A mesterséges intelligenciával támogatott vizuális keresésben már egyetlen kép is elég, hogy megváltoztassa a vásárlásunk módját. Görgetünk az Instagramon, és hirtelen meglátunk egy kabátot, amiről nem is tudtuk, hogy szükségünk lenne rá. Vagy talán egy tökéletes lámpát fedeztünk fel egy barátunk nyaralási fotóján, mely a háttérben világít a szobájában. Nem tudjuk, melyik márka, nem kérdezhetjük meg a fotó készítőjét, de a tárgyat mégis akarjuk, azonnal. Ez az a világ, melyre a vizuális keresés készült, a kényelem és a technológia találkozása.
Elmondhatjuk, hogy ez a nóvum, vagyis a mesterséges intelligenciával támogatott vizuális keresés nem csupán egy újabb „menő funkció”, valójában egy csendes paradigmaváltás. Megváltoztat(hat)ja a fogyasztók termékfelfedezési módjait, és újradefiniálhatja, hogyan lépnek kapcsolatba a márkák a közönségükkel. Lényegében a vizuális keresés felborítja a hagyományos, kulcsszavakon alapuló eddig „jól belakott” keresésünket. Ahelyett, hogy egy szöveges leírást gépelnénk be a megszokott keresősávokba, feltöltünk egy képet, vagy akár csak ráirányítjuk a mobilunk kameráját egy adott tárgyra és hagyjuk, hogy az MI végezze el helyettünk a fáradságos munkát.
A Gépi Elme elemzi a képet, majd azonosítható jellemzőkre bontja, a saját adatbázisában hasonló termékeket vagy tárgyakat keres hozzá. Vagyis majdnem olyan, mintha egy Személyes Vásárlási Asszisztens lapulna a zsebünkben, aki nem várja el, hogy már szabatosan, pontos szavakkal tudjuk megfogalmazni, mit is keresünk. De mit is jelent ez a marketingesek számára? Ez egy új lehetőség arra, hogy eddig soha nem látott módon kapcsolódjunk a vásárlóinkhoz.
Miért tör előre ma a vizuális keresés?
Nem titok, ma egy „vizuálisan túl-orientált” világban élünk. Tanulmányok mutatták ki, hogy az emberek gyorsabban dolgozzák fel már a képeket, mint a szöveget, ráadásul a figyelmünk is egyre rövidebb lett. A vizuális keresés erre az ösztönös preferenciánkra épít, így a termékfelfedezés intuitív, könnyed és szórakoztató élménnyé válhat. De az élményeken túl van egy még nagyobb hajtóerő: a sokak által utált, de kötelező mesterséges intelligencia fejlődése.
A gépi tanulás és a számítógépes látás fejlődésének köszönhetően a vizuális keresés pontosabbá és elérhetőbbé vált, mint valaha. Az olyan platformok, mint a Pinterest, a Google és az Amazon, már integrálták a technológiát és a fogyasztók is (kénytelen, kelletlenül) gyorsan alkalmazkodnak hozzá.
A vizualitás fejlődését alakító trendek
Ahogy a vizuális keresés egyre kifinomultabbá válik, néhány kulcsfontosságú trend is kirajzolódott, melyre a marketingeseknek érdemes azért egy „kicsinyég” miatt már odafigyelniük:
A vásárlási élmény egyre inkább vizuálissá válik
Az e-kereskedelmi platformok egyre inkább beépítik a vizuális keresést portfóliójukba, hogy így megszüntessék az inspiráció és a vásárlás közötti akadályokat. A Pinterest Lens és az ASOS Style Match például lehetővé teszi a kliensek számára, hogy már közvetlenül a fényképek alapján vásároljanak, így az alkalmi böngészés eleve aktív vásárlássá vál(hat). A marketingesek számára ez azt jelenti, hogy termékképeiknek eleve már optimalizáltnak kell(ene) lenniük a vizuális mai keresési algoritmusokhoz. A kiváló minőségű, tiszta háttérrel és különböző szögekből készült fotók kulcsfontosságúak lehetnek a láthatóság szempontjából ebben az új „keresési paradigmában”.
