Ugyan nem jubileumi, de ettől még nem kevésbé fontos az e-kereskedelmi szféra számára, hogy 21. alkalommal is megrendezik az év nagy szakmai találkozóját. Az ismét Esztergomba meghirdetett, kétnapos eseményre új és régi „motorosok” egyaránt hivatalosak. Az Ecommerce Hungary Egyesület rendezvénye hagyományos értelemben nem is konferencia, inkább afféle nagyközösségi, baráti fórum, mint az ötévenkénti osztálytalálkozók – ahol mindenkinek van mondanivalója, és mindenki hallani akar másokról. A XXI. E-kereskedelmi Konferenciára készülők közük most négy notórius visszajárót kérdeztünk meg arról, nekik miért fontos a megjelenés.
Matócza Szabina, az Avokado.com ügyvezetője:
– Miért jársz vissza a nagy e-ker konferenciára?
– A szakmai közösség miatt. Azért, mert nagyon hasonló emberek, hasonló problémákkal kis területen összegyűlve képesek nyíltan beszélni minden olyan témáról, ami nehézséget, örömöt vagy meglepetést okoz nekik a munkájukban. A spektrum itt nem ér véget a konkrét szakmai elakadásokkal és az utána elcsípett néhány perces találkozókkal, mert itt akár a nagy életvezetési gondolatokig is gyakran eljutunk.
Én most már több mint tíz éve járok vissza. Több életszakaszon is átvezetett és elkísért engem ez a konferencia, többféle pozíción, többféle cégben. Mindig nagyon jónak éreztem, hogy szakmai kérdésekben megkaphatom itt az őszinte válaszokat.
Arra is, hogy a delivery partnerek éppen hogyan áraznak – hogyan nem áraznak, hogy mi a jó rendszer az ügynökségeknek, és hogy ki-ki éppen milyen szolgáltatási színvonalra képes, vagy hogy hol vannak most jó szakemberek. Itt tudunk egymással úgy beszélgetni, ahogyan máshol, más rendezvényeken a legtöbbször nem lehet, mert például futni kell a következő meetingre, be kell ülni a következő előadásra. Itt viszont az én tapasztalatom az, hogy nem rohan senki sehova, és ez sokféle tekintetben biztonságos környezetet teremt a szakmai feltöltődésre.
-Számodra melyik a fontosabb: a régi ismerősök viszontlátása vagy az új kapcsolatok lehetősége?
– A szakmai, baráti kapcsolatok ápolására nekem Esztergom nagyon jó. Amikor 10+ évvel ezelőtt bekerültem ebbe a körforgásba, az E-kereskedelmi Konferencia nekem nagyon nagy érték volt. Sajnos vagy nem sajnos, de Magyarországon nincs valódi e-kereskedelmi képzés. Így mindent, amit a szakmáról tudok, azt az évek tapasztalatai mellett ez a szakmai közeg adta meg nekem. Ez, itt: amelyik nyitottan beszél mindenről. Nagyon sok tudást is kaptam a legelején, ezért mindig mindenkinek elmondom, hogy érdemes erre a konferenciára eljönni. Érdemes nyitottnak lenni és érdemes ismerkedni is. Az egy négyzetméterre eső, nagyon tapasztalt e-kereskedők száma szerintem ezen a konferencián a legnagyobb, és ők tényleg nyitottak is rá, hogy tanácsot adjanak – a fiatalabb korosztálynak, bárkinek, aki erre kéri őket.
Bengyel Ádám, a Foxpost egyik alapítója, volt ügyvezetője
– Miért jársz vissza a nagy e-ker konferenciára?
– Pontosan nem tudom felidézni, de azt hiszem nyolcadszor jövök vissza ide az idén. Az elmúlt tíz évben talán egyet vagy kettőt hagytam ki, de ez az arány egyáltalán nem véletlen. A nagy e-ker konferencia számomra a networking miatt érdekes. A találkozások miatt, amiben a régi ismerősökkel és az ebbe az üzleti szférába belépő új szereplőkkel ismerkedés is ugyanolyan fontos.
Mindig azzal kezdődik a rendezvény szakmai része, hogy részletesen elhangzik, hogy állunk az e-commerceben, éppen mi történik, milyen trendek vannak. Ezeket követni kell, mert a mindennapi hajtásban ezek a nagy képek sokszor összemosódnak és a háttér homályába kerülnek. Ezek a nyitóelőadások rendre azt erősítik meg bennem, hogy fontos néha felnézni és körbenézni. Mert miközben a saját területemen próbálom erősen tartani tempót és a haladási irányt, néha tudnom kell az egész környezet alakulásáról is.
– Számodra melyik a fontosabb: a régi ismerősök viszontlátása vagy az új kapcsolatok lehetősége?
– Mindkettő fontos. De azt látom, hogy van egy állandó csapat, amibe elkélne már a vérfrissítés.
