A Profibarkács.hu-t Herpácsi Gábor hobbi barkácsolóként, saját házfelújítási élményeiből inspirálódva alapította 2010-ben, mert úgy találta, hogy nincs egy olyan dedikált, márkákra épülő webáruház, ahol minden eszközt, amivel a házépítési és házkörüli munkákhoz szükséges, pár kattintással megtalálható. A munka mellett indított online bolt gyorsan felnőtt: több mint 25 ezer termék, növekvő csapat, egy fizikai üzlet és külföldi sikerek állnak a bárány kabala mögött. Így, ha betonvibrátor, öntözőrendszer, kertikocsi vagy csak barkácsléc kell (esetleg mind-mind egyszerre), akkor: Profibarkács. A cég növekedéséről, marketingstratégiájáról, nemzetközi terveiről az alapító üzlettársát, Mihala Ferenc marketing és fejlesztési vezetőt kérdeztem.
Mihala Ferenc szabadúszó marketinges és webáruház-fejlesztő volt, amikor találkozott Gáborral 2018-ban. Külsős marketinges tanácsadóként kezdett a Profibarkács.hu-n dolgozni, így tornászta fel az akkori körülbelül havi 10 millió forintos forgalmat 30-ra.
“Viszonylag gyors egymásutánban megháromszoroztuk az árbevételt,” – meséli Ferenc. Ebben a növekedésben kulcsszerepet játszott, hogy a szakember gyorsan be tudta tömni azt a lyukat, ami a Facebook hirdetések terén tátongott.
Nemcsak a vállalkozás működött, de Ferenc és Gábor is összebarátkoztak. Így 2020 óta üzlettársakként közösen építik a céget amely idén már másfél milliárdos árbevétellel fog zárni.
Nem versenytárs az OBI
Sokaknak elsőre furcsa lehet, hogy valaki kerítéslécet, fűrészt vagy épp fűnyírót interneten rendeljen. Ferenc azonban hangsúlyozza: nem okoz nehézséget a webshopon keresztüli értékesítés, van a termékekre online kereslet. A vásárlói hozzáállás viszont teljesen más például az OBI-hoz képest, ahová rendszerint azért mennek be az ügyfelek, mert azonnal kell egy kalapács vagy egy méter drót. A Profibarkács.hu vásárlóira ezzel szemben jellemző, hogy egy teljes projektet készítenek elő, amihez tudatosan vásárolnak be.
A cég a gépek és kéziszerszámok szegmensére specializálódott. Ez az OBI-ban többnyire néhány sor polcot jelent, míg náluk több száz különböző termékváltozat érhető el. „Az OBI kénytelen magasabb árakon adni egyébként nagyon sokszor ugyanazt a terméket” – magyarázza Ferenc.
Így a konkurenciát sem az OBI vagy a Praktiker jelenti, hanem sokkal inkább más online barkács- és szerszámáruházak. Ilyen például a Zákány Szerszámház, amelynek forgalma ma többszöröse a Profibarkácsénak, 2024-ben 10,8 milliárd forint volt.
Nem lehet minden készleten
Szintén a célcsoport sajátja, hogy mivel konkrét felújítási projektekhez vásárolnak be előzetesen az ügyfelek, akár 3-4 napot is hajlandóak várni a termékre. Legalábbis így volt ez eddig, a türelmi idő azonban folyamatosan szűkül. Egyre fontosabbá válik a szolgáltatás, és kimondottan a szállítási idő, ezt azonban megnehezíti, hogy lehetetlen mindent készleten tartani. Komoly pénzügyi kihívást jelent eldönteni, hogy mikor, mi, hogyan, merre legyen tárolva, magyarázza Ferenc.
Erre a cégnél saját fejlesztésű döntési mechanizmust használnak, ami figyelembe veszi az eladási számokat, a szezonalitást, illetve egyéb adatokat az ERP szoftverükből.
A beszállítóik egy része egy-két órán belül pótolja, ami épp nincs készleten, így ez az ügyfélélményre nincs hatással. De olyan termék is van, aminek a beszerzése két hétbe is telhet. Ilyenkor a vevőket egy saját fejlesztésű, AI-alapú rendszerrel telefonon értesítik, és ajánlanak raktárról azonnal elérhető alternatívát.
A cél, hogy ne maradjon kérdés a fejekben
Ferenc szerint az online barkácskereskedelemben nem szükséges arról győzködni a vevőket, hogy működni fog a termék. A kihívás az, hogy minden információt egyértelműen és vevőbarát módon kapjon meg az érdeklődő.
A webáruházat böngészve laikusként sem érzem, hogy magamra lennék hagyva. A termékoldalakon például szemléletes termékfotók, részletes leírások, vélemények és vásárlói fotók is elérhetőek. Ferenc célja, hogy ne maradjon semmilyen kérdőjel a vásárlók fejében. Így az egyetlen dolog, ami miatt a vevő esetleg nem vásárol, az csak az ár lehet (“bár nyilván a jó árra is törekszünk,” – teszi hozzá).
Ez a szemlélet határozza meg például a termékfotók kialakítását is. A csapat a másodlagos termékképeken rövid, vásárlót segítő üzeneteket helyez el – nem pusztán technikai adatokat, hanem olyan előnyöket, amelyek a vevő számára valóban fontosak. “Nem az érdekel, hogy mondjuk 600 wattos teljesítmény… A vásárló szemüvegén keresztül nézzük a terméket, azt írjuk rá, ami neki számít,” – magyarázza.
