A legnagyobb hazai ár-összehasonlító weboldal, az Árukereső.hu hamarosan valamennyi e-kereskedő ügyfele számára elérhetővé teszi a piacon található egyik legfejlettebb hirdetésautomatizáló szoftvert, a Beedet.
A Beed működéséről
Az Árukereső.hu anyavállalata, a közép-kelet európai régió legnagyobb e-kereskedelmi platformjának számító Heureka Group március 18-án bejelentette, hogy felvásárolta a Beed hirdetésautomatizáló szoftvert gyártó cseh céget, a Datawepset. Az 1991-ben alapított, dinamikusan fejlődő, a tavalyi évben 40 millió cseh korona, azaz mintegy 560 millió forint forgalmat realizáló cég legismertebb terméke, a Beed nevű célszoftver az akvizíciónak köszönhetően néhány héten belül az Árukeresőt igénybe vevő valamennyi webshop számára elérhetővé válik majd, lehetővé téve, hogy a hazai e-kereskedők jelentős mértékben javítsák a költségmegtérülési (ROI) mutatójukat.
Bár az Árukereső jelenleg is számos, a vásárlói élményt fokozó szolgáltatást kínál látogatói számára, a webshopoknak eddig nem állt a rendelkezésére olyan, magába a platformba beépített eszköz, amely a hirdetési módszerek, illetve a különböző fizetős funkciók hatékonyabb kihasználásában segítette volna őket. A kifejezetten az Árukereső rendszerére kifejlesztett Beed ugyanakkor független termékként már 2017 óta elérhető a hazai piacon, és jelenleg is jó néhány, összesen több mint havi 400 millió forintos forgalmat lebonyolító kereskedő alkalmazza a szoftvert.
Az adatelemző és hirdetésoptimalizáló program az Árukereső és a Google Analytics adatait kombinálva valós időben követi a marketing-kampányokat és a versenytársak aktuális ajánlatait, és ezek alapján (az igénybe vett csomagtól függően akár napi hét alkalommal) automatikusan beállítja az optimális licitértékeket, hogy az adott cég által kínált termékek minél nagyobb eséllyel kerüljenek be az Árukereső elsőként kiemelt termékei közé. A Beed emellett a hirdetések költségmegtérülési mutatóját is folyamatosan monitorozza, és a nyereségesnek bizonyuló hirdetéseket megerősíti, a veszteségeket pedig eltávolítja az oldalról.
A Beed az elmúlt években számos alkalommal bizonyította már hatékonyságát. A legnagyobb cseh online hangszeráruház, a Kytary magyarországi webshopja, a kytary.hu a Growww Digital digitálismarketing-ügynökséggel együttműködve például 2018 óta használja a szoftvert, és ennek köszönhetően már az első évben sikerült 150 százalékos bevételnövekedést elérnie – miközben az oldal látogatottságában, illetve a cég kiadásaiban csupán 70 százalékos növekedés következett be. Egy átfogóbb példát említve: 2020 márciusában az Árukereső.hu teljes látogatottsága 2 százalékos csökkenést mutatott, ugyanakkor a Beedet használó webshopok Árukeresőről származó forgalma ugyanebben az időszakban 40 százalékkal nőtt.
Mit jelent mindez a gyakorlatban?
Az akvizíció bejelentését követően sikerült elérnünk a Dataweps CEO-ját, Honza Mayert, akit az Árukereső szolgáltatásaiban, illetve a cég működésében bekövetkező várható változásokról kérdeztünk.
Mint azt a Forbes cseh weboldalán közzétett cikkből megtudhattuk, a Dataweps mostantól a Heureka Group részeként folytatja a működését. Ez egyben azt is jelenti, hogy innentől kezdve a Beed által kínált szolgáltatások csak a Heureka érdekeltségébe tartozó ár-összehasonlító oldalakon lesznek elérhetőek, vagy az egyéb website-okat használó e-kereskedők is igénybe vehetik a szoftvert?
A szolgáltatásaink a jövőben sem korlátozódnak csupán az Árukeresőt használó webshopokra, a Beed adatelemző és hirdetésoptimalizáló szoftverként valamennyi e-kereskedelmi vállalkozás részére elérhető lesz. Ami azonban az automata licitálási funkciót illeti, ez a szolgáltatás a magyarországi ár-összehasonlító oldalak közül csak az Árukeresőn működik.
Mikorra várható a Beed beépülése az Árukereső által az e-kereskedők számára kínált szolgáltatások közé?
Mivel az akvizíció csak néhány nappal ezelőtt, március 22-én vált hivatalossá, jelenleg természetesen még az átmenet folyamata zajlik. Ugyanakkor azon vagyunk, hogy a magyarországi e-kereskedelmi szereplők minél hamarabb igénybe vehessék a szolgáltatásainkat: terveink szerint az Árukereső ügyfelei hamarosan, optimális esetben már április közepén teljeskörűen használhatják majd a Beedet. Ezzel összhangban a közeljövőben egy webinart is szervezünk majd, hogy leendő ügyfeleink megismerhessék a szoftver által kínált előnyöket, és a Beed leghatékonyabb alkalmazási módjait.
