Dolgozott a kozmetikai iparban diákmunkásként és vezetőként is, 23 éve pedig vállalkozó. Ő Mester Monika, akinek jó ideje az a fő ismertetőjele, hogy a Firenze mellől, Olaszországból importált natúr szappanjai évek óta gyakorlatilag eladják magukat. A növekvő nagykereskedelmi cég és a nestiszappan.hu mögött azonban a szerencséből csak egy csipetnyi található – annál több munka, tudás és kísérletezés. Sólyom Eszter meséli el a firenzei, családi natúr kozmetikum magyarországi kereskedői történetét.
Mester Monika világéletében kozmetikai cégeknél dolgozott, így amikor 2002-ben saját vállalkozást alapított egy volt kollégájával, természetes volt – szinte adta magát, hogy ezen a vonalon menjenek tovább. De: abszolút nem tervezte, hogy szappannal fog kereskedni, hiszen ahogy ma visszaemlékszik rá, a natúrkozmetikumok népszerűsége és elterjedtsége egyáltalán nem volt olyan mértékű, mint manapság. Akkoriban ez a piac a mainak a tizede sem lehetett.
“Az embereknek valami büdös, háztáji minőségű, csúnyán csomagolt rettenet jutott az eszébe a natúr szóról,”
– meséli Moni, hozzátéve, hogy valójában nem is ő választotta a Nesti Dante szappant. Az olasz cég keresett magyarországi disztribútort, és szakmai vásárok regisztrált partnerei között talált Moni cégére. Így lett az Andamon a Nesti Dante hazai forgalmazója. “Mi alapvetően nagykereskedők voltunk, ebben volt tapasztalatunk, és addig eszünkbe sem jutott, hogy kiskereskedőként is dolgozzunk” – magyarázta a cégvezető. Azt sem gondolták az induláskor, hogy ez a szerencsés találkozás névadó és ennyi év után is sikeres együttműködésig fog tudni fejlődni és kitartani.
Kis bioboltoktól az Auchan polcaiig
Első ügyfeleik kis bioboltok voltak. Moni ma is élénken emlékszik arra, amikor az első partnerükhöz mentek. Négy-ötféle szappanból 6-6 darabot rendeltek. “Jézus Mária, gondoltam, hát 48-asával kell rendelni, mit fogunk csinálni ennyi szappannal?!” Szerencsére azonban a Nesti Dante szappan nagyon jól el tudja magát adni a polcról: a nagy méretű kiszerelésének, a szép kidolgozásnak, a figyelemfelkeltő csomagolásnak, a tartósságnak és a jó ár-érték aránynak meglett az eredménye. Az is komoly felhajtó erőt jelentett a termék számára, hogy időközben a natúr kozmetikum szegmens „beindult”, és mára óriásivá nőtte ki magát.
“Most már aki nem natúr, nem vegán, vagy nem mindenmentes, az nehezen rúg labdába” – véli a kereskedő, aki szerint azonban ez áldás és átok is egyben. Hiszen igaz, hogy nagyobb lett a torta, de azt ők is a bőrükön érzik, hogy sokkal-sokkal nagyobb lett a konkurencia. A Nesti’ így már nem csak a bioboltok, hanem más üzletek polcaira is bekerült; ma már természetes, hogy például az Auchanban vagy a Müllerben is kapható. Amit pedig a törzsvásárlók nem találnak meg az üzletek kínálatában, azt megvehetik Moni webáruházában.
“Legyen már valami”
Időközben Moni nyitott egy kis saját üzletet is Budapest belvárosában, majd a saját webshop sem váratott magára sokáig. 2006-2007 környékén “kezdtek a konkurensek webshopokat nyitni, de ezek még nagyon kezdetleges dolgok voltak” – meséli. Ekkor készült az ő első webshopjuk is, nagyrészt vásárlói igényre reflektálva.
Egyre többször kérdezték meg Moniéktól, hogy tudnának náluk vásárolni nem budapestiként. De érzékelték azt is, hogy nagykerként is szükségük volna legalább egy bemutatkozásra alkalmas honlapra, hiszen a szakmai rendezvények, külföldi vásárok amiket látogattak, egyre többször kértek tőlük ilyet. Így, az “Akkor valami legyen már!” – jelleggel készült el az első, egyedi fejlesztésű webáruházuk. Üröm az örömben, hogy bár azt egy azóta nagyon befutott programozó készítette el, Moni számára azonban e folyamat borzasztó volt, mert úgy érezte, mintha a programozóval egyáltalán nem egy nyelvet beszélnének.
