Múlt héten jelentette be a svéd H&M, hogy újabb tőkeinjekciót kap tőlük a Sellpy, amely egy használt ruhák árusítására szakosodott platform. A skandináv divatcég négy évvel ezelőtt a Sellpy első befektetői között volt. Azóta minden tőkebevonási körben újabb és újabb összegeket fektettek a cégbe, melynek így többségi tulajdonosává is váltak. A tranzakciók befejezése után a Sellpy részvényeinek több mint hetven százaléka a H&M tulajdonába kerül majd.
A H&M befektetésekért felelős fiókvállalata a CO:LAB összesen eddig mintegy 4,6 millió eurót fektetett be a cégbe. A legutóbbi tőkeemelés során pedig újabb 3,7 millió eurót, illetve további 8,5 millió euró értékben segítette a cég használt-ruha készletének feltöltését.
A svéd divatóriás közleménye szerint az elkövetkező években két részletben, további öt és fél millió eurós tőkeinjekciót kíván nyújtani a cégnek, melyek révén összesen mintegy 74
százalékos részesedést szerezne.
“A jövőben is folytatni kívánjuk a Sellpy-ba való befektetéseinket, mivel hiszünk a cégben és annak alapítóiban. Tesszük ezt azért, mert a Sellpy egyedi üzleti modellje tökéletesen összhangban van a H&M csoport filozófiájával.” – nyilatkozta a bejelentés kapcsán Nanna Andersen, a CO:LAB ügyvezetője.
A 2014-ben Svédországban alapított Sellpy “recommerce platformként” definiálja önmagát. Tulajdonképpen egy e-kereskedelmi piactér, amely lehetőséget kínál a felhasználók számára, hogy használt ruhákat adjanak és vegyenek az oldalon keresztül. A jelenleg csak a skandináv országban elérhető a platform ennek a befektetésnek köszönhetően azonban hamarosan megkezdheti a nemzetközi terjeszkedést. Az első európai ország, ahol megjelenik majd, várhatóan Németország lesz.
Az egyre környezettudatosabbá váló fiatal vásárlók számára vonzó opció lehet a használtruha-piac, hiszen a globális klímaválság miatt egyre fokozottabban érvényesülő környezettudatos fogyasztói attitűd komoly kihívások elé állította a divatipart.
A magyar kereskedők még nem igazán érzik a globális trendváltozás szelét. Mint Szakolcai Dorina, a ruhafalva.hu online piactér alapító tulajdonosa ezzel kapcsolatos kérdésünkre elmondta, a magyar fogyasztó még mindig inkább pénzügyileg tudatos, mint környezettudatos. Az utóbbi években tapasztalható visszaesés őket is érintette, és továbbra is nehéz versenyre kelniük a fast-fashion láncok dömpingáraival. “Négy-öt éve még sokkal könnyebben eladhatóak voltak a válogatott használt ruhák, mint manapság. Bár abból a szempontból van változás, hogy ha lassan is, de elkezdtek visszaszivárogni azok a vásárlók, akik csalódtak az utóbbi években magyar piacra belépő áruházláncokban.”
Hasonló a helyzet az ország egyik legnagyobb használtruha-láncánál, a Hádánál is. A Háda
válogatott, felső kategóriás, darabáras termékeit főként bevásárlóközpontokban, és más forgalmas helyeken, összesen 36 üzletben, és online is kínálja. Az utóbbi időben azonban náluk is jelentősen visszaesett az egyedileg árazott, jó minőségű használt ruhák forgalma. Forgalom szempontjából céges szinten bővülni tudtak, de ez többnyire az olcsóbb, kiskereskedők számára terített bálás ruha eladásoknak volt köszönhető.