Nem Mercedes, hanem Ford
A vásárlói szemléletet éveken át részletes felmérésekkel is vizsgálták. 40-50 kérdésből álló kérdőívek segítették megérteni, hogy mi számít a döntésnél. A tanulság, hogy célcsoportjuk (a 20-55 éves férfiak, akik saját ingatlanukon végeznek felújítási munkákat) nem a prémium, ipari felhasználásra szánt gépeket keresik, de nem is a legolcsóbbat. Azokra a középkategóriás márkákra van igény, amelyek jó minőséget képviselnek, de elérhető áron. “Nem egy Mercedes, hanem mondjuk egy Ford,” – mondja Ferenc.
Ugyanennek a kérdőívnek volt érdekes tanulsága az is, hogy az emberek az egy-két szótagos, magyarul is könnyen leírható márkaneveket jegyzik meg a leginkább. Aki márkát vagy webshopot akar elnevezni, annak Ferenc azt javasolja, válasszon minél egyszerűbbet: “Már egy Milwaukee leírása is elég komolyan gondot okoz az embereknek, de a Bosch se nagyon szokott sikerülni. A Topex azért megy.”
A marketingnek meg kell térülnie
Bár szabadúszó marketinges háttere van, és jelenleg is marketingvezető, ezt az üzleti tevékenységet Ferenc nem misztifikálja túl. Elsősorban fizetett hirdetésekkel operálnak: Google, Facebook, Árukereső, marketplace-ek. “El tudnék még költeni 500 millió forintot marketingre. Ha valakinek van rá funding, hívjon nyugodtan,” – viccelődik. A konkurenciáról beszélve azonban Ferenc megemlíti a külföldi marketplace-eket is. Nem az a gond, hogy a termékeik egy az egyben kaphatóak lennének például a Temun vagy az Allegron. De ezek az oldalak “olyan volumenű hirdetésáradatot szabadítanak az országra” ami a Profibarkács hirdetéseit is jelentősen megdrágítja.
Bár szívesen foglalkozna márkaépítéssel és olyan marketinggel ami meghaladja a “vedd meg” típusú üzeneteket, de nagyon erősen ügyel a megtérülésre: “Pénzből élünk, céget viszünk. A marketing büdzsét is úgy kell elkölteni, hogy a kitűzött pénzügyi célokat elérjük vele.”
Mégsem ragadnak le csak a PPC-nél: a profin felépített – egyébként UNAS-os – webshopon találhatunk blogposztokat, YouTube videókat, hírlevél feliratkozási lehetőséget, vásárlói véleményeket, hűségprogramot… Többek között az utóbbinak is köszönhető, hogy 30-40% a visszatérő vásárlók aránya.
Növekedés és skálázás
A Profibarkács.hu történetében az egyik leglátványosabb tényező a folyamatos növekedés. A Ferenc csatlakozását követő gyors triplázás kiugró eredmény volt, de az évi átlag 30%-os növekedést azóta is konzisztensen elérik. Ferenc elmondja, ez tudatos cél is, hiszen így a növekedést a háttérben is kényelmesen le tudják követni. A nagyobb csomagszám nagyobb raktárt kíván, ahol hatékony logisztikai folyamatokra van szükség.
A webshop mellé Debrecenben egy offline üzletet is nyitottak. Ez inkább kényelmi funkciót tölt be: a raktárukkal egy helyszínen, kvázi csomagátvevő pontként üzemel. Bár a bolti forgalom nem elhanyagolható (a teljes bevétel körülbelül 10%-át adja), de a fő fókusz egyértelműen az online értékesítésen marad.
A csapat is bővült: 4–5 főről mára 17–18 alkalmazott dolgozik a Profibarkácsnál. A cél most már nem a létszám további növelése, hanem a hatékonyság javítása. “Mindent, amit automatizálni lehet, azt automatizálunk. Ha más nem, akkor a hibalehetőségek csökkentése miatt, és hogy mindenki minél magasabb hozzáadott értékű munkát végezzen” – foglalja össze Ferenc.
A fejlesztések többségét házon belül tervezik: felismernek egy ismétlődő problémát, majd saját megoldást építenek rá. Szinte minden folyamatuk egyedi fejlesztésekkel működik, pontosan a cég igényeire szabva.
Külföldi terjeszkedés
A hazai piac után a Profibarkács.hu számára logikus lépés volt a külföldi nyitás. Az e-kereskedelem Magyarországon egy-két éve nagyjából stagnál, az itthoni növekedési lehetőségek korlátozottak. “A torta adott, mi magyar árbevételt csak a többiek rovására tudunk növelni,” – mondja Ferenc. Elsőként Romániában indultak el, amiben segített a földrajzi közelség is. Kezdeti nehézségek után mára stabilan növekvő forgalmat sikerült elérni, és bevételük 10%-a érkezik a román piacról.
“Én ezt az egészet nem tartom bonyolultnak,” – mondja a külföldi terjeszkedésről Ferenc. Szerinte a legtöbb vállalkozást a félelem és az időhiány fékezi meg. “Most ebben a pillanatban nem tudom, hogy hogy működik Kazahsztán. De ha foglalkoznék vele két hónapot, rájönnék.”
A Profibarkáccsal a román piac mellett hamarosan Szlovákiában is elindulnak, a következő nagy lépés pedig Nyugat-Európa: Olaszország, Franciaország és Spanyolország. Kombinált 150 millió lakossal ott azért van még mit csinálni. “Azt látom, hogy úgy 5-6 milliárdos forgalomig van az út kikövezve. Aztán amögé már nem látok” – tette hozzá Ferenc.