Így ösztönzik a hálózati hatások az e-kereskedelem növekedését

Így ösztönzik a hálózati hatások az e-kereskedelem növekedését

Ha ügyesen használják ki a piacterek a hálózati hatást, komoly előnyre tehetnek szert a versenytársakkal szemben: minél több a felhasználó, annál értékesebb a platform és annál több előny biztosítható számukra.

A hálózati hatások nélkül nem lenne sikeres az Etsy, az eBay vagy az Amazon, de ez a közgazdasági és matematikai elv működik a feltörekvő e-kereskedelmi piacterek esetében is, írja a Practical Ecommerce.

Az egyik hagyományos példa a hálózati hatásra a mobiltelefon-szolgáltatás terjedése: minél több előfizetője volt, annál könnyebben és hatékonyabban, majd annál olcsóbban használhatták az előfizetők. Minél több előfizető lett tehát, annál nagyobb értéket jelentett a szolgáltatás az egyes felhasználónak. Emiatt maguknak a felhasználóknak is érdekük, hogy családtagjaik is előfizessenek, és lehetőleg ugyanarra a szolgáltatásra, hogy kedvezményes legyen a tarifa. Egy másik példa a hálózati hatásra a közösségi oldalak ereje, ahol minden belépő tovább növeli a platform értékét.

Röviden összefoglalva akkor beszélünk hálózati hatásról, amikor egy termék vagy szolgáltatás értékét a felhasználók száma befolyásolja: annál értékesebb a portéka, minél többen használják.

Jó példa erre az Amazon. A világ egyik vezető e-kereskedelmi platformja valójában egy kétoldalú piactér, mely összehozza az eladókat és a vevőket. Mindegyik csoport közvetlenül kapcsolódik a felülethez, ezen keresztül pedig közvetve egymáshoz. Az Amazon minden esetben értékesebbé válik, amint egy márka újabb terméket kínál eladásra. Ezzel ugyanis a teljes termékpalettát teszi még színesebbé, ami új impulzust adhat az oldalon böngészőknek a vásárlásra. Hasonlóképpen minden új vásárló még ígéretesebbé teszi a felületet a kereskedők számára.

Vagyis minden új vásárló és kereskedő tovább növeli az oldal hasznosságát, ezzel együtt pedig az értékét. Ráadásul ahogy a két csoport tagjainak száma folyamatosan gyarapszik, úgy lesz mind erősebb az Amazon a versenytársakkal szemben, köszönhetően egyre sűrűbb hálózatának.

Minél sűrűbb egy hálózat, a csoport tagjai annál gyakrabban tapasztalhatják a hálózati hatást. A rengeteg felhasználónak köszönhetően ugyanis a tömeg mérete miatt egyre jobb kedvezményeket kapnak az eladói oldaltól, ami a felhasználói bázis további növekedését vonja maga után, végeredményben pedig a vállalat még nagyobb előnyre tesz szert a versenytársakkal szemben.

A hálózati hatás elérése azonban nem egyszerű feladat. Az online piactereknek mindenekelőtt el kell érniük a kritikus tömeget, vagyis azt a fordulópontot, ami után hirtelen és drámai növekedés indul be, melynek látszólag semmi sem szabhat határt. Amíg azonban sikerül ezt a pontot elérni, igazi tyúk vagy tojás dilemmával szembesülnek a piacterek: az eladóknak vásárlókra van szüksége, hiányukban azonban nem lesz elég termék sem a kínálatban.

A hálózati hatás egyik legnagyobb ellensége a torlódás. Ez akkor következik be, ha új csomópontok hozzáadása esetén jelentősen lassul a hálózat hatékonysága. Ha nem sikerül gyorsan megoldani a problémát, akkor a torlódás miatt a piactér veszíthet értékéből és használhatóságából. Egy másik negatív következmény az, hogy a hálózati hatás ugyan gyorsíthatja egy termék keresletének a felfutását, viszont csökkentheti a piac rugalmasságát.

Új e-kereskedelmi platform létrehozásánál érdemes tehát számolni a hálózati hatások minden előnyével és hátrányával. Ahogy az Amazon ennek köszönhetően nőtt ki a semmiből a világ vezető piacterévé, úgy a következő platformok is képesek lesznek hasonló fejlődésre.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!