A WARC friss felmérése szerint az idei évben, globálisan, 128 milliárd dollárra becsülik a költéseket a kiskereskedelmi médiában. A növekedés nem áll meg, az előrejelzések szerint 2024-ben meghaladja majd a 141 milliárd dollárt is.

A WARC marketingkutató cég új, globális előrejelzése szerint idén várhatóan 128 milliárd dollárt költenek a hirdetők a retail médiában, vagyis az e-kereskedelmi webhelyeken megjelenő hirdetésre. Szakértők szerint a kiskereskedelmi média nagyrészt a Google hirdetésekből vesz el. Valamint az olyan hagyományos offline médiacsatornák kereteiből is, mint a televíziós hirdetési költései. A WARC előrejelzése szerint ez a piaci rész 2023-ban 10,2 százalékkal nő a tavalyi évhez képest.

A következő, 2024-es évre még nagyobb erősödést vár a kutatócég: további 10,5%-os növekedést prognosztizálnak, amivel ez a szegmens elérheti a 141,7 milliárd dolláros volument. A közösségimédia-hirdetések mögött így ez a második leggyorsabban növekvő marketingcsatorna. 

James McDonald, a WARC adat-, kutatási és előrejelzési részlegének igazgatója ezzel kapcsolatban azt közölte: 

A magas kamatlábak, a spirálszerűen növekvő infláció, a katonai konfliktusok és a természeti katasztrófák ‘keserű koktélt’ jelentettek az elmúlt 12 hónapban, de a legutóbbi szezon azt mutatja, hogy a reklámpiac ellenállt ennek a turbulenciának, és most megfordult”.

A kiskereskedelmi média felfutásának legnagyobb haszonélvezői közé tartozik az Amazon. A világ legnagyobb online kereskedőcége idén várhatóan a globális kiskereskedelmi médiaköltések több mint egyharmadát (34,6%) teszi zsebre.

Mi az a retail média?

Ez a hirdetési formátum talán még nincs jelen annyira a hazai köztudatban, ahogy erről Török Bence, az Inhabitad társalapítója is beszélt a SERCO Informatika YouTube csatornáján. Valójában egy nagyon régi, bevált módszerből indul ki, ami a kőboltos értékesítés világában régóta jelen van. Ide tartozik, amikor például egy élelmiszerboltban kóstolókkal kínálnak, vagy transzparenseken, monitorokon egy adott gyártó termékét népszerűsítik, illetve jobb polchelyekre helyezik. 

Az online világban ez hasonlóan jelenik meg. A hirdető cég termékei a webshopban kiemelt helyen szerepelnek, bannereken jelennek meg, vagy más módon ajánlják azokat a vásárlók figyelmébe. Nagyon hatékony tud lenni, hiszen a látogató eleve azért tölt időt az adott oldalon, mert vásárolni akar, szemben mondjuk a közösségi médiával, ahova kikapcsolódási vagy más szándékkal érkezik. A webshopok pedig extra bevételi forrásra tudnak általa szert tenni.

Ez utóbbira már hazai példákat is találhatunk, többek közt az egyik legnagyobb magyar webáruház, az Aqua.hu esetében.

Európában is egyre elterjedtebb

A Statista adatai szerint ez a hirdetési forma az öreg kontinensen is növekvő tendenciát mutat: amíg 2019-ben még csak 4,3 milliárd eurós bizniszről beszélhettünk, idén már 11,9 milliárdot tehetnek zsebre az itteni szereplők.

A Retail Dive írásában ugyanakkor kiemeli, hogy míg az Egyesült Államok és az európai országok piacai sok hasonlóságot mutatnak, az európai márkáknak meg kell felelniük néhány kulcsfontosságú kihívásnak, mint például:

  • A kiskereskedelmi piac széttöredezettsége, sok kis- és közepes kereskedővel, ami megnehezíti a vásárlókkal való kapcsolatfelvételt.
  • A nyelvek és a kulturális normák sokfélesége a kontinensen, ami kihívást jelent a kereskedőkön átívelő médiakampányok létrehozásában.
  • A szigorú adatvédelmi törvények – mint például GDPR – korlátozzák a fogyasztói adatok gyűjtésének és felhasználásának lehetőségét.

Növekvő reklámköltések – szinte világszerte

A WARC előrejelzése szerint a globális hirdetési kiadások idén 4,4 százalékkal, 2024-ben pedig 8,2 százalékkal nőnek majd, elérve ezzel az 1 billió dollárt. Európában ez 2023-ban mindössze 0,6 százalékkal fog növekedni, de kedvezőbb gazdasági helyzet esetén 2024-re 3,6 százalékkal emelkedhet. A briteknél viszont, akik 4,6 százalékos részesedéssel bírnak a kontinensen, idén egy százalékos visszaesés várható. Afrikában jelentős, 11,6 százalékos csökkenéssel számolnak a kutatók, ami 2024-re jó esetben megfordulhat.

Az Alibaba, az Alphabet , az Amazon, a ByteDance és a Meta zsebeli be 2023-ban a teljes globális hirdetési piac több mint felét. A ‘Big five’ hirdetési bevételei várhatóan 9,1 százalékkal emelkednek idén, és 10,7 százalékkal 2024-ben Az új méréseink azt mutatják, hogy ezen öt vállalat rendkívül nagy hatással van az iparág egészének kilátásaira, és hatalmas nyereségre tesznek szert a következő hónapokban” – magyarázza McDonald a jelentésben.