Több cég is próbálkozik a fizikai bolthoz hasonló vásárlási élmény megteremtésével a virtuális valóságban, egyesek már kézzelfogható sikerrel – írja az E-Commerce Times.

Bár egyelőre nem egyértelmű, hogy a metaverzum olyan lufi lesz-e, mint a háromdimenziós mozi, a jelenleg rendelkezésre álló, korlátozott számú lehetőségeket már elkezdték kiaknázni az élelmesebbek. Az online vásárláshoz megszülettek az első virtuális kiállítótermek, amik a remények szerint ellensúlyozzák azt a hiányérzetet, amikor a lelkes vásárló az üzletben nézegetheti a kiszemelt terméket. A műfajjal egyelőre csak pár nagyobb márka foglalkozik.

Az Emperia például rúzs vagy ruházat ki/felpróbálását teszi lehetővé a virtuális valóságban. Elsőre persze furcsának tűnhet az ötlet, de úgy tűnik, a vásárlók lelkesednek a valóságban egyáltalán nem létező showroomokért. Az Empera konverziós aránya 73 százalékkal nőtt, többet is kattintottak a felhasználók, és legalább 14 percig tartózkodtak a “fülkékben”.

De ez nem minden: a Perfitly nevű cég ruházati e-kereskedelemben utazik, náluk kiterjesztett valóság/virtuális valóság (AR/VR) platform is van, amelyekkel háromdimenziós testképet hoznak létre egy mobilalkalmazás segítségével. Így a vásárlók pontosabb képet kaphatnak arról, hogyan illeszkedik egy ruha az avatarrá vált testképükhöz. A vállalat célja 20 százalékos konverziónövekedés elérése volt az új vásárlási platformmal, amely 50%-os pluszt jelent az eladott termékek számában. A várt eredményt is meghaladta a megoldás: 80 százalékos konverziónövekedés lett a vége.

Ez már nem csak egy lista

Olga Dogadkina, az Emperia vezérigazgatója körülbelül hét évet töltött a divatvilágban, a kiskereskedelemtől a nagykereskedésen át a tulajdonosi feladatokig. Mint elmondta, minden szinten szembesült azzal azzal, hogy mennyire küzdenek a cégek a különböző típusú kipróbálási lehetőségekkel: miközben a fizikai vásárlás az ügyfél kiszolgálásáról, a termék felfedezéséről és a márka megismeréséről szól, addig az online vásárlás továbbra is csak egy lista a kijelzőnkön.

„A vásárlók tizenöt oldalt néznek át a keresett a termékekből, és a végére már nem is akarnak más terméket vagy ruhadarabot látni. Ha az online vásárlást letisztultabbá és felhasználóbarátabbá tennénk, nem lenne nagyszerű otthon ülni és élvezni a fantasztikus vásárlási élményt?”

Az Emperia megoldása tulajdonképpen megválaszolja a kérdést, lehetővé téve a vásárlók számára, hogy vizuálisan többet tudjanak meg a termékekről és a márkáról. A virtuális bemutatótermek segítségével a vásárló megértheti a márka történetét, és olyan élményt kaphat, amelyet egy fizikai üzletben kapna.

A platformon egyes márkák olyan virtuális környezetet hozhatnak létre, amik tükrözik a magukról sugározni kívánt képet, tehát belépnek a metaverzumba, egyúttal a kereskedelem újraértelmezésébe. Ráadásul a márkák folyamatosan kezelhetik és változtathatják a showroom tartalmát és külsejét, tehát tulajdonképpen egy vadonatúj csatornát is nyernek, ami integrálva van a már meglévő e-kereskedelmi platformjukba.

Próbafülke otthon

Fontos, hogy egyik említett cég sem vár el semmiféle plusz felszerelést a felhasználóktól, tehát nem szükséges VR-szemüveget vagy hasonlót venni a használathoz. Egy szép weboldalról van szó, amihez internetre, mobilra vagy egy böngészőre van szükség a számítógépünkön. Dogadkina szerint a felhasználók a bemutatóteremben valódinak tekintik az árut, amit 3D-ben is megnézhetnek.

A Perfitly még ennél is kacifántosabb: ott mesterséges intelligencia vezérli a ruha testre igazítását, fényképek és pár személyes méret megadása után. Az ígéret szerint a “ruhareplika” 99 százalékban azonos tulajdonságokkal rendelkezik, mint az, amit majd jó esetben megvásárolnak. A virtuális ruhadarabok magukban foglalják a szövet minden tulajdonságát, például a sűrűséget, a súlyt, a merevséget, a nyúlást és a súrlódást is. Emiatt valósághű módon lehet magunkon méretezni, és a saját avatarunkat is forgathatjuk, ha esetleg érdekelne minket, hogy áll álmaink pulóvere a hátunkon.

Azért lassan a testtel

Arra Olga Dogadkina is felhívta a figyelmet, hogy nem szabad elsietni ezt az újítást: azt is fontos például tisztázni, hogy ki kezeli ezeket a boltokat, hiszen a jelenlegi helyzetben egy-egy márkának mindenképp külsős cégre kell rábíznia magát, ha minőséget akar. “Szerintem a kulcs az, hogy lépésről lépésre haladjunk” – mondta. Hogy pontosan milyen kis lépések ezek, azt egy-két éven belül biztosan megtudjuk.