A koronavírus-járvány hatására a nagykereskedelmi termékbemutatók a virtuális térbe költöztek a 2020-as év után, és bár a pandémia okozta recesszió enyhülni látszik, ha ez a kereskedőkön múlik, nagy valószínűséggel ott is maradnak majd.
Tavaly nyárra az egész iparágakat megmozgató, a gyártók által viszonteladók számára tartott nagykereskedelmi bemutatók – sok más esemény mellett – szinte teljes egészében online kerültek megrendezésre. Legyen szó akár az autóipar által kiemelt fontosságúként kezelt AAPEX showjáról, vagy az e-kereskedők számára kiemelt jelentőségű Faire vagy FashionGo-ról, a szervezők minden esetben az online teret választották, hogy a beszállítók és vásárlók összehozásában kulcsszerepet játszó eseményeket megtartsák.
Ez is érdekelhet
Bár korábban is előfordult már, hogy ezeket a rendezvényeket virtuálisan rendezték meg, a tavalyi év során az összes az internetre költözött. Bár az eredeti tervek szerint csak átmeneti megoldásként tekintettek ezekre a szervezők, a legtöbben már nem is akarnak visszatérni a korábbi módszerekhez.
Korábban mind a gyártói, mind a viszonteladói oldalon többségben voltak azok, akik úgy gondolták, hogy a bizalomra épülő nagykereskedelmi kapcsolatok kiépítése és ápolása csak a személyes találkozók során lehetséges, mára azonban legtöbb szervező úgy gondolja, hogy nemcsak olcsóbbak és biztonságosabbak, hanem lényegesen sikeresebbek is ezek a virtuális események.
A ModernRetail-nek nyilatkozva a Faire és FashionGo képviselői pedig nyilvánvalóvá is tették, hogy nem is nagyon szándékoznak visszatérni a korábbi gyakorlathoz. “Meglátásunk szerint a személyes kapcsolatok ápolása és közösségépítés továbbra fontos része egy üzleti megállapodásnak, de az online események hatékonysága össze sem hasonlítható az online rendezvényekével. Az, hogy több ezer eladó és vevő találkozhat és oszthatja meg a termékkatalógusát egy időpontban, semmi más, korábbi módszerhez nem fogható.” – mondta el Lauren Cooks Levitan, a Faire pénzügyi vezetője. A Faire egy online piactér, ahol több mint 20000 gyártó kínálja portékáit az azokat világszerte értékesítő viszonteladóknak, és amely évek óta nagy sikerrel rendez termékbemutató rendezvényeket szerte a világban.
Legnagyobb, évenként megrendezett eseményükön, a Faire Summer Marketen, amelyet tavaly augusztusban már virtuálisan rendeztek meg, az előző év hasonló eseményéhez képest mintegy négyszeres értékben köttettek üzletek, de voltak olyan eladók is, amelyek akár tízszeres forgalomnövekedésről is beszámolhattak.
A nagykereskedelmi szektorról egyébként általánosságban is elmondható, hogy meglehetősen lassan adoptálják az e-kereskedelem területén gombamód szaporodó technológiai újításokat. Éppen ezért meglehetősen nagy meglepetést okozott körükben az a tény, hogy a virtuális megoldásokkal milyen könnyedén helyettesíthetők a hagyományos termékbemutatók.
A legtöbb, viszonteladókat kiszolgáló nagykereskedő a járvány hatására azonban rákényszerült arra, hogy invesztáljanak a vevők digitális kiszolgálásába és megkezdték az átállást. Ennek következtében hatalmas összegeket invesztálnak a befektetők az olyan digitális piacterek fejlesztésében, mint a már említett Faire, NuOrder vagy Joor, amelyek több százmillió dollárban jutottak befektetői pénzekhez a növekedésük finanszírozására 2020-ban.
Inspiráció a B2C szektorból
Nagy általánosságban elmondható, hogy ezek az online termékbemutatók (azaz trade show-k) leginkább az Amazon Prime Day eseményéhez hasonlítanak. A beszállítók a piactereken dedikált helyeken mutathatják be az általuk szállítani kívánt termékeket, melyeket aztán élő video streamekben is megmutatnak a vásárlóközönségnek.
Paul Lee, a FashonGo anyavállalatának, az NHN Globalnak a vezérigazgatója szerint az élő adások meglehetősen hatékonynak bizonyultak az új vásárlók megszerzésében a cég FashionGo Week névre keresztelt eseményén. A livestreamek alatt a nagykereskedők kérdéseket tehettek fel a termékekkel kapcsolatban és akár prezentáció alatt, azonnal nyélbe is üthették a felek az üzletet.
A hagyományos termékbemutatókhoz képest, ahol az érdeklődőknek hatalmas konferenciacsarnokokban kell kutyagolniuk, amíg megtalálják a számukra érdekes beszállítókat, az online események komoly előrelépést jelentettek a vevők számára, akik lényegesen kényelmesebben rátaláltak a számukra érdekes beszállítókra.
További előnye még a virtuális termékbemutatóknak, hogy lehetőséget biztosítanak az olyan, kisebb vevők számára, akik nem feltétlenül engedhetik meg maguknak, hogy kivonuljanak egy, akár több ezer kilométerre rendezett eseményre, mert az online események esetén az utazással járó költségek nem jelentkeztek. A fizikai távolság áthidalása azonban nemcsak a vásárlók, de a beszállítók esetében is jelentős diverzifikációhoz vezetett, hiszen a gyártók szintén a világ bármely pontjáról meg tudtak jelenni termékeikkel.
A jól látható sikerek ellenére azonban még mindig tapasztalható némi ellenállás az online termékbemutatókkal szemben. Egy tavalyi, az ilyen jellegű eseményeket rendező Tradeshow Logic által végzett kutatás szerint az online termékbemutatók résztvevőinek 43 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem kíván ilyen eseményen újra részt venni.
További problémát jelent az is, hogy vannak olyan iparágak, ahol szinte lehetetlen a termékeket online bemutatni. Különösen az élelmiszeriparban, ahol egy borkóstolót, vagy éppen egy kézműves sörbemutatót aligha lehet virtuálisra cserélni.
A jövőre nézve a legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy az online, nagykereskedelmi termékbemutatók mellett a hagyományos események is megrendezésre kerülnek majd. A tradicíonális modellben azonban, ahol egy-egy stand felállításáért a gyártók akár több tízezer dollárt is kénytelenek voltak fizetni, a jövőben lényegesen olcsóbbak lehetnek majd.