Egyre népszerűbbek a QR kódok az e-kereskedelemben is

Egyre népszerűbbek a QR kódok az e-kereskedelemben is

Bár aligha nevezhető robbanásszerű terjedésnek, évről évre egyre több QR kódot olvasnak be a felhasználók telefonjaikkal. Hogyan és milyen formában használhatjuk őket az e-kereskedelemben?

Bár már évtizedek óta velünk van és használjuk, a QR kód a koronavírus-járvány két évében új szintre lépett. A menük megjelenítésére, gyors fizetési lehetőségek elhelyezésére vagy akár rendelések leadására is használható, ma már szinte minden okostelefonnal leolvasható és bárhova kihelyezhető kódok az e-kereskedelemben is egyre több lehetőséget kínálnak, mind a kereskedőknek, mind pedig a vásárlóknak.

A QR Kód, azaz Quick Response Code a japán autóipari beszállító, a Denso Corporation fejlesztése, amelyet még a kilencvenes években alkottak meg a cég mérnökei, hogy a Toyota számára szállított alkatrészeket könnyedén azonosíthassák. A vonalkódhoz hasonló elvre épülő, kétdimenziós egyedi szimbólumok generálására alkalmas technológiát – miután a vártnál is sikeresebbnek bizonyult – a Denso nyílt forráskódú licensszel mindenki számára elérhetővé tette.

Az okostelefonok megjelenése előtti időkben a QR kód leginkább a japán piacon, majd egész Délkelet-Ázsiában gyorsan népszerűvé vált. A többnyire gyors fizetésre és linkek elhelyezésére szolgáló szimbólumokat azonban a nyugati közönség a kezdeti fellángolás után egészen a világjárvány kitöréséig nem igazán zárta a szívébe. Az érintésmentes fizetésre és a kapcsolatfelvételre szolgáló QR kódok azonban az utóbbi két évben Európában és az Egyesült Államokban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.

A QR kódok alkalmazásának egy klasszikus példája lehet az étlap kiváltása az éttermekben, amellyel minimálisra csökkenthető a pincér és a vendég között fizikai érintkezés a rendelés során. Ez azonban csak a legtriviálisabb felhasználási lehetőség, jónéhány nagy cég is sikerrel használta a QR kódokat többcsatornás értékesítési modelljében és marketingkampányaiban.

A Coca Cola például nemzetközi szinten kísérletezett a QR kódok használatával a 2020-ban elhalasztott, és végül csak egy évvel később megrendezett labdarúgó-Európa-bajnokságon. A poharakon és üdítős palackokon megtalálható QR kódok segítségével a vásárlók egy 500 eurós ajándékcsomagot nyerhettek, amelyet a francia Nemzeti Labdarúgó Szövetség webshopjában vásárolhattak le.

Még 2012-ben a Nissan helyezett el QR kódokat minden eladott autóján, amelyet beszkennelve a vásárlók azonnal megtekinthették az adott típussal kapcsolatos összes technikai információt. De a L’Oréal is hasonló módon, a termékekre kihelyezett QR kóddal irányította az érdeklődőket a beszkennelt kozmetikum oldalára, ahol egy szórakoztató videó formájában mutatták be a Lancôme vagy Yves Saint Laurent termékcsaládba tartozó termékeiket.

Hogyan generáljunk QR kódokat?

A hagyományos vonalkódokkal ellentétben a QR kódok generálásánál nincs megkötés, és nem szükséges hozzájuk a vonalkód esetében elvárt GS1 platform használata. Használhatjuk például az Unitag QR kód generáló oldalát, ahol számos opció közül választhatunk aszerint, hogy mire szeretnénk használni az adott kódot. Ez lehet például:

  • URL megnyitása,
  • közösségimédia-profil meglátogatása,
  • kapcsolódás egy helyi hálózathoz,
  • digitális névjegykártya megtekintése,
  • SMS vagy e-mail küldése.

Az oldalon generált kódokat aztán saját ízlésünk szerint személyre szabhatjuk. Számos, előre generált sablon közül választhatunk, de akár meg is tervezhetjük a sajátunkat. Egyedi QR kód generálás során a következő paraméterek mentén szabhatjuk testre az általunk készített kódokat.

Színek

Színek tekintetében három választásunk van: használhatunk egyszínű kódokat, beépített képeket, vagy színátmenetes variációkat. A mobiltelefonos szkennelésnél a legegyszerűbb a fekete alapú QR kódok beolvasása, de minden esetben törekedjünk arra, hogy a márkaimidzsünknek megfelelő színeket használjunk.

Kinézet

A QR kódok alapvető geometriai elemeit is megválaszthatjuk, hiszen nemcsak négyzetekből, de akár egyéb, egyedi formákból is felépíthetjük azokat. Akárcsak a színeknél, itt sem árt törekedni arra, hogy a márkánknak és céges arculati elemeinknek megfelelően hozzuk létre a kódot. A QR kód magját adó szemet is egyedileg készíthetjük el, amelyet a többi résztől eltérő módon is személyre szabhatunk.

Logó használata

A céges logó QR kódba illesztése is megoldható az Unitag oldalán, amelyhez számos opció és formátum áll rendelkezésünkre. Akár .JPG, .PNG, vagy .GIF formátumban is feltölthetjük ezeket, majd háttérként használhatjuk a generált kódunknál.

A háttérszín kiválasztása után pedig nincs más dolgunk, mint letölteni az általunk elkészített QR kódot, amelyeket aztán bárhol felhasználhatunk – igaz, a nagy felbontású verzió letöltéséért már fizetnünk kell. Az Unitag Pro verziójának első használata azonban ingyenes, azaz az első általunk generált kódot akár nyomdakész verzióban is használatba vehetjük anélkül, hogy fizetnünk kellene a szolgáltatásért.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!