Vásárlási lehetőségek bárhol és bármikor
A vizuális keresés hétköznapi pillanatokat változtat „vásárlási lehetőségekké”. Képzeljük el, hogy egy utcán látott sportcipőre irányítjuk a telefonunk kameráját, és azonnal megtudjuk, hol lehet ezt megvásárolni. A Snapchat és az Amazon együttműködése tökéletes példája annak, hogyan használják ki a platformok ezeket a „soha vissza nem térő” pillanatokat.
MI-alapú ajánlások
A vizuális keresés nem csupán pontos egyezéseket talál, hanem hasonló termékeket is ajánl, ami új lehetőségeket teremt a keresztértékesítésre és az upsellingre. Ha egy felhasználó például egy piros ruhára keres rá, a vizuális keresés megmutathatja neki az ugyanabban stílusban készült más ruhákat vagy kiegészítőket is. Ez a személyre szabás új szintje már. Egy kis lépés a hiper-perszonalizáció felé.
Az online és offline élmények összekapcsolása
A kiskereskedők vizuális keresést alkalmazhatnak az üzleteken belüli élmények fokozására. Az IKEA Place alkalmazás például lehetővé teszi a vásárlóknak, hogy a bútorokat a saját otthonukban is megjelenítsék, mielőtt megvásárolnák őket. Ez az online és offline élmények ötvözése és a vizuális keresés pedig ennek a műfajnak a középpontjában áll.
Kihívások és lehetőségek
Természetesen a vizuális keresés sem mentes a technológiai problémáktól és kihívásoktól. Az egyik legnagyobb akadálya ma a releváns adatokra való támaszkodás. Ha egy márka termékkatalógusa „nem jól szervezett”, vagy a képei nincsenek megfelelően felcímkézve, könnyen kimaradhat majd a Nagy Vizuális Keresési forradalomból. Emellett az is kihívás, hogy nem minden fogyasztó ismeri még ezt a jövőtechnológiát. A márkáknak be kell fektetniük abba, hogy „edukálják” a vásárlóikat a vizuális keresés használatára. Nem szabad elfeledkezni arról, a lehetőségek messze felülmúlják már ma is ezeket az akadályokat. A vizuális keresés nem csupán egy új funkció: ez egy új lehetőség arra, hogy erősebb kapcsolatokat építsünk ki a közönségünkkel. Lényegében arról szól, hogy a vásárlókat ott találjuk meg, ahol éppen vannak: akár az Instagramot görgetik, akár egy boltban sétálnak, vagy éppen csak egy fényképet készítenek a telefonjukkal.
A vizuális keresés három fontos leckét tanít meg a mai marketingeseknek:
- Gondolkodjunk a kulcsszavakon túl is: mert lehetővé teszi az olyan felfedezést, mely nem kötött nyelvhez vagy szöveghez.
- Fektessünk be vizuális tartalmakba: a termékfotók fontosabbak lesznek, mint valaha. Gondoskodjunk róla, hogy kiváló minőségűek, változatosak és MI-optimalizáltak legyenek.
- Figyeljünk az egész vásárlói útra: a vizuális keresés gyakran csak a kiindulópont, de a cél egy zökkenőmentes vásárlási élmény kialakítása, mely a kíváncsiságot hűséggé alakíthatja.
Nem tagadhatjuk le, s vizuális keresés jövője izgalmas. Ahogy az MI fejlődik, egyre több innovatív alkalmazást láthatunk majd: az összetevők azonosításától egy receptben, egészen egy szálloda megtalálásáig egy lobbijáról készült fotó alapján. De egy dolog már most is biztos: azok a márkák, melyek kihasználják a vizuális keresés erejét, egy olyan világra készülnek fel, ahol a felfedezés nem kulcsszavakon, hanem az emberi kíváncsiságon alapul majd végre.