Az e-kereskedelem egyik legnagyobb kihívása az árazás. Aki profin akarja csinálni, annak rengeteg piaci információt kell figyelnie, majd döntenie a saját árak módosításáról, végül mindezt a gyakorlatban végre is kell hajtania. Csakhogy ma már, az automatizáció korában az időrabló feladat nagy részét egy szoftver is el tudja végezni. A PriceKit elnevezésű megoldásról Donáth Fruzsinát, a Virgo Systems stratégiai üzletágaként működő SmartCommerce Consulting tanácsadóját kérdeztük.
Mitől összetett és nehéz feladat az árazás az e-kereskedelemben?
Több oka is van. Az első, hogy a vásárlók részéről van egy nagyon erős nyomás: mindenki elvárja, hogy amit a neten vesz, az olcsóbb legyen. Ettől kereskedőként nehéz elvonatkoztatni. Ráadásul ennek az igénynek nyilván van valós alapja: az árösszehasonlítók használata, illetve a folyamatos árakciók keresése is ezt bizonyítják.
A másik ok technikai, erőforráselosztási kérdés. Több ezer, esetleg több százezer termék esetén az árváltozásokat időigényes menedzselni. A versenytársak követése, az információk begyűjtése, a döntések meghozatala és az árkorrekció végrehajtása mind sok munkaórát emészt fel. Ez egy igazi „favágós” feladat, amit muszáj elvégezni, ugyanakkor mindenki igyekszik tőle szabadulni: gyakran termékmendzserekre vagy asszisztensekre bízzák.
Melyek a legtipikusabb hibák, amiket árazáskor el lehet követni?
Ha valakinek nincs megfelelő árazási stratégiája és kialakult rendszere, akkor több hibát is véthet a folyamat során. A legrosszabb az, ha valaki információk nélkül, érzésre áraz. Továbbá a kereskedők többsége nem feltétlenül gondolja végig, hogy rendszerint a bevételek 80 százalékát a termékek 20 százaléka hozza, ezért árazáskor az összes árucikkel egyformán foglalkoznak. Ezzel a módszerrel persze nem is biztos, hogy a teljes termékskálán sikerül végig menni, így végül aztán csak ide-oda belekapnak, ahelyett, hogy egy meghatározott folyamat lépéseit követnék. Az is megesik, hogy figyelmen kívül hagyják a készletinformációt, pedig az árazásnál nem mindegy, hogy az adott termékből van-e készleten és mennyi. Stratégia híján sokan nem tudják, hogy ha egy árváltozást látnak a piacon, akkor kell-e rá reagálni és hogyan. Végül pedig sokak fejében az ármódosítás egyenlő az árcsökkentéssel, pedig ez egyáltalán nem így van.
Hogyan született meg az árazást támogató szoftver ötlete?
A Virgo több évtizede belefonódik a hazai e-kereskedelmi szektorba, számos nagy ügyfele van, akikkel napi szintű a kapcsolat, ezért sok információ visszajut hozzá a piaci szereplők problémáival, kihívásaival kapcsolatban. Az évek során fény derült rá, hogy az árazás a teljes piacot érintő, közös probléma, aminek nem csak technikai, hanem stratégiai és operatív indokai is vannak. Egyértelmű volt, hogy kell egy döntéstámogató megoldás, ami az automatizmusai révén időt spórol a használójának. Ez lett a PriceKit.
Vajon miért nem terjedt el itthon más, külföldi megoldás?
Azt tapasztaltuk, hogy a nemzetközi megoldások a magyar piacon sokszor nem eléggé pontosak, nem tudják elég jól monitorozni a hazai szereplőket, és nem képesek elég gyorsan, rugalmasan reagálni a helyi változásokra. Technikailag biztosan meg tudnák oldani, de a legtöbb esetben a piac méretéből adódóan Magyarország hátrébb szerepel a prioritási listán. Éppen ezért az ügyfelek egyéni igényeire nem is tudnak reagálni.
Hogyan működik a PriceKit?
Automatizmusok révén nyújt segítséget: figyeli és elemzi a konkurencia ár- és készletváltozásait, és ez alapján bemutatja a piac által nyújtott lehetőségeket, javaslatot ad, hogy melyik terméknél, vagy termékkategóriában érdemes módosítani az árat. Sőt, ha a beszerzési árainkat is megadtuk, akkor a rendszer a profitmaximalizálásra is javaslatot tud tenni, konkrét ár vagy ártartomány formájában.
Meghatározhatunk különféle árstratégiákat, amelyekhez egyéni beállításnak megfelelő e-értesítéseket kapcsolhatunk. Ilyen lehet például a pozíció alapú árazás, amikor versenytársakhoz képest fix vagy relatív pozíciót szeretnénk tartani, vagy meghatározhatunk egy tartományt, amin belül szeretnénk maradni.
A megoldást nem csak kereskedők használhatják. A segítségével akár egy gyártó is megteheti, hogy monitorozza vele a saját kereskedő partnereinek árazását.
Miben egyedi ez a megoldás?
A PriceKit fő erőssége a személyre szabhatóság és a Virgo brand hozzáadott értéke. A szoftver agilis módszertannal készült, ami egyébként a cég egészére jellemző, oktatjuk is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a termék folyamatosan és rugalmasan fejlődik, csiszolódik, miközben a változásokra gyorsan tudunk reagálni. Az Enterprise csomagunk keretében az ügyfél igényei alapján akár a funkcionalitást is tudjuk bővíteni, egyedi fejlesztéssel.
Mik az eddigi tapasztalatok, visszajelzések a piacról?
A szolgáltatás 2018 szeptemberében indult. Természetesen az értékesítési ciklus szerves része a demózás, amikor megmutatjuk a PriceKit funkcióit, hogyan működik, mik a dimenziói. Ilyenkor gyakori a „wow” élmény.
Az ügyfelek pozitívan csalódnak, amikor ráébrednek, hogy nem egy olyan eszközt akarunk lenyomni a torkukon, ami megmondja, mennyivel kell csökkenteni az árat, hanem olyat, ami a dinamikus, lefelé és felfelé történő ármozgásból is nyereséget tud realizálni a számukra.
Szeretik azt is, hogy a rendszer az alapbeállításokkal is jól használható, ugyanakkor könnyű testreszabni, módosítani egy-egy termék dimenzióit, vagy új kategóriákat létrehozni. Sikert szoktak még aratni a jól áttekinthető grafikonok is, és hogy vezetői szintű, illetve mélyebb elemzés is készül. Ezen kívül az ügyfelek azt is díjazzák, hogy oktatásokkal, videókkal támogatjuk a betanulást.