Vajon melyik termék vagy szolgáltatás lenne a legjobb számomra? És miért éppen az? Nem könnyű kérdések ezek. Ráadásul a weben nincs ott egy eladó, akinek elmondhatjuk egyéni preferenciáinkat és akit megkérdezhetnénk, hogy mit ajánl nekünk. Egyes webáruházak már használnak chatbotot, de az ezekkel történő beszélgetés messze vannak még a boltokban megszokott élménytől. Ebben a helyzetben a választást megkönnyítő megoldás lehet egy jól összeállított és megjelenített termékösszehasonlító táblázat. Nézzük meg, mikor indokolt a használata és hogyan tudjuk segítségével növelni a vásárlói elégedettséget!
Mire jó az összehasonlító tábla?
Vásárlási döntés
A vásárlások döntési hátterüket tekintve három típusba sorolhatóak. Impulzusvásárlás az, amikor előre nem tervezett, emocionális hátterű döntés hatására történik a vásárlás (például egy finom illatot érezve betérünk egy pékségbe kakaós csigát venni). Rutinvásárlásról akkor beszélünk, amikor a vásárlás szokás szerint történik (például ugyanazt a mosóport vesszük minden alkalommal). A harmadik típus a megfontolt döntést igénylő vásárlás. Ilyenkor a választást megelőzi egy hosszabb elemzési, keresési folyamat. Jellemzően nagyobb összegű termékeket vásárolunk ritkábban, de hosszabb távra és nagyobb kockázattal, ezért maga a döntés nagyobb stresszel jár.
A választás megkönnyítése
Mivel az emberi agyat megterheli az információk tárolása, érdemes figyelnünk arra, hogy a döntéshozatalhoz szükséges adatokat egy felületen is meg tudjuk mutatni, a vásárlóinknak ne kelljen ide-oda navigálniuk a termékoldalak között vagy váltogatniuk a böngésző füleket. Egy jól áttekinthető és könnyen szkennelhető táblázatos nézettel, ahol oszlopokba rendezve össze is lehet hasonlítani a különböző termékeket, nagyban tudjuk javítani a vásárlói élményt.
Milyen esetekben hasznos?
Amikor ajánlott
Az olyan általános összehasonlítást igénylő termékek mellett, mint a közép- és felső kategóriás elektronikai és mechanikai cikkek, egy összehasonlító táblázat remekül alkalmazható többek között különböző szolgáltatás-, árazási- vagy tagsági csomagok esetében, de hasznos lehet például a vendéglátás különböző területein is. Az, hogy mikor érdemes összehasonlító táblázatot alkalmazni, természetesen több tényezőtől függhet, mégis vannak esetek, amikor kifejezetten indokolt lehet a használatuk. Például, ha azonos paraméter típusokkal, de eltérő értékekkel rendelkező termékeket értékesítünk. Szintén nagyon hasznos lehet, ha a termékeink különbségeire szeretnénk felhívni felhasználóink figyelmét.
Amikor nem szükséges
Vannak esetek, amikor általában nincs szükség összehasonlító táblázatra. Ilyenek lehetnek az alábbiak.
- Egyedi paraméterekkel rendelkező, nem vagy csak nehezen összehasonlítható termékek esetében.
- Nagyon egyszerű, olcsó vagy könnyen cserélhető termékeknél, mint például egy toll vagy egy kávésbögre.
- Jellemzően nagy mennyiségben, megszokásból vásárolt termékek esetében úgy, mint a papír zsebkendő.
Amit érdemes figyelembe venni
Termékek száma
Az emberi agy számára ötnél több termék összehasonlítása már kifejezetten nehéz folyamat. Az attribútumok nagy száma szintén nehezíti a döntést. Ezért mindig vizsgáljuk meg, hogy adott esetben hány terméket mutatunk meg egy táblázatban. Lehet olyan eset, ahol még az öt termék is túl soknak bizonyulhat.
A felhasználók kijelzőjének mérete szintén befolyásolja a kívánt megjelenítést. Ha a képernyő mérete megengedi, ne korlátozzuk mindenképpen az elemek számát kevesebbre, mint amennyi indokolt.
Konzisztencia
Nagyon fontos, hogy tartalmilag egységesek legyenek az azonos paraméter típusok. Ha ez nem teljesül, az könnyen összezavarhatja a felhasználót. Szintén ügyeljünk rá, hogy ne hiányozzanak olyan adatok, amikhez hozzáférünk, mert ezzel könnyen félrevezethetjük a felhasználókat. Különösen problémás lehet, ha dinamikus (a vásárló által összeállítható) táblázatokkal dolgozunk, ahol kissé eltérő paraméterek állnak rendelkezésre. Ilyenkor figyelembe kell venni, hogy mit írjunk ki egy ilyen táblázatba és mit ne.
