A kiszervezett raktározás és a gyűjtő szállítás integrált logisztikai rendszerben alkalmazva egy rendkívül hatékony és rugalmas eszköz. Takács Mihály futárlogisztikai szakértő, a Futar.hu Logisztikai Kft. ügyvezetője bemutatja ennek alapvető folyamatait.
A befektetés a magas színvonalú szolgáltatásba a legjobban megtérülő beruházás, ha a következő alapelveket szem előtt tartjuk:
- logisztika igazítása a vevő igényeihez,
- értékteremtés,
- a végpontokon érző emberek vannak,
- a költség nem azonos a szállítási költséggel.
Mutatok olyan példákat, ahol a logisztikai költségoptimalizációt megkérdőjelezhetetlenül felülírja az értékteremtés, és megmutatom a futárlogisztikai kihívások szakterületeken átívelő komplexitását.
A logisztikai optimalizáció alapelve nagyon egyszerű: minél több áru mozog egyszerre, és ehhez minél több idő áll rendelkezésre, annál gazdaságosabb az áruk mozgatása.
További szempontok lehetnek:
- az áru halmozhatósága,
- a forgathatósága,
- a formája,
- a tárolási követelményei (hőmérséklet, szavatosság).
A logisztikai hatékonyság javítása csak előre kijelölt célok érdekében és jól meghatározott feltételrendszer mellett, komplex módon lehetséges. Ha nem így fogunk hozzá a módosításhoz, akkor könnyen nagyobb kárt okozhatunk, mint hasznot. Mindig a teljes logisztikai folyamat vizsgálata szükséges a hatékonyabb megoldás megtalálásához. A szállítmány egy korábbi folyamat eredménye, és a következő felhasználó számára történik az átadás, akár belső logisztikai folyamatról van szó, akár végfelhasználónak történő értékesítésről.
Matematikai szempontból a logisztika a végpontok sűrűségéről szól, ezért szállítanak például gerincjáratok a depók között, és a futárok ezért mozognak egy adott irányítószám csoporton belül. Sajnos a legtöbb logisztikai hálózatüzemeltető és felhasználó is elfelejti, hogy a végpontok legtöbb esetben elvárásokkal rendelkező emberek. A logisztikai hatékonyság javulása így nem pusztán mérethatékonysági, hanem matematikai és logikai kihívás. A logisztika végső soron a hosszú távú eredmény növekedéséhez és a vállalkozás fejlődéséhez járul hozzá azáltal, hogy elégedett vásárlókat teremt, akik újra vásárolnak, és ajánlják a vállalkozást.
Tehát a logisztikai folyamat célja, hogy a címzett az általa meghatározott feltételek szerint kapja meg a szállítmányt. Futárlogisztikai szakértőként a fogyasztókhoz történő szállítás logisztikai kihívásaival foglalkozom. Ebben a szegmensben teljesen egyértelmű, hogy a címzett oldalon széles spektrumon változó igények szerepelnek, amelyet az aktuális élethelyzet és érzelmi állapot is befolyásol. Éppen ezért minden partnerünk számára azt javasoljuk, hogy a lehető legegyértelműbben fogalmazzanak a kiszállítási szolgáltatás tartalmáról, illetve úgy szervezzék az értékesítési folyamatokat, hogy a vásárló maga választhassa ki a számára legmegfelelőbb szolgáltatási szintet.
A logisztikai feladat az alábbi három szempont szerint optimalizálható:
- idő (gyorsaság, pontosság, kiszámíthatóság),
- költség,
- kényelem (értesítés, nyomkövetés, előzetes egyeztetés, utánvétkezelés, összeszerelés-beüzemelés, hulladékkezelés stb.)
Ha csak azt kérdezzük meg vevőinktől, hogy szeretnék-e azonnal megkapni a terméket, akkor a legtöbben egyből rávágják, hogy igen, ez természetes. Ha viszont több értékelési tényező áll rendelkezésre (pl. idő és ár), akkor az emberek már különbözőképpen reagálnak. Teljesen azonos a döntési eljárás, ha a kényelem és ár tényezők kapcsán tesszük lehetővé a választást. Egyértelmű, hogy a vásárlók szabad választása két okból is szükséges és előnyös a kereskedő szempontjából:
- egyrészt az emberek különböző preferenciákkal rendelkeznek,
- másrészt a szolgáltatások közötti választás folyamán a vevők megismerik a döntésük után következő lépést, ami nagy segítség a várakozás menedzsmentje során.
Választás híján a vásárlóban nem tudatosul a szolgáltatási tartalom, így marad az általa elképzelt, idealizált kép, ami sajnos sokszor nem egyezik a gyakorlatban teljesülő folyamattal.
Ezután már egyértelműen belátható, hogy a logisztikai átszervezés során a teljes folyamatot vizsgálni kell, szem előtt tartva az értékteremtés teljesülését is. A helyesen értelmezett logisztikai optimalizáció megtérülése ebből a komplex nézőpontból nem a logisztikai számla végösszegében mérhető.
A logisztika csaknem minden területtel kapcsolatban áll, ezért nem mindegy, hogy az igénybe vett szolgáltatás mellett milyen egyéb költségeket és felesleges folyamatokat generál. Hiába olcsó a szolgáltatás, ha sok küldemény kézbesítetlenül jön vissza. Hiába olcsó a fuvar, ha az ügyfélszolgálatot folyamatosan leterheli a logisztikai egyeztetés a címzettekkel. Hiába áron aluli, ha a címzettek elégedetlenek és rossz értékelést adnak. A költségekhez hozzá kell számolni az elmaradt hasznot, a nem megtérített sérüléseket, a megerősített csomagolás extra költségét is, és sok más kapcsolódó tétellel együtt vizsgálható csak a megoldás gazdaságossága és hatékonysága.
Összességében az a javaslatom, hogy a belső logisztikai folyamatok kapcsán a gazdaságosságot és mérethatékonyságot helyezzük előtérbe, a vevők számára látható futárlogisztikai kihívásokat pedig alapvetően ügyfélélmény oldaláról közelítsük meg. A tárolás, készletnyilvántartás, áruátvétel, komissiózás, összekészítés lényegesen kedvezőbb költséget jelenthet a kapacitás megfelelő kihasználásával.
Fulfillment szolgáltatásunk használata során nem jelent extra terhelést a szezonális ingadozás, hiszen minden időszakban szezonja van valamelyik, raktárukban található árucsoportnak. Nagy méretű termékekre szakosodva az a tapasztalatunk, hogy januárban a fitneszgépek, tavasszal a kerti felszerelések, nyáron a medencék és kajakok, ősszel pedig újra a barkács és kerti gépek forgalma növekszik, amíg a karácsonyi időszakban a bútorok és háztartási gépek fogynak a szokásosnál is nagyobb mértékben.
A Futar.hu működése során a logisztikai folyamatok mögött automatizált rendszerek, gyakorlott mozdulatok, kidolgozott követelményrendszerek és hibaelhárítási mechanizmusok vannak, amelyek garantálják a magas színvonalú és a lehető leggyorsabb kiszolgálást. A készletet raktárunkból valóban a címzett igényeinek megfelelően tudjuk elindítani, a lehető legpontosabb és személyre szabott szolgáltatást tudjuk kínálni 5*-os logisztikai szolgáltatásunkkal.
(Támogatott tartalom)