Bálint nem akart céget alapítani, csupán egy gyors, egészséges reggelit szeretett volna, ami jól illeszkedik a pörgős, multis állásához. Aztán ez lett az activé FiberShake, amire a netes vásárlók már a webshop indulásakor rátekeredtek.

Miután Vadász Bálint nem talált gyors, rostos és finom reggelit magának (a tojás-zöldség-teljes kiőrlésű pirítós kombót pedig saját bevallása szerint kezdte megunni), úgy döntött, saját megoldást keres. Az elhatározást két év termékfejlesztés követte, mire elkészült az első, csokis ízű, magas rost- és fehérjetartalmú shake, ami összetevőkben és ízélményben sem jelentett kompromisszumot. Otthagyta az akkori állását, és 2018-ban piacra lépett az activé FiberShake-el.

“Utólag azt gondolom, hogy ez volt a jó döntés,”

– meséli mosolyogva.

Egyetlen ízzel és egy fehér színű, rozsdamentes acél shakerrel indult el a Shopify webshop, de a kezdeti sikerek után gyorsan bővült a termékkínálat ízekben és kiszerelésben is. A szakmai elismerések sem maradtak el: Bálint büszkén mesél róla, hogy az általa kreált shake 2021-ben Londonban a Nemzetközi Élelmiszer Innovációs Díj „Legjobb egészségmegőrzést támogató ital” kategóriájában szerzett 1. helyet, két további íz (a sós karamellás és a csokis) pedig kiérdemelte a brüsszeli International Taste Institute Superior Taste Award ízdíját.

Lehet túl prémium a csomagolás?

Nemcsak a belső, a külcsín is fontos szempont Bálint számára. ”Ez volt az első dobozunk. Egyébként ez egy hibás koncepció volt,” – emeli le az asztala mellett található “történelemfalról” a 2019-ben a világ egyik legrangosabb dizájnversenyén kitüntetett, Red Dot dizájn díjas csomagolást.

Az eredeti doboz igazi wow-élményt nyújtott a vásárlóknak: egy letisztult, fehér tokból fiókszerűen lehetett kihúzni egy színes rekeszt, benne az adagonként csomagolt shake-ekkel. A prémium élmény azonban a növekedés gátjává vált: az emberek (köztük egyébként én is) sajnálták kidobni, miközben Bálint a mindennapi rostfogyasztást akarta promotálni.

“Az volt az utolsó löket, amikor benéztem a saját konyhaszekrényembe, és az is tele volt üres dobozokkal,”

– meséli Bálint. Ezzel a koncepcióval már csak a nyolcféle ízt tartalmazó kezdőcsomagnál találkozhatunk. Az új csomagolás még mindig felismerhető, de praktikusabb a disztribúció szempontjából is. A wow-faktor is megmaradt: kibontáskor a csomagoláson elrejtett kis üzenetek vezetik végig a vásárlót a FiberShake-kel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókon.

Nem kellett a drogériáknak

Bálint egy-másfél év után érezte, hogy szeretné boltok polcain viszontlátni az activé FiberShake-et. Hiába tudott azonban szép üzleti sikereket felmutatni, ahogy meséli: teljes elutasításba ütközött. Egy beszerző azzal utasította el, hogy: ő nem iszik ilyen porokat.

Ezért Bálint a saját kezébe vette az irányítást. 2021 novemberében saját üzletet nyitott a MOM Parkban, amiről ma így vélekedik:

“Anyagilag az akkor egy nagy döntés volt, izgultam is. De ilyenkor, ha elhagyjuk a komfortzónát a csapatommal, mindig azt szoktam kérdezni, hogy van jobb ötletünk? Nincs? Akkor csináljuk, majd valami lesz”

– meséli. Bevállalós húzás, amibe bátran, de nem B-terv nélkül vágott bele. A biztonság kedvéért azért pop-up shopnak hívták. Jól sikerült az üzletnyitás, az első nap végig sorban álltak a vásárlói. Bálint pedig a megnyitón készült fotókkal kopogtatott be ismét a viszonteladókhoz.

A stratégia működött: először a DM-be került Bálint csokis shake-e, majd a Rossmannba, Bálint ugyanis inkább drogériába képzelte el a terméket, mint például egy hipermarket polcain. A kínálat a viszonteladóknál azóta is bővül, a MOM Parkban található üzlet mellé pedig idén júliusban nyílt még egy saját helyszín az Allee-ban.

A cég DNS-ében van a marketingszemlélet

Akit érdekel ez a termékkategória, találkozott már az activé FiberShake marketingjével: rengeteg változatos hirdetés (a Meta Hirdetéstárban a cikk írásakor körülbelül 150!), gyönyörű weboldal, edukatív tartalmak és hírlevelek építik Bálint shake univerzumát.

