elhasznált ételszállító dobozok állatmenhelyeknek való felajánlása cica-és kutyaház céljából.

Mik a legújabb trendek, fejlődési lehetőségek?

  • Termékválaszték/vertikumok bővítése a sürgősséget igénylő területeken: Az elméleti határ a csillagos ég, ill. amit a futár elbír. Potenciálisan rengeteg olyan termék van, amire hirtelen szükség lehet, amikor a szükség erősebb úr, mint az ár.  Ilyen például a gyógyászat, utazás vagy kritikus meghibásodások enyhítésének termékei.
  • Co-branding együttműködések: alapvetően közelebb hozzák a márkát az emberekhez, ilyenek pl a foodora – Greengo vagy a FOMO-MONYO sör kollabja vagy akár a spotify és foodora prémum tagság alapú együttműködés. A Wolt -nál látható volt egy Magyar Termék védjegyes együttműködés is 2022-ben és a Webshippy-vel való Wolt market kooperáció..
  • MI, automatizmusok, tanuló algoritmusok: az algoritmus automatizációk használata már olajozott a foodora esetén, akik a flotta és kiszállítás optimalizációban, ügyfélszolgálaton és a fejlesztésben is használnak segítő eszközöket. Az MI teljes kiaknázásához szerintük még hosszabb út vezet! Kezdve ezt a kiterjedt partneri integrációtól, az alternatív készletfigyelésig, a lehetőségek végtelen és izgalmas tárháza áll rendelkezésre.

A több éve sikeresen és profitábilisan működő hazai szereplők példája azt bizonyítja, hogy hullámzó gazdasági és keresleti adottságok mellett is, azok a cégek élnek túl, sőt prosperálnak, akik megértik a fogyasztói igényeket. Plusz: mindenkinél jobban tudnak rá válaszolni, sőt akár drive-olni is képesek azokat. Az expressz termékek szűkös körét bővítheti az egyre erősebb vásárlói elvárás. Ez utóbbi a szállítási profizmust támogató technológiai fejlődéssel együtt a q-commerce piac részére további fejlődési lehetőséget is nyújthat.