Németországban a csomagszállítás friss dilemmája, hogy a házhozszállításban a kiszállítási időablakot (illetve az erről való tájékoztatást) meddig éri meg pontosítani, szűkíteni, konkretizálni. Ha Németországban az időablak akkut problémaként kerül elő, várhatóan ez, illetve: hasonló kihívás vár a magyar csomagkézbesítő piacra is. Megkérdeztünk négy, e piacon is meghatározó hazai szereplőt, szerintük mi a minimum és mi a legfeljebb elvárható időintervallum és szolgáltatási paramétersor ebben a témakörben. – Ez a legújabb Körkérdés.
Varga László a DPD Hungary Kft. értékesítési és marketing igazgatója:
A házhozszállítás időablakának szűkítése valóban aktuális kérdés, és biztosan meg fog jelenni egyre élesebben a magyar csomagpiacon is. Jelenleg a hazai szereplők túlnyomó többsége 3–4 órás kiszállítási idősávot kommunikál, van, ahol még ettől tágabb intervallumot is megadnak. A DPD az egyetlen futárcég Magyarországon, amely országosan egyórás kiszállítási időablakot nyújt a címzetteknek. Ennek előnye, hogy a vásárló pontosabban tud tervezni, nem kell fél napot otthon töltenie a futárra várva.
Mindezekkel jelentősen javul az ügyfélélmény. Ugyanakkor ez a rendszerüzemeltető oldaláról komoly informatikai, logisztikai és operatív felkészültséget igényel, és kevesebb mozgásteret enged a kézbesítési nehézségek kezelésére.
Tapasztalataink szerint azonban nemcsak a pontosság, hanem a rugalmasság is kiemelten fontos a címzetteknek: sokan élnek az átirányítás lehetőségével, vagy eleve csomagautomatába, esetleg csomagpontra, vagyis alternatív kézbesítési helyekre kérik a küldeményt.
A piac tehát egyértelműen abba az irányba halad, hogy a kézbesítés ne csak pontos, hanem szabadon alakítható is legyen. Ebben pedig a digitális megoldások és az alternatív átvételi pontok szerepe tovább fog nőni.
Pajda Marianna a Pactic kereskedelmi igazgatója:
Mivel Németország esetében egy sokkal fejlettebb e-kereskedelmi piacról, valamint nagyobb vásárlóerővel rendelkező fogyasztókról beszélünk, érthető, hogy az általad említett igények ott korábban formálódnak meg. Ennek megfelelően a német vásárlók elvárásai folyamatosan növekednek. A verseny – különösen olyan szereplők jelenléte miatt, mint az Amazon – a pontos szállítási időablakokat versenyelőnnyé tette. Ugyanakkor a szűkített időablak bevezetése jelentősen növeli a logisztikai költségeket és az erőforrásigényt, ami Magyarországon, a vásárlók árérzékenysége miatt lassabb ütemű bevezetést eredményezhet.
Véleményem szerint a magyar vásárlók esetében a minimum elvárás az, hogy a kézbesítést megelőző napon érkezzen értesítés a várható szállítási időintervallumról, amely jellemzően 2-4 órás sáv. A maximum pedig egy 1 órás időablak lehet, aznapi reggeli értesítéssel, ami már elérhető, például a DPD-nél.
A csomagátvétel kiszámítottsága iránti igény már most is jelen van Magyarországon. Ugyanakkor az árérzékenység és a jól kiépült csomagautomata/pont-hálózat miatt a hazai vásárlók egyre inkább ezek felé az átvételi módok felé hajlanak. Éves összehasonlításban (2023 vs. 2024) mintegy tízszázalékos növekedést látunk a csomagautomata/pontos kézbesítési megoldások javára a házhoz szállítással szemben. A házhoz szállítás esetében itthon is elsősorban az étel- és FMCG-szállítók diktálják a trendet. Várhatóan 2-3 éven belül – legalább a nagyvárosokban és a prémium szolgáltatások esetén – megjelenhet 1 órás időablakos kézbesítés a hazai csomagszállításban mint általánosan elvárt opció, amely ezt követően fokozatosan elterjedhet.
Balázs Attila, a GLS Hungary ügyvezető igazgatója:
A csomagok átvételének rugalmas, tervezhető és a megadott időablakot betartó folyamata alapvető elvárássá és az ügyfélélmény egyik kulcstényezőjévé vált.
Már a reggeli csomagértesítőnk is tartalmaz egy 3 órás kézbesítési időablakot, a futár és az ügyfélszolgálat elérhetőségét, valamint a címzettek számára elérhető módosítási lehetőségeket. A GLS applikáció pedig mindezt egy magasabb szintre emeli. Többek között valós idejű csomagkövetési funkció is elérhető, amelynek köszönhetően a címzett akár térképen is nyomon követheti, merre jár a futár. Az algoritmusainknak – köztük AI-alapú kalkulációknak – köszönhetően a kézbesítés várható ideje egyre pontosabbá válik. Folyamatosan frissül a futár útvonala, aktuális pozíciója, valamint a fennmaradó megállók száma alapján is.
Ugyan a kiszállítási pontosság tovább javítható és az időablak is csökkenthető, azt is látni kell, hogy a logisztika fizikai korlátai, például a forgalmi viszonyok, a címzettek elérhetősége vagy váratlan események, behatárolják, meddig szűkíthető rugalmasan a kézbesítési időablak anélkül, hogy a szolgáltatás kiszámíthatóságát és megbízhatóságát veszélyeztetné.
Bár a magyar vásárlók nyitottak az új technológiákra, továbbra is értékelik a személyesebb, emberközeli megoldásokat. Ezért futárjaink akár kézbesítés előtt, telefonon is egyeztetnek a címzettel és lehetőség szerint rugalmasan alkalmazkodnak az aktuális igényekhez. A célunk továbbra is az, hogy a csomag a lehető leghamarabb, a címzett számára legkényelmesebb módon érkezzen meg az év bármely időszakáról is legyen szó.
Menyhárt Zoltán, a Magyar Posta üzleti értékesítési igazgatója:
A vásárlói elvárások itthon is folyamatosan emelkednek, ezért a szolgáltatók az egyre precízebb időablakra törekszenek, így az MPL is, hiszen arra törekszünk, hogy ügyfeleinknek 21. századi modern szolgáltatásokat nyújtsunk. Ugyanakkor- mint minden más piacon – itt is erősödik az árérzékenység. Fontos hangsúlyozni, hogy a CEP piacon az időablak pontosságának biztosítása exponenciálisan növeli a szolgáltatás árát. Tapasztalataink szerint a kiszállítások túlnyomó többsége (mintegy 80 százaléka) nem igényel 2 óránál pontosabb időablakot.
Ami a minimum és maximum időablak elvárást érintő kérdését illeti: nálunk, az MPL-nél az időablakos szolgáltatásunk keretében jelenleg 2-4 órás időintervallum válaszható. A maximum elvárás pedig a középtávon a real time, valós idejű időablak követés lesz. Ahhoz hasonlóan, mint amit ma már a taxi vagy ételrendelő applikációknál láthatunk.