Olvashatóság, szkennelhetőség
Mivel a különböző termékek jellemzőinek összehasonlítása egy összpontosítást igénylő folyamat, érdemes olyan vizuális segítségeket alkalmazni, amikkel könnyen észrevehetőek a fontos különbségek vagy hasonlóságok.
Nézzünk pár példát!
- Ragaszkodjunk a szokásos táblázat elrendezéshez, ahol az oszlopokban jelennek meg a termékek, a sorokban pedig a paraméterek, valamint a bal oldali oszlopban a paraméterek nevei.
- Egész mondatok helyett szerencsésebb egy-két beszédes szót használni.
- Sokat segíthet, ha kicsit eltérő színt alkalmazunk a táblázat sorainak háttereinél vagy ha a sorok szegélyét tesszük láthatóvá.
Tapadó táblázat fejléc
Az ember rövid távú memóriája korlátozott, emiatt a felhasználók könnyen elfelejthetik, hogy melyik oszlopban melyik termék található.Ha magasabb táblázatokkal dolgozunk (túlnyúlnak a képernyő magasságon), érdemes a táblázat fejlécét felülre tapadóra tervezni.
Jelentéssel bíró információk
Az attribútumok értékeinél is érdemes a felhasználó fejével gondolkodni. Amennyiben lehetséges, próbáljuk meg a néha kevésbé egyértelmű adatokat kontextusba helyezni. Remek példa erre az Amazon webáruházában található power bank összehasonlító táblázata.
Az akkumulátor kapacitása, mint attribútum egy iPhone 6 és egy iPad Air viszonylatában látható, ami segíti az összehasonlítást. A termékek méretének és súlyának értékeit pedig nem csak számokkal, hanem hétköznapi tárgyakkal is szemléltetik. Az első oszlopban található power bank körülbelül akkora, mint egy rúzs, és egy tojás súlyával rendelkezik. A felhasználónak nem biztos, hogy sokat mond, hogy mekkora a 3,5*0,9*0,9 inch, azonban egy rúzst és egy tojást könnyedén el tudnak képzelni.
Testreszabhatóság
Ha a termékpaletta megengedi, érdemes dinamikus táblázatokat fejleszteni. Ilyenkor a látogatók maguk választhatják ki, hogy mely termékeket akarják összehasonlítani, ezzel megadhatjuk nekik a lehetőséget, hogy egyéni preferenciájuk szerint készüljenek fel a vásárlási döntésre.
Még a megfelelő szkennelhetőség vagy tapadó fejléc mellett is problémás lehet a felhasználók számára, ha sok adatot kell összehasonlítani. Előfordulhat, hogy számos attribútum van, vagy hogy soknak az értéke megegyező minden terméknél. Az ilyen esetekben érdemes lehet olyan funkciókat alkalmazni, amelyekkel átláthatóbbá válnak a termékek közti különbségek. Jó megoldás lehet, ha a csoportosítható attribútumokat harmónikaszerűen összezárhatóvá tesszük, így a felhasználó válogathat a számára fontos paraméterek között.
A megegyező értékek elrejtése szintén jelentősen javíthatja a táblázatunk érthetőségét.Statikus táblázatok esetében (ahol fixen látható jellemzőkkel dolgozunk) törekedjünk rá, hogy a valóban fontos adatokat mutassuk csak meg, megadva a lehetőséget a bővebb információk megtekintésére.
Mobilon egyszerűsítsünk
Bár általában a megfontolt vásárlást igénylő döntéseket nem kizárólag mobilos böngészés alapján hozzák meg az emberek, érdemes itt is figyelembe venni mindazt, ami általánosan igaz, különös tekintettel a táblázatok testreszabhatóságára.
A limitált képernyőméret miatt valószínűleg nem tudunk mindent megmutatni, amit desktop nézetben igen. Megoldás lehet, ha a táblázatok oszlopait felcseréljük például tabokra, így ugyan a felhasználónak meg kell jegyeznie a paramétereket, de legalább a fel-le görgetéssel nem terheljük a memóriáját.
Hitelesség, mint aranyszabály
A termékek összehasonlíthatósága amellett, hogy megkönnyíti a döntést, a hitelességünket is növeli a felhasználók szemében, ebből pedig hosszútávon is kifejezetten sokat profitálhatunk. Ha a vásárlóink könnyedén megtalálják a számukra legmegfelelőbb terméket vagy szolgáltatást a nekik fontos paraméterek alapján, a vásárlás után elégedettebbek lesznek és amellett, hogy visszatérő high-value felhasználókká válnak, másoknak is ajánlják majd webhelyünket.