Miközben világszerte egyre komolyabb problémákat okoz az infláció és a gazdasági recessziótól való félelem, Magyarország még az Európai Unión belül is egyike a pénzromlás által leginkább fenyegetett gazdaságoknak. A két évtizede nem látott méretű, egyelőre gyorsuló infláció közepette is van néhány olyan dolog, amelyre odafigyelve még ezekben a fogyasztás jelentős visszaesésével járó időkben is megpróbálhatjuk megtartani a vásárlóinkat.
De melyek azok a módszerek, amelyek révén eddigi vevőink továbbra is minket választanak majd? Persze korántsem mindegy, hogy milyen termékeket forgalmazunk, ennek ellenére összegyűjtöttünk pár olyan stratégiát, amelyek segíthetnek a már kialakult vevőkörünk megtartásában azokban az esetekben is, amikor a háztartások jelentősen visszafogják pénzügyi költéseiket. Melyek azok a lehetőségek, amelyekkel lojálisabb vásárlói kört építhetünk anélkül, hogy tovább csökkentenénk az egyébként is zsugorodó nyereségünket?
1. Marketingkampányok, amelyekből a vásárló is profitál
A reklámok megtérülése mellett igyekezzünk olyan kampányokat indítani, amelyből a vásárlók is profitálhatnak. A megjelenés- és CPC alapú marketing helyett részesítsük előnyben az ajánlói programokat és az affiliate hálózatokat! Mindkettő kiválóan alkalmas arra, hogy a vásárló pénzt takarítson meg, és közben exkluzív szolgáltatásokhoz vagy kedvezményekhez jusson hozzá. Mivel mindkét megközelítés az aktuális és befejezett tranzakciók után jutalmazza a vásárlót, ezért a marketingköltésünk biztosan megtérül mindkét esetben, és tovább bővíthetjük vásárlóink körét.
2. Ajánljunk fel könnyen értelmezhető előnyöket a vásárlóknak!
A pénznél nincs jobb ösztönző, és kapcsolódva az előző marketingmegoldásokhoz, itt sincs ez másképp. A bizonytalan gazdasági helyzetben, a fogyasztás visszaesése esetén a legjobb amit tehetünk, ha nyilvánvaló és könnyen érthető pénzügyi előnyökkel jutalmazzuk vásárlóinkat.
Ennek legegyszerűbb formája, ha pénzvisszatérítéssel jutalmazzuk a bankkártyával előre fizető vásárlóinkat. A termékek vagy a kiszállítás árának csökkentése előre fizetés esetén mindenképpen jelentősen növeli a vásárlási kedvet, és könnyedén átlátható ösztönzőt jelenthet a fogyasztás visszafogására készülő vásárlók számára.
3. Áruházi átvétel ösztönzése
Az ingyenes áruházi átvétel (BOPIS – “Buy online, pick up in store”) opcióval szintén komoly megtakarítást érhetnek el a vevőink, a szállítás költségeinek megspórolása mellett pedig jól kommunikálható az ezzel járó kényelmi faktor is. A vásárlóinknak nem kell a futárra várnia, és akkor veheti át az online megrendelt árut, amikor az számára a legmegfelelőbb.
Az áruházi átvétel során kihasználhatjuk azt is, hogy a vásárlóknak az áru átvételéhez ki kell szállniuk az autójukból. Ne hagyjuk ki a lehetőséget, és az általunk kínált akciós termékeket tegyük azonnal elérhetővé a boltba betérő vevőink számára!
A fizikai boltban felhalmozott akciós készleteinket igyekezzünk az áru átvételi pontjaihoz közel elhelyezni, ezzel is növelve az impulzusvásárlás lehetőségét.
4. Aknázzuk ki a hűségprogramokban rejlő lehetőségeket!
Akárcsak az előzőekben tárgyalt opciókkal, az átgondolt és megfelelően kivitelezett hűségprogramokkal sem kell feltalálnunk kereket. A vásárlások után járó jutalompontok rendszere korántsem forradalmi vagy újszerű, de ennek ellenére remekül működik. Ehhez persze az kell, hogy megfelelő ösztönzőt helyezzünk kilátásba a visszatérő vásárlók számára. Fontos azonban, hogy ezek a jutalmak megfelelő értékkel bírjanak, és elég motiválóak legyenek ahhoz, hogy további költésre ösztönözzék vevőinket. A megfelelő hűségprogramok kidolgozásakor vegyük figyelembe a következő lehetséges szempontokat:
- Személyre szabhatóság: ha egy vásárlónk rendszeresen nálunk vásárol FMCG termékeket, bizonyos időközönként emlékeztessük arra, hogy újra megvásárolhatja az adott árut.
- Keresztpromóció: próbáljunk meg az adott vertikumon belül kiegészítő termékeket felajánlani vagy promotálni a vásárlás során, és ezeket be is építeni a hűségprogramokba.
- Feliratkozás vagy előfizetés: a termékekre való feliratkozás lehetőségének megteremtése mellett további kedvezmények felajánlásával szintén növelhetjük a vásárlók visszatérésének esélyét. A harmadik megrendelés után adott 5-10 százalékos kedvezmény könnyedén döntő lehet abban, hogy továbbra is tőlünk vásárolják meg vevőink az adott terméket.
A legfontosabb, hogy az egész vásárlási élmény során igyekezzünk a vevőket nemcsak pénzügyi előnyökkel, de további kényelmi funkciókkal segíteni. Így a jövőben is emlékeznek majd arra, hogy ezekben a pénzügyileg vészterhes időkben nemcsak a spórolásban, de az életük kényelmesebbé tételében is partnereik voltunk.