Rengeteg tévhit él az affiliate marketingről, főként mivel itthon még kevésbé terjedt el széles körben. A külföldi tapasztalatok alapján azonban elmondhatjuk, hogy rendkívül hatékony konverziónövelő eszköz tud lenni, ha jól használjuk a marketing mixünkben. Írásunkban azt taglaljuk, hogyan érdemes alkalmazni az affiliate-et, mit várhatunk tőle, és hogyan kezdjünk bele. 

A csatornák csatornája

Először tisztázzuk le, pontosan miről is beszélünk! Az affiliate marketing modell lényege, hogy a hirdetőt (jelen esetben egy webshopot) és a médiapartnert (más néven publisher) egy közvetítő hálózat köti össze. Utóbbi abban segít, hogy technikailag biztosítsa a konverziók követését, valamint a hirdető megtalálja az adott hálózat portfóliójában az ideális partnereket és hirdetési formákat.

Hirdetési formák lehetnek:

  1. content típusú megjelenések (PR cikk, termékértékelés, organikus cikkekben történő termékemlítés, trendekről szóló anyagban való brand megjelenés stb.),
  2. display hirdetések (bannerek, videók, szöveges hirdetések),
  3. ár-összehasonlítókon való termékmegjelenések,
  4. cashback, kuponos megjelenések

Ezek a legismertebbek, de az adott publishertől függően számos más opcióra is van lehetőség. A világ legnagyobb hálózatánál, a CJ.com-nál ezeken kívül katalóguspartnerekkel, CSS és Bing specialista partnerekkel, illetve technológiai partnerekkel is dolgoznak, amelyek szélesebb körű lehetőségeket is kínálnak.

A működés sémája a következő:

  • Webshopként beállítunk a publisherek számára egy felajánlott jutalék százalékot, hogy hirdessék a termékeinket a weboldalukon és/vagy a közösségimédia-felületeiken.
  • A publisherek maguk választják meg, kit szeretnének hirdetni, jellemzően a márka ismertsége, jutalék százaléka és a nyomkövetés minősége alapján.
  • Ahogy az együttműködés elkezdődik, a publisher elhelyezi a webshop affiliate linkjeit vagy bannereit a felületein, amelyek a webshopba irányítják a látogatókat. A látogató átkattint a weboldalra, az affiliate technológia rögzíti a látogatót, és amennyiben a látogató vásárol a webshopból (kifizeti és nem küldi vissza a megrendelést), a publisher megkapja az előre meghatározott jutalékot.

Fontos hangsúlyozni, hogy ez egy sikerdíjas szolgáltatás, vagyis a hirdető csak akkor fizet, ha a látogató, aki az adott publisher felületéről érkezett, ténylegesen vásárol is. Azt is érdemes kiemelni, hogy amennyiben a vevő úgy dönt, hogy visszaküldi az adott terméket, a webshop törölheti a jutalékot.

Az affiliate marketing tehát egy teljes körű marketingmegoldás, amely többcsatornás, vagyis omnichannel eszközkészletet ad a kezünkbe. Segítségével számos formában és felületen tud megjelenni a brandünk illetve a termékajánlatunk.

Teljes körű, vagyis másra nincs is szükség?

Habár változatos lehetőségeket kínál, de nem gondolhatunk úgy az affiliate-re, mint egyedüli csatornára. A marketing lényege pont a rugalmasság, amelyben az egyes elemek egymást tudják támogatni. Vagyis egy meglévő marketingmixben az affiliate szerepe, hogy felerősítse azt, és hozzáadja a publisherek erejét a saját márkánkhoz.

Ha például a célunk a márkaismertség erősítése, azt elérhetjük fizetett social posztokkal, PR cikkekkel, vagy televíziós, illetve videóhirdetésekkel. Ehhez az affiliate hozzá tudja tenni a blogokon, termékkatalógusokban, médiaházak sajtótermékeiben, vagy termékértékelők anyagaiban való megjelenést.

Ha a konkrét konverziót akarjuk növelni a webshopunkban, akkor fejleszthetjük az oldalunkra például UX és CX élményt. Vagy: készíthetünk mobil applikációt, célozhatjuk a látogatókat retargeting hirdetésekkel. Az affiliate hálózattal pedig -a technikai publisherektől – további segítséget kapunk a konverzió növeléséhez. Így a termékeink megjelenhetnek az ár-összehasonlítókon, vagy különböző kupon oldalakon.

De mindez csak akkor működik jól, ha mi is odatesszük magunkat. Az affiliate sikerességének görbéje nagyjából egybeesik a cég egyéb eredményeinek görbéivel. Vagyis ha egy webshop jól csinálja a dolgát, az affiliate is egyre hatékonyabb, és erősíti a sikerességet, konverziós rátát, márkaismertséget.

Fontos beszélni a mérhetőségről is. A CJ.com rendszerében az adatok rögtön láthatóak, így ellenőrizhető minden, és a döntések ennek fényében könnyebben meghozhatók, legyen szó bármilyen változásról, együttműködésről, kampányról.

