A hírek szerint a Google arra készül, hogy az Apple iOS14-es frissítéssel kapcsolatos példáját követi: lehetővé tenné, hogy az androidos felhasználók kikapcsolják a nyomon követést a Google Play weboldaláról letöltött alkalmazások esetén.
Ha a felhasználó a beállításokban a személyre szabás kikapcsolását választja, akkor az eltávolítást követően a hirdetésazonosítót elérni próbáló harmadik fél csak nullák sorozatát fogja látni az azonosító helyett.
A hirdetésazonosító blokkolása
A Google támogatói oldalán nemrégiben megjelent – és rögtön meglehetősen nagy port kavart – egy bejegyzés, ami ismerteti a felhasználókkal, hogyan blokkolhatják az év második felétől a hirdetésazonosítójukat az Android 12-es verziója alatt futó alkalmazásokban. A hirdetésazonosító az az eszközazonosító, amelyik lehetővé teszi, hogy a különböző hirdetők nyomon kövessék a felhasználók egyes alkalmazásokhoz kapcsolódó aktivitását. Ez volt az egyik azonosító, amelyhez a gyártók hozzáférhettek a Covid-19 fertőzés nyomon követésével kapcsolatos adatkezelési anomáliák során.
Az androidos felhasználók már jelenleg is korlátozhatják a rendszerszintű nyomkövetést, illetve manuálisan is blokkolhatják a hirdetésazonosítójukat, hogy megakadályozzák a harmadik fél által történő nyomon követést. Az új beállítás viszont lehetővé teszi majd, hogy minden olyan azonosítót letiltsanak, amelyek segítségével a fejlesztők nyomon követhetnék az aktivitásukat.
A Google támogatói oldalán közzétett, az alkalmazásfejlesztőkkel pedig e-mailben közölt információk szerint a Google Play szolgáltatások 2021 végén történő frissítésének részeként a hirdetési azonosítót eltávolítják, ha a felhasználó az Android Beállításokban a személyre szabás kikapcsolását választja. Az eltávolítást követően a hirdetésazonosítót elérni próbáló harmadik fél csak nullák sorozatát fogja látni az azonosító helyett. A fejlesztők és a hirdetési, illetve adatelemzési szolgáltatók értesítést kapnak a felhasználók döntéséről, hogy a vállalat ezzel segítse őket a megfelelési kötelezettségeik teljesítésében, és a felhasználók döntésének tiszteletben tartásában. Az Android 12-es verziójára fejlesztett alkalmazásoknak emellett a Google Play-szolgáltatások engedélyét is fel kell tüntetniük a jegyzékfájlban.
Az iOS-szel ellentétben a Google esetében még nem tisztázott, vajon a hirdetésazonosító letiltása számít-e majd alapbeállításnak, ahogy az sem tudni, hogy a Google kellőképpen beharangozza-e ezt az opciót, esetleg elrejti valahová a Beállítások rovat legmélyére. Ám mire az Android 12-es verziója megjelenik, valószínűleg mindkét kérdésre választ fogunk kapni. A vállalat a jelenlegi tervek szerint ez év végén kezdi piacra dobni az Android 12-es verziójára fejlesztett alkalmazásokat, és a folyamat 2022 elején ér véget.
Folyamatos adatvédelmi és biztonsági fejlesztések
A Google már jó ideje komoly erőfeszítéseket tesz azért, hogy kedvezőbb képet alakítson ki a felhasználókban az adatkezelési gyakorlatával kapcsolatban. A vállalat az elmúlt években számos adatkezelési beállítást tett elérhetővé (kezdve az Android 6.0-ás Marshmellow verziójára fejlesztett szolgáltatásokkal), és manapság, amikor az Apple a marketingstratégiája egyik kiemelt elemévé tette az adatbiztonságot, még nagyobb nyomás nehezedik rá ezen a téren.
Az új adatvédelmi kezdeményezések sorát bővíti a Google Play Store néhány hete bejelentett Biztonsági szekciója, valamint a vállalat újfajta nyomkövető alkalmazása, a harmadik féltől származó sütik felváltására kifejlesztett Google FLoC is. A cégnek természetesen elemi érdeke, hogy a felhasználók minél biztonságosabbnak érezzék a platformjait, illetve az általa kínált szolgáltatásokat, hiszen csakis így őrizheti meg jelenlegi piacvezető szerepét.