Az év vége nemcsak a kereskedők, bolti eladók, raktárosok, szállítmányozók számára kiemelten sűrű időszak. Mivel az online vásárlások forgalma öt éven belül a mostani duplája is lehet, egyértelmű, hogy a karácsonyi bevásárlást is egyre inkább interneten keresztül intézzük – különösen járványhelyzet idején.
Az online áruházak legfontosabb teendője, amit már most mérlegelni kell, az a vásárlókat kiszolgáló szerverek hardverellátottságának és teljesítményösszegének felülvizsgálata: fel kell készülni a hamarosan érkező, minden eddiginél nagyobb rohamra.
Egyáltalán nem ritka, hogy egy cég nem gondoskodik időben a bővítésről, és egy reggel arra ébred a tulajdonos, hogy a szerverek 100%-os load közelében dolgoznak, és kétséges, hogy a következő vásárló el tudja-e majd költeni a pénzét nála, vagy azzal szembesül, hogy nem érhető el az általa kiszemelt termék. Évek alatt felépített marketingtevékenységet lehet így egy pillanat alatt erodálni.
Még csak nem is kizárólag a végletekig leterhelt vagy a leállt szerver jelenti a problémát egy-egy online shopnak. A helyzet az, hogy már a lassú szerver is árbevételt csökkent: a mobil sávszélesség növekedésével a felhasználók egyre inkább megszokják a kis válaszidőt és a gyors letöltéseket, nem feltétlenül fognak még csak másodperceket sem várni egy termékoldal betöltésére. Ha lassúnak találják, egyszerűen bezárják az oldalt. Az Amazon kiszámolta, mit jelent nekik egyetlen másodperccel lassabb betöltés: úgy számoltak, hogy 1,6 milliárd dollárral kevesebb forgalmat tudnának így generálni, mint gyorsabb kiszolgálással.
Miben tud segíteni az üzemeltető és szerverszolgáltató?
- Sok fejfájástól és meddő egymásra mutogatástól kímélhetjük meg magunkat akkor, ha az előbbi két tevékenységgel ugyanazt a céget bízzuk meg. Amikor ugyanis egy kézben van maga a szerverbérlet vagy hoszting, valamint a javítás/bővítés, akkor egyrészt probléma esetén általában gyorsabban be fognak avatkozni, másrészt nem kell nekünk kitalálni, ki a felelős a számunkra veszteséget okozó eseménysorért.
- Érdemes terheléses tesztekkel megbizonyosodnunk arról, hogy hol van a mi szerverünk, szervereink szűk keresztmetszete. Nem mindegy ugyanis, hogy egy szerver CPU-ban, memóriában vagy tárhelyben fogy el, utóbbi kettőt ugyanis nagyon könnyen lehet, kis költséggel bővíteni. Sok esetben felesleges komplett gépeket cserélni csak azért, mert teljesítménynövekedést szeretnénk látni. Egy ilyen előrelátással például könnyen elérhetjük, hogy a havi plusz több tízezer forinttal ketyegő bővítés helyett tizedannyiból megússzuk a dolgot.
- Időben ki kell számolni, mire van szükségünk. Egy tárhelyszolgáltatás vagy egy VPS bővítése gyorsan megtörténhet, hiszen ezek egy-egy erős szerver részekén, virtuálisan működnek. Ilyenkor is előfordulhat azonban, hogy a saját VPS-ünknek olyan mértékű bővítést kérünk, hogy a szolgáltatónak migrálnia kell egy új gépre a mi rendszerünket, ilyenkor lassabb végeredménnyel számolhatunk. Még lassabb, ha komplett szervercserére van szükség, akár csak egy-két hónapra kérjük is azt. A migrálást ilyenkor sem lehet megúszni.
- Érdemes kellő sávszélességet nyújtani képes szolgáltatót választani. Mindig tájékozódjunk arról, hogy a szolgáltatónk számunkra milyen sávszélességet tud garantálni belföldre és külföldre, valamint hogy összesen milyen sávszélesség áll rendelkezésre az ő számára.
- Bizonyosodjunk meg arról, hogy a szolgáltatónk kellő biztonságot nyújt a zavartalan működéshez. Akkor érezhetjük igazán biztonságban egy karácsonyi időszak forgalmát, ha a szolgáltató kettős, független nyomvonalon érkező elektromos betáplálással, a szünetmentes tápellátáson felül legalább egy, de inkább két dízelaggregátorral és redundáns, kettős optikai adatösszeköttetéssel rendelkezik. Így mindennek megvan a tartaléka, és nem járunk mi sem úgy, hogy épp a legfontosabb időszakban esik ki több óra vagy akár több nap a szolgáltatásból.
- Ne a legolcsóbb lehetőséget válasszuk! Mindenképpen ragaszkodjunk az SSD-vel szerelt szervereken történő működéshez, legyen szó akár tárhelyről, VPS-ről vagy dedikált szerverről. Ha osztott tárhelyen foglalunk helyet, kérjünk olyan megoldást, hogy kevés más ügyfelet rakjanak mellénk, és ezért ne sajnáljunk havi pár ezer forintot pluszban.
- Figyeljünk a system reportokra, és avatkozzunk be már 70%-os terhelésnél, legyen szó CPU-ról, fizikai tárhelyről vagy memóriáról. De ez is kevés egy olyan időszakban, amikor a forgalom egyik napról a másikra képes megduplázódni. Ilyenkor meg kell tudnunk jósolni a forgalmunkat, és arra számolni egy tekintélyes biztonsági tartalékot, hogy nyugodtan alhassunk.
Online vásárlási dömping előtt tehát fontos, hogy időben döntsünk a bővítésről, és időben értesítsük a szolgáltatót. Ha nem vagyunk elégedettek a szolgáltatóval vagy az üzemeltetővel, már jó előre keressünk másikat, ne hagyjuk ezt az utolsó pillanatra! Ilyen időszakban már nincs idő az “ismerkedésre”, a bejáratott folyamatok sokkal nyugodtabb közös munkát biztosítanak számunkra feszült helyzetben is. Ne ilyenkor akarjunk néhány ezer forintot spórolni, mert sok milliótól eshetünk el, ha nem jön be a választásunk.