Az Extreme Digital idei “saját” Black Friday-én minden eddiginél többen látogattak el a cég webshopjába, rekord forgalmat hozva. A rohammal járó extra terhelés kiszolgálásában idén a BIG FISH csapata is segítséget nyújtott. A tegnapi nap izgalmairól kérdeztük Várkonyi Balázst és Kókai Ferencet az Edigitaltól, valamint Barcsay Eriket a BIG FISH részéről.
A számok
A szokásosnál is korábban megrendezett akciós napon a “nyitást”, vagyis reggel fél hatot követő első két órában a látogatószám elérte 115 ezret, és 19 órára átlépte az egymilliót is. Végül zárásig, vagyis 23:59-ig 1,22 millió látogatás történt. A vásárlók nagyjából 70.000 féle különböző termékből rendeltek, egy vásárlásra átlagosan közel 2 termék jutott. A forgalom az ilyenkor szokásosnál is nagyjából 10%-kal magasabb volt, ami egy normál akciós naphoz képest tízszeres forgalmat jelent.
Várkonyi Balázs, a cég vezérigazgatója lapunk kérdésére elmondta, hogy az előzetes várakozásaiknak nagyjából megfeleltek a tegnapi akció eredményei. „A Black Friday-t, amelynek 6 évvel ezelőtti itthoni bevezetésében az Extreme Digital egyike volt az elsőknek, minden évben nagy érdeklődés kíséri. Amiben kimagasló eredményeket sikerült elérnünk, az elsősorban a látogatók számának növekedése, hiszen ezalkalommal kb. 25%-kal többen voltak kíváncsiak az eseményre. Idén nagy változást hozott, hogy nem használtunk külön weboldalt, ahogy korábban, amikor a Shopify segítségével oldottuk meg az megnövekedett érdeklődéssel járó forgalomnövekedést, ezzel elkerülve a technikai problémákat. Az akciót teljes egészében a saját rendszerünkkel szolgáltuk ki, amelynek előnye, hogy a teljes termékkínálatot elérhették a vásárlók, így megtalálhatták a legjobb ajánlatokat”. – mondta el a vezérigazgató.
„Két évvel ezelőtt komoly átalakításokba kezdtünk az Extreme Digital informatikáján. Megújítottuk, átalakítottuk a weboldalainkat kiszolgáló eszközparkot, hogy egy jóval terhelhetőbb, skálázhatóbb infrastruktúrán működhessünk. A fejlesztést végző csapatunkat teljes egészében újraszerveztük. Jelentősen megerősítettük a belső fejlesztői kapacitásunkat. Ma már fejlesztési feladataink jelentős részét – egy jól képzett, nagyon jó hangulatú, dinamikus és összetartó csapattal – házon belül látjuk el. Az IT fejlesztések kivitelezésében hosszú ideje támaszkodunk külső szakértőkre. Ezen a területen is megtaláltuk az igényeinkhez, munkamódszerünkhöz és szakterületünkhöz leginkább illeszkedő partnert. Szakmailag és emberileg is sokat tesznek hozzá az eredményeinkhez. A megújult eszközparkon az új csapattal új, innovatív technológiákat is be tudtunk vezetni. Ezek a szakmai újítások is hozzájárulnak ahhoz, hogy a változás képességének egy teljesen új szintjét érjük el a folyamatainkban és rendszereinkben egyaránt. A társterületek kollégáinak visszajelzései is azt mutatják, hogy egyre rövidülő idő alatt tudunk reagálni a folyamatosan változó igényekre, a nem szűnő piaci kihívásokra. Mindegyik átalakítás kellett ahhoz, hogy idén a saját weboldalunkkal tudjunk nekiindulni az év kereskedelmileg legerősebb napjának, és zárjuk azt eddig nem látott eredményekkel. Új rekordjaink vannak, kétéves munka jól megérdemelt gyümölcse ez”. – foglalta össze röviden az ide vezető utat Kókai Ferenc, az Extreme Digital informatikai igazgatója.
Egy ilyen akció technikai megvalósításához szerver oldalról és a weboldal szoftveres megoldásait tekintve is komoly előkészületek kellenek. Barcsay Eriket, a BIG FISH Internet-technológiai Kft. ügyvezetőjét kérdeztük, akik a közelmúltban csatlakoztak be a webshop fejlesztési munkálataiba.
“Néhány hónapja dolgozunk az Extreme Digital rendszereinek fejlesztésén. Több körben végeztünk terhelés teszteket, ezek alapján optimalizáltunk az adatbázisokon, a kódbázison, és igyekeztünk megkeresni azokat a lehetőségeket, amelyekkel gyorsítani tudtunk az oldal működésén. Hozzá kell tenni, hogy az Edigital belső IT csapata, és a szervereket üzemeltető RackForest is rengeteget hozzátett a sikerhez, egy csapatként dolgoztunk az extrém terhelésre való felkészülésen. Időszakosan bővítve lett a portálokat kiszolgáló infrastruktúra is, továbbá bevezettünk egy virtuális váróterem szolgáltatást is. Ennek segítségével a felhasználókat rövid időre sorba tudtuk állítani, hogy el tudjuk kerülni a nagy terhelés alatt jelentkező esetleges skálázási gondokat. A terhelést folyamatosan figyelemmel kísérve szabályozni tudtuk az oldalra beengedhető felhasználók számát, és a session-ök hosszát. Így teljesen saját üzemeltetésben lehetett megoldani az akciót anélkül, hogy a vásárlói élmény sérült volna.” – nyilatkozott a cég vezetője.