Melyik hirdetési formákat használjam az affiliate marketingen belül?

Mint a legtöbb tényező, ez is erősen webshopfüggő, vagyis a termékeink vagy szolgáltatásaink jellege és az adott céljaink határozzák meg. Az is befolyásolja, hogy általában milyen hirdetési formákat használunk, és a célközönségünk mire nyitott, érzékeny. Persze a médiapartner közönsége, hangvétele is erősen meghatározó. Ő tudja igazán, hogy a felületeit látogatók mire reagálnak pozitívan. Az a legjobb tehát, ha ebben részben szabad kezet kaphat. Meg kell bíznunk benne, hiszen a céljaink közösek: a sikerességben vagyunk érdekeltek.

Egy példa: mondjuk azt, hogy divatcikkeket forgalmazó webáruházunk van. A célunk egyrészt a márkánk ismertségének javítása, másrészt a konkrét vásárlásra való ösztönzés. Előbbi érdekében egy hónapon keresztül display hirdetést futtatunk egy magas látogatottságú, népszerű online divatmagazinban. Majd az aktuális trendekről szóló cikkben megemlítik egy konkrét termékünket, véleményt írnak róla, és a megfelelően paraméterezett link segítségével az érdeklődők a termékoldalunkra érkeznek. A display hirdetés a “már láttam ezt a brandet” érzést, ezáltal a bizalmat erősíti, a termékemlítés pedig konverzióra ösztönzi a látogatókat.

Ha viszont a célunk inkább az, hogy a meglévő látogatókból hozzunk ki magasabb konverziós arányt, a technikai publisherek tudnak segíteni. Ha például egy látogató túl sok inaktív időt tölt az oldalon, vagy a hőtérkép azt mutatja, hogy a webshop elhagyására készül, aktiválódik egy különleges ajánlat. Olyan, amelyben kedvezményt, ingyenes szállítást kínálhatunk neki, ha befejezi a vásárlást. Erre persze léteznek különféle szolgáltatók is, de a CJ.com technikai publisherei ezt szintén sikerességi alapon, jutalékért tudják nyújtani nekünk.

Csak a nagy brandek számára éri meg. Vagy mégsem?

Sokan azt gondolják, túl kicsik ahhoz, hogy egy felületen megjelenve pont őket válasszák az érdeklődők. Az is tévhit, hogy egy nagy médiatermék úgysem fogja kitenni a hirdetésünket, hiszen úgy gondolják, csak a nagy márkák hoznak elég átkattintást és konverziót, amiből a jutalékot megkapják. Ezzel szemben az a tapasztalat, hogy kisebb szereplők számára is nagyon sikeres lehet az affiliate marketing, ha a termékük, szolgáltatásuk, USP-jük érdekes, és találkozik egy-egy publisher profiljával.

 Hol lehet megjelenni és hogy érdemes hozzákezdeni?

A CJ.com a világ legnagyobb affiliate hálózata, amelynek globálisan 167 ezer publisher partnere van. A hazai piacon a Publicis groupba mördzsölt CJ-VIVnetworks.com képviseli a szervezetet, és olyan szereplőkkel dolgozik együtt, mint a Centrál Médiacsoport (pl. startlap.hu, Startlap Vásárlás, Krémmánia stb.), vagy a Marquard Group Hungary (pl. Joy, InStyle, stb.) Ezenkívül számos független médiaszereplőt, közösségi oldalt, bloggert tudhatnak a partnereik között, így a megjelenési lehetőségek a magyar weben is rendkívül széles körűek.

Amennyiben hirdetők szeretnénk lenni, nincs más dolgunk, mint kitölteni a CJ-VIVnetworks.com regisztrációs formját, és a további teendőkkel kapcsolatban a cég munkatársai felveszik velünk a kapcsolatot.

 Összegzés

Az affiliate marketing tehát nem a bölcsek köve, és nem szabad azt várnunk tőle, hogy egycsapásra milliárdos forgalmat hoz majd. Sokkal inkább egy olyan érintkezési pont, ami, ha bekerül a látogató útvonalába, akkor a direkt forgalomhoz képest jóval magasabb konverziós rátát érhetünk el vele. Az érdeklődők célzottan, a márkánkat és a termékünket egy, számukra kedvelt publisher oldalán megismerve érkeznek hozzánk, és ezáltal nagyobb bizalommal lesznek irántunk.

Azt is lényeges kiemelni, hogy mivel nincsenek fix költségei, valójában kockázattal sem jár, hiszen kizárólag a megvalósult vásárlásokért fizetünk jutalékot. Ha ezt a hibrid, omnichannel eszközt jól használjuk a marketingmixben, a konverziós mutatóink fogják meghálálni, amely a jelenlegi, turbulens gazdasági környezetben aranyat érhet.

(Támogatott tartalom)