A Beedet jelenleg is számos magyarországi e-kereskedelmi vállalkozás használja a teljesítménye optimalizálására, és most, hogy a szolgáltatás beépül az Árukereső rendszerébe, nyilván tovább növekszik majd a felhasználók száma. Az önök várakozásai szerint mekkora növekedés várható ezen a téren?
A célunk az, hogy minél több e-kereskedő vegye igénybe a Beed által kínált lehetőségeket; reményeink szerint az év végére több száz olyan e-kereskedelmi résztvevő lesz majd, akik a mi szoftverünk segítségével fokozzák cégük hatékonyságát.
A Beed jó néhány olyan szolgáltatást kínál, amely segítségével versenyelőnyhöz juthatnak az e-kereskedők – Ön szerint melyek azok a funkciók, amelyek a leginkább elősegítik a szoftvert alkalmazó webshopok hatékony működését?
Ami az Árukeresőt illeti, az analitikai szolgáltatások, az automata értesítések és az egyes beállításoknak a piaci változásokat lekövető, automatikus megváltozatása mellett elsősorban a már korábban is említett automata licitálási funkciót emelném ki. E funkciónak köszönhetően a Beedet használó cégek jelentős mértékben növelhetik a forgalmukat: a kevésbé kompetitív piacokon két-háromszoros növekedés is elérhető, de – mint azt egyik magyarországi ügyfelünk, az Euronics tapasztalatai mutatják – akár az elektronikai termékek jóval kiélezettebb piacán is számottevő növekedés tapasztalható.
A legfontosabb az, hogy az e-kereskedelmi piac szereplői felismerjék, hogy az ROI illetve ROAS ráták kulcsfontosságúak a cégük sikeres működésének érdekében, a Beed használatával pedig nem csupán monitorozhatják ezeket a tényezőket, de automatizált módon el is érhetik a kitűzött mutatókat minden egyes termékük vagy termékkategóriájuk esetében. A szoftverünk lehetőséget nyújt arra, hogy a kereskedők teljes, automatizált irányítás alatt tartsák a csatornájukat, és pontosan nyomon kövessék, milyen mértékben térülnek meg a hirdetési költségeik.
Milyen kézzelfogható előnyökkel jár az, hogy a Beed nemcsak önálló szolgáltatásként, de az Árukereső beépített részeként is elérhetővé válik?
A széles körű elérhetőség mellett a legnagyobb előnyt az jelenti, hogy a szoftverünk így az eddiginél is megbízhatóbb módon működhet majd. Külső szolgáltatóként időnként nehézséget okozhat az esetlegesen felmerülő problémák kezelése, az Árukereső részeként működve viszont nagyobb rálátásunk lesz a belső folyamatokra, így sokkal gyorsabban javíthatjuk majd a Beed működését az ügyfelek igényeinek megfelelően.
Mit jelent az integráció a Datawepsre nézve? Az akvizíció előtt mintegy negyven ember állt a cég alkalmazásában – várható-e például növekedés ezen a téren?
Igen, tervezünk új alkalmazottakat felvenni a brnoi irodánkba, és – ami a magyar vásárlók számára még fontosabb lehet – egyben arra is számítunk, hogy megnő a konkrétan a magyarországi piaccal, az Árukereső ügyfeleivel foglalkozó munkatársaink száma. Mindezek mellett a román, illetve bolgár piacon való jelenlétünket is növelni kívánjuk, a Heureka Group adott országokban működő weboldalain keresztül.
Előrelépés a hirdetésoptimalizálás terén
Miközben egy tavaly közzétett felmérés alapján 2019-ben már a magyarországi kiskereskedelmi forgalom 6,3 százalékát az online értékesítések tették ki, és az ötven piacvezető e-kereskedelmi szereplő teljes látogatottságának 18 százaléka az Árukeresőről származott, a hazai kereskedők többsége továbbra is csak manuális hirdetésoptimalizálási módszereket alkalmaz. Azáltal, hogy a Beed közvetlen módon bekerül az Árukereső rendszerébe, a Heureka Group hatékony optimalizáló eszközt kínál a kereskedők számára, akik a szoftver segítségével az eddiginél dinamikusabban, a piaci változásokra gyorsabban reagálva alakíthatják ki üzletpolitikájukat, ez pedig nyilván arra is ösztönzi majd őket, hogy az eddiginél is többet használják a platformot. A felhasználói kör jelentős bővülésével ugyanakkor a Beed fejlesztése is új lendületet kaphat, mivel a Dataweps munkatársainak lehetőségük nyílik arra, hogy kiaknázzák az Árukereső által biztosított piac- és termékismereti tudást.