Ennek az lett az eredménye, hogy az egyedi fejlesztésű webshop elketyegett ugyan, de macerás volt rajta a korrigálás, és bármiféle módosítást is szerettek volna, mindig a programozóra kellett várniuk. Ezért Moni inkább bérelhető webshopmotorra, némi kitérők után végül az Unasra váltott. Jó döntésnek bizonyult: hamar kiderült, hogy ezzel a rendszerrel „jól megértjük egymást”. Ma is az Unas rendszerben működik a nestiszappan.hu.
A webáruház valójában marketingcsatorna
A nestiszappan.hu helyzete eltér a klasszikus webshopoktól, mert a fő bevételi forrás funkciója helyett sokkal inkább egyfajta folyamatautomatizációs szerepet tölt be, illetve: a marketing értékét tudják jól kihasználni. Egyrészt a nagykereskedelmi partnerek is a webáruházon keresztül rendelhetnek, ami gördülékenyebbé teszi az együttműködést a sok kisebb, független viszonteladói partnerrel. Másrészt a webáruház egyfajta kirakatként is szolgál: az üzletek limitált választékával szemben itt akkora termékpaletta elérhető, amit egy bolt sem tudna tartani.
Ritka, hogy valaki a webshopból rendelje meg első Nesti Dante szappanját. A törzsközönség azonban szívesen szerzi be innen a kedvenceinek folyékony szappan vagy tusfürdő változatát, vagy próbál ki új, ritka illatokat. “A webáruház nekünk egyfajta marketingcsatorna,” – magyarázza Moni. Szerinte ez a hab a tortán. Vagy még inkább „a kandírozott cseresznye a tejszínhab tetején”. A cég forgalma 2018 óta stabilan növekszik, az idei évet a 200 millió forintos határ átlépésével tervezték meg.
Moni kiemeli: a nestiszappan.hu törzsvásárlói ugyan értékelik a gyors, rugalmas kiszolgálást, esetenként a személyes ügyfélszolgálatos segítséget, de összességében “a Nestibe szerelmesek, nem belém”. A Nesti Dante egy 1945-ben Firenzében alapított családi vállalkozás, a mostanra harmadik generációs cégről bebizonyosodott, hogy a megbízhatósága az igazi értéke – az ellátási lánc stabilitása szempontjából ez nagyon fontos.
Az árrés kicsi, a logisztika drága
Szappan nagykerként egy-egy darab terméken az árrés kicsi, csak pár száz forint, így érzékeny a logisztikai költségekre. A rendelések kiszolgálása viszont munkaerőigényes (például minden darabot magyar nyelvű címkézni kell), azaz drága. A webshopok kiszolgálására berendezkedett fulfillment szolgáltatók erre nincsenek felkészülve, így Moni szemszögéből nézve: többen is rosszul áraztak. Így, utólag visszatekinve szerinte nem is csoda, hogy csak a harmadik szolgáltató fulfillment szolgáltatóval tudtak szinkronba kerülni. “Gyorsan lekopogom, de sikerült megtalálni e területen is a megfelelő partnert” – magyarázta a cégvezető.
Van még lehetőség a webshopban, de….
Moni elmondta, csábító a lehetőség, hogy növelje a webshop bevételeit, hiszen ott sokkal magasabb a nettó árrése. A social media jelenlétükön például még szeretne javítani, abban lát fejlődési potenciált. Ugyanakkor a PPC ügynökséggel közösen épp mostanában sikerült megtalálniuk azt az optimális költési szintet, ahol a hirdetések hozzák a legjobb megtérülést. Még mindig lát a webshopban növekedési potenciált, de “nem egy fényugrást”. Az átlagos kosárérték növelésében akadálynak látja, hogy nem egytermékes, de “egyfajta termékes” a webshop. “Miért venne valaki egyszerre húszféle szappant?” – teszi fel a költői kérdést Moni.
A Nestiszappan jelenleg egyszemélyes cégként működik. A logisztikát kiszervezte, a pénzügyeket könyvelő, a fizetett hirdetéseket PPC ügynökség menedzseli, de a többi teendő rá hárul. A lehetőségei így korlátozottak, így egy-két dolgot tervez előre egy évre. Nem érzi, hogy a magyar piacot kimaxolta volna, az út azonban egyre göröngyösebb, egyre gyakrabban ütközik falakba. Kihívást azért mindig keres – most éppen az a következő misszió, hogy az egyre inkább nyitott polcos rendszerre átálló patikákba kerüljön be a Nesti Dantéval. Vannak már e szegmensben partnerei, de a gyógyszertárláncokba bekerülni egyelőre meghódításra váró, nagyobb falat.
Moni másik terve, hogy saját kozmetikai márkával jelenjen meg a piacon. Eddig, importőrként, disztribútorként hozott anyagból dolgozott, most majd az is izgalmas feladat lesz, hogy „mindent nekünk kell kitalálni”.