Közeledik az EU által  útjára indított zöld átállás program keretében történő ESG jelentéstételi kötelezettség határideje: 2025-ben a kisebb, a 2026-ra pedig már a nagyobb vállalatoknak is nyilvánosságra kell hozniuk az előző üzleti évre vonatkozó jelentésüket a fenntarthatósági mutatóikról. Vagyis: a cégeknek el kell kezdeniük demonstratíve vállalni a tevékenységükből eredő társadalmi felelősséget.

2023 végén a magyar kormány is beterjesztette erre vonatkozó törvényjavaslatát, amelyet az Országgyűlés el is fogadott. Az így létrejött a nemzeti ESG-keretrendszer célja, hogy a világgazdaság fenntartható működésre történő átállása során a magyar vállalatok versenyképességét garantálja. Ennek a keretrendszernek az egyik tartópillére/összetevője a társadalmi (S= Social) aspektus, társadalmi felelősségvállalás (CSR).

A társadalmi felelősségvállalás az üzleti életben és általában a gazdasági szektorban azt a szemléletet jelenti, amely szerint a vállalatoknak nemcsak a profitszerzésre kell törekedniük, hanem figyelembe kell venniük a tevékenységük környezeti, társadalmi és gazdasági hatásait is.

Ez a koncepció arra ösztönzi a cégeket, hogy hozzájáruljanak a társadalmi jólét növeléséhez, etikusabb üzleti gyakorlatokat folytassanak, és támogassák a fenntarthatóságot. A CSR bevezetésével a vállalatok nemcsak a közvetlen partnereik, hanem a tágabb közösség, az alkalmazottak, a beszállítók, a vásárlók, sőt a természeti környezet felé is felelősséget vállalnak.

A vásárlók és a munkavállalók is értékelik a zöld törekvéseket

De nem csak a szabályozásoknak való megfelelés miatt vált ennyire fontossá napjainkban a társadalmi felelősségvállalás kérdése. Maguk a fogyasztók is kritikusabbak, nőttek az elvárásaik e téren is. A KPMG 2022-es  nemzetközi kutatása ezt a megváltozott szemléletet igyekezett alátámasztani, és rámutatni arra, hogy a huszonegyedik század vásárlójának már nem lehet csupán a kedvező árakkal elcsavarni a fejét, valami pluszt is kell kínálni. De a munkaerőpiacon jelenlévő fiatalabb generáció tagjai is szívesebben választanak olyan munkahelyet magunknak, ahol a fenntarthatóság szemlélete érvényesül.

Ha már vállalaton belül és az ellátási láncunkban  minden kritériumot kipipáltunk (tehát dolgozóink biztonságos körülmények között, megfelelő bérért, képzésekkel és egészségvédelmi programokkal támogatva végezhetik munkájukat, és a beszállítói láncunkban sincsen egyetlen feketemunkás sem), akkor nézzük meg, hogyan tehetünk a tágabb társadalmi környezetünkért!

Valójában ennek a törekvésünknek csak a fantázia szabhat határt, annyira sokféle lehetőségünk van. A teljesség igénye nélkül, inkább csak ötletszerűen bemutatunk néhány működő megoldást.

Támogassunk helyi közösségeket

Ezt megtehetjük egyszerűen úgy, hogy helyi munkaerőt alkalmazunk. Ezzel , támogatva a szűkebb környezetünkben élők munkavállalási lehetőségeit éppúgy, mint a környezetet. Így máris csökkentettük a szén-dioxid kibocsátásunkat, ha dolgozóinknak nem kell több tíz kilométert a munkahelyükre utazni. Vagy indíthatunk gyakornoki programot, ahol a pályakezdő fiatalok tapasztalatot szerezhetnek és esélyt kaphatnak életpályájuk elindítására.

A kifli.hu Kistermelői Együttműködési Programja egy nagyon jó példa arra, hogy piactérként hogyan lehet helyi kistermelő közösségeket támogatni.

