Rekord összegű, 1,13 milliárd eurós bírságot szabott ki az olasz piacot felügyelő hatóság, az AGCM az e-kereskedelmi óriás logisztikai tevékenysége miatt. Az indoklás szerint az Amazon visszaélt piaci erőfölényével és megsértette az Európai Unió versenyjogi szabályait azzal, ahogyan a Fulfilment by Amazon (FBA) rendszerét működteti – írja az Ecommercenews.eu.
A Fulfilment by Amazon (FBA) szolgáltatást a termékeiket az Amazon platformján árusító kereskedők vehetik igénybe, ebben az esetben a raktározás az Amazon logisztikai egységeiben történik, a rendelések beérkezése után itt történik a csomagolás valamint innen indul a kiszállítás, és ide érkeznek vissza a visszaküldött csomagok is, így a kereskedőnek a termékek beszerzésével, árazásával, marketinggel kell foglalkoznia, a kiszolgálás feladatait az FBA leveszi a válláról.
Az olasz piacfelügyeleti hatóságok szerint az Amazon jelentős mértékben hátrányosabb helyzetbe hozza azokat a kereskedőket, akik a logisztikai lépéseket is önmaguk bonyolítják le azokkal szemben, akik az FBA szolgáltatást is igénybe veszik. Az előbbi körbe tartozók elesnek bizonyos előnyöktől, például kiemelt megjelenési lehetőségektől, a Black Friday akciókban való megjelenési lehetőségtől, a Prime programban való részvételtől, ezzel pedig konkrét veszteségeket szenvedhetnek el.
Az Amazon kiadott közleményében természetesen vitatta a felmerült vádak jogosságát:
“Határozottan nem értünk egyet az olasz hatóságok döntésével és fellebbezni fogunk. A kis- és középvállalatoknak több értékesítési csatorna is rendelkezésükre áll – online és offline egyaránt – az Amazon csak egy ezek közül. Folyamatos befektetésekkel és fejlesztésekkel segítjük a 18.000 olasz KKV-t, akik az Amazonon szeretnének értékesíteni, és több eszközt is biztosítunk számukra, beleértve azokat is, akik saját maguk menedzselik a logisztikai folyamataikat.”
Álláspontjuk szerint az érintett kereskedők részt vehetnek a Seller Fulfilled Prime (SFP) programban is, amely hozzáférést biztosít nekik a Prime előnyeihez a fulfilment szolgáltatások igénybe vételétől függetlenül is.
Ilyen mértékű büntetést még sosem szabtak ki az Amazonra Európában, az azonban nem az első eset, hogy Olaszország figyeli a piacot és határozottan közbelép, ha szükségesnek látja. Néhány héttel ezelőtt az Amazont 70 millió, az Apple-t pedig 130 millió eurós kártérítés megfizetésére kötelezték egy közös ügyben, amiért korlátozták a Beats fejhallgatók értékesítését azzal, hogy csak kijelölt kereskedők számára engedélyezték ezen termékek árusítását. A döntés ellen – nem meglepő módon – ebben az esetben is mindkét érintett fél fellebbezni szeretne.