Látni kellene, hogy hol vannak az új e-commerce vállalkozók, és hol vannak az e-kereskedőkkel kapcsolatba lépő új vállalkozók. Persze, mindig vannak új szereplők, és az is sokat elárul az idei rendezvény fókuszáltságáról is, hogy kiket nyertek meg szponzornak.
Idén kicsit szokatlan helyzetben leszek, mivel az eddigiek alapján bent is vagyok ebben a közegben még a mindennapokban is, de kicsit már épp nem is. Most kezdek talán a pihenési időszakom végére érni, így van energiám arra, hogy elgondolkozzam: hova, merre megyek tovább. Nincs még semmi konkrétum, de az esztergomi két nap talán ebben is fog majd segíteni. A háttérbeszélgetések, a kávézások, az első nap végén a közös parti, a díjkiosztó és a gálvacsora is. Ezek mind-mind nagyon fontos részei ennek a kapcsolatrendszer-ápolásnak.
Guba Vanda, az Ecommerce Expo Budapest főszervezője:
– Miért jársz vissza a nagy e-ker konferenciára?
– Nálunk, az Ecommerce Expóra érkező előadó és kiállító jellemzően végig az eredeti szerepében marad. Ami nagyon más, mint itt, az E-kereskedelmi Konferencián, ahol viszont gyakorlatilag mindenki részvevővé válik. Én nem is feltétlenül az előadások vagy a standok miatt jövök el ide, hanem inkább a két előadás közötti beszélgetések és a kapcsolatépítés miatt. Napközben is, az esti buliban is erős ez a kapcsolatépítési szál, mert van egyfajta szakmai lazasága is az egésznek.
– Számodra melyik a fontosabb: a régi ismerősök viszontlátása vagy az új kapcsolatok lehetősége?
– Nem így nézem és nem is így kezelem ezt a kérdést. A kapcsolati tőke kezelésébe és a kapcsolati viszony fenntartásába inkább az tartozik bele, hogy kis négyszemközti, akár üzleti célú beszélgetésekre, vagy nagycsoportos vizitelésekre koncentrál-e inkább az ember.
Az eddigi tapasztalatom azt mondatja velem, hogy a legtöbben a mondandójukat (a valódi sikereiket, kihívásaikat és tapasztalataikat) az előadások közti szünetekben mondják el.
Nekem az a fontos, ezekből a beszélgetésekből meglássam, megérezzem, hogy szakmai szempontból mi fontos most az e-kereskedőknek. Hogy mi érdekli őket, mik a valódi kihívásaik, amikkel vezetőként, e-kereskedőként, cégvezetőként vagy bármilyen nagy cégnek a részeiként napi szinten szembenéznek. Ezeket a sokszor nem hivatalos adatokat, információkat (például, hogy mik voltak a Black Friday nehézségei, vagy hogy mik a mostani szezon valódi, gyakorlati kihívásai) egy-egy kávé mellett vagy este egy sör mellett elmondják, mert valahogy őszintébbek itt egymással az emberek. Én ezért szeretem igazán ezt a konferenciát.
Kis Ervin Egon, a BinX stratégiai igazgatója:
– Miért jársz vissza a nagy e-ker konferenciára?
– Mint az első tizen- nem tudom hány konferencia főszervezője, majd a szervező bizottság része, valamilyen módon én mindig részt vettem ennek a konferenciának a szervezésében. A három év alelnökség és hat év elnökség pedig eleve azt jelenti, hogy továbbra is figyelem, hogy mi van az Egyesülettel, hogy kapcsolatban vagyok több vezetővel. És ennek az is a része, hogy minden évben meghívnak erre a konferenciára. Ezek a találkozások azonban nem a múltról szólnak, nem egy nosztalgiázós dolog ez! Mindig a jelenről, meg a jövőről szól ez a konferencia.
Nagyon és sokat változik a közönség összetétele, így én ezt nem direkt kapcsolttartásra szánom, inkább arra, hogy itt meg lehet ismerkedni új arcokkal is, és hallani, értesülni lehet az új trendekről is.
Nekem most már a mindennapi figyelmembe az e-kereskedelem alakulásának a direkt követése nem annyira fér bele. De ezért is jó ez a konferencia, mert itt megtörténik az éves frissítés, és képbe kerülök. Azzal is, hogy mi is az elmúlt év teljesítménye; kik hullottak, kik bukkantak elő a semmiből, kik örülnek, kik panaszkodnak. Ezekről itt mind-mind eleget lehet megtudni.
– Számodra melyik a fontosabb: a régi ismerősök viszontlátása vagy az új kapcsolatok lehetősége?
– Döntetlennek érzem. Azt meg ennél fontosabbnak, hogy az fel sem merülhet, hogy ne két napra menjek, mert az esti díjátadó utáni beszélgetések kicsit lazábbá és emberibbé teszik az egészet. Nagyon kellemes helyszín, úgyhogy egyébként is jó ott lenni.