De egyre több az olyan, alulról szerveződő, közösségekből, eredeti ötletekből kiinduló startup is, ahol a hangsúly nem a piaci haszonszerzésen van. Sokkal inkább ott, hogy valódi értéket teremtve, kis termelőket, vagy elmaradottabb régiókat, támogatva lépnek az e-kereskedelem világot jelentő deszkáira. A Természetkosár alapítói felismerték: sok kisvállalkozó van abban a helyzetben, hogy nincs ideje/energiája/erőforrásai arra, hogy saját online boltot üzemeltessen. Így született meg ez a mini, ám folyamatosan bővülő piactér, amely összeköti az egyedi termékeket előállító és forgalmazó kistermelőket azokkal a vásárlókkal, akik nem a tömegtermékeket preferálják.

Egy vállalkozás  azonban úgy is segíthet, ha a saját tudását viszi el olyan embereknek, akik ebből profitálva később akár elindíthatják saját üzletüket is. A Pinkponilo fenntartható divatstúdió Sorsfordító szálak projektje keretében workshopokat szervezett elmaradottabb régiókban élő fiataloknak, megadva nekik ezzel a lehetőséget arra, hogy később akár a divatiparban indíthassanak saját vállalkozást.

Csapatépítés karitatívan

Ilyen innovatív kezdeményezés a  Tudatosan jó! webshop is, amely nemrég indította újtára a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos szolgáltatásait. A céljuk az, hogy a náluk jelentkező egyes cégek igényeinek megfelelően alakítsák a programot. Az ajánlatukban sokféle lehetőség szerepel a workshopoktól a termékeken át a városismereti sétákig – a cégek pedig többnyire ebben látják meg a lehetőséget és már konkrét ötletekkel keresik meg őket. Ilyen keretek között már részt vettek közösségi tér kialakításában, szerveztek esélyegyenlőségi napot, vagy állítottak össze konferencia ajándékcsomagot.

A webshop egyébként üde színfolt a magyar e-kereskedelem palettáján. Nem egyszerűen piaci alapon működve a profitszerzésre és tömegcikkek árusítására koncentrálnak, hanem magyarországi társadalmi vállalkozások termékeit szeretnék szélesebb körben elérhetővé tenni. Ehhez kapcsolódva akarják segíteni a vállalati partnereik felelős beszerzési projektjeit és társadalmi felelősségvállalási ötleteinek megvalósítását.

Zsirai Viktória, a Tudatosan jó! alapítója

A mentoráláson is túl

A termékek árának kialakításánál több szempontot is figyelembe vesznek: a partnerek által meghatározott árakon túl a piacon elérhető hasonló termékek árát is szem előtt tartják. Ugyanakkor igyekeznek transzparensen kommunikálni az árakról:

“……a társadalmi vállalkozások termékei soha nem lesznek olyan olcsók, mint egy távoli országból származó, tömeggyártott tárgy esetében. Az előállítás költségei jellemzően jóval magasabbak, és azt sem titkoljuk, hogy mi nem kapunk semmilyen állami támogatást: a platform működtetésének minden költségét az árrésből kell kigazdálkodnunk”

– mondja Zsirai Viktória a webshop megálmodója és alapítója. A webshop kínálatát képező termékek a partner  társadalmi vállalkozások műhelyeiben készülnek. Az alapanyag beszerzése során – fenntarthatóság jegyében is – minden kreativitásukat bevetik. Van, aki működésképtelenné vált számítógépek alkatrészeiből készít ékszereket, van, akinél a szabászati leeső darabok kapnak új lehetőséget neszesszerként. A termékfejlesztés során a hátrányos helyzetű vagy megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatásán és mentorálásán túl a fenntartható működést is szem előtt tartják.

A kiszállításnál pedig az ismert szolgáltatók mellett egy társadalmi vállalkozást is bevontak: a Nem Adom Fel Alapítvány –  megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztat – a budapesti kávézójában személyes átvételre van lehetőség. A Nagylépés futárszolgálat pedig Budapest területén belül szállítja ki a Tudatosan jó rendeléseket.

A Tudatosan jó! webshop egyelőre felfedező szakaszban van: igyekeznek rugalmasan kezelni minden szembejövő lehetőséget, új módszereket, szolgáltatásokat tesztelnek. Mint Zsirai Viktória fogalmazott: “…..rendszeresen összegezzük a tapasztalatainkat – milyen tevékenységünk mennyire tekinthető sikeresnek, érdemes-e több energiát fektetni bele. Ez néha nem egyszerű, mert hosszútávon szeretnénk megszerettetni a segítő vásárlást, és ilyenkor az első lépések nem feltétlenül járnak látványos eredményekkel.”