Ez az építkezés már azelőtt elindult, hogy a termék elkészült volna. Bálint az akkoriban legjobban futó platformon, az Instagramon kezdett közösséget építeni. Mire a FiberShake-kel piacra lépett, már 3000 követője volt. Ezt ma már nehéz lenne megcsinálni, pláne annyi pénzből, amennyiből akkor tették, mondja az alapító. Az előre dolgozásnak köszönhetően a webshop az indulás napjától szép számokat hozott, az online marketing pedig azóta is a cég központi tevékenysége.

“Mi valahol egy marketing cég vagyunk, hiszen a termékfejlesztés is marketing, ugye. Szeretnénk élménnyé tenni a rostfogyasztást, és igazából mindent ennek rendelünk alá.”

– mondja Bálint. Persze ebben rengeteget fejlődtek az évek során: Bálint annak idején mindent maga csinált, volt, hogy ingyenes stock fotókra PowerPointban szerkesztette rá a termékeket. Mára saját fotóssal, videóssal és food stylisttal dolgoznak. A vezérelv, hogy fő versenyelőnyt jelentő, alapvető tevékenységet (mint például a tartalomkészítés) nem szerveznek ki, hogy a tudás és a tapasztalat házon belül gyűljön össze.

Bálint azt mondja: nem is tudnák máshogy csinálni. Cserébe van, amiben nem jók. Például a logisztikában – amit ezért aztán kiszerveztek.

Hirdetőtáblaként működik a polckép

Bálint arra is kitér, hogy nagy dilemmát jelentett neki, hogy jó döntést hoz-e azzal, hogy boltokba kerül a terméke. Ekkorra már a saját webshop folyamatosan növekedett, így felmerült a kérdés, nem kannibalizálja-e a viszonteladókkal a saját webshopja forgalmát?

“A tanulság, hogy persze kannibalizál, de összességében bőven-bőven segít [a boltokban való jelenlét]. Ez egy hirdetési felület is, ha úgy nézzük” – magyarázza. Tapasztalata szerint “három arcnál” nőtt jelentősen a drogériákból származó forgalom – azaz amikor három termék teljes szélességben, egymás mellett megjelent a polcokon. Ez a shake dobozméreténél már jelentős felület ami vonzza a tekinteteket és kvázi hirdetőtáblaként működik.

Utólag Bálint azt mondja, logikus, hogy az emberek ott vásárolnak, ahol éppen kényelmes nekik: nem egy csatornához hűségesek, hanem ahol találkoznak a termékkel, ott teszik a kosarukba – hol a webshopban, hol egy fizikai üzletben.

“Nekünk az a feladatunk, hogy minél több releváns helyen ott legyünk, hogy minél könnyebb legyen FiberShake-et vásárolni”

– mondja. Ez pedig nemcsak egyre több csatornát és üzletet, de egyre több országot is jelent. A FibeShake-ek megtalálhatóak többek között Romániában, Svájcban és az USA-ban is. “A magyar bevétel a döntő, de az export is szépen növekszik,” – mondja Bálint. De azért gyorsan azt is hozzáteszi: még nem elégedett.

Online-ban a gyors kiszállítás a fontos

Bálint maga is gyakran vásárol online, legtöbbet élelmiszert és elektronikai termékeket. Megrendelőként a legfontosabbnak a kedvező ár mellett a gyors kiszállítást tartja. Ez az activé FiberShake webshopjánál is fontos szempont: a logisztikát a Webshippy-vel szervezik ki, és tudatosan figyelnek arra, hogy sok szállítási lehetőség legyen elérhető, valamint minél gyorsabb szállítást biztosítsanak.

“Folyamatosan teszteljük, mi az a kiszállítási mód, ami árban és a vásárlói elégedettségben is jó. Volt olyan, hogy egy olcsóbb megoldásra sok negatív visszajelzés érkezett, ezért drágább kiszállításra váltottunk”

– meséli. A termékei a saját webshop mellett saját fizikai üzletekben, valamint viszonteladók polcain is megtalálhatóak. Érdekes megfigyelés volt azonban, hogy a különböző csatornákon keresztül vásárló ügyfelek nem különülnek el egymástól, hanem nagy átfedés van közöttük. Nem a Rossmannt, DM-et, vagy épp a webshopot preferálják a fogyasztók, hanem mindig éppen ott veszik meg a terméket, ahol eléjük kerül.

Ezt egy korábbi promóció is bebizonyította: Bálinték 15.000, csak drogériákban elérhető activé FiberShake dobozba tettek egy QR kóddal ellátott kártyát, amit beszkennelve egy ingyenes e-bookot tölthettek le a vásárlók. A vásárlók 40 százaléka be is váltotta az ajándékot, a beváltók e-mail címét összevetve a webshop adatbázisával pedig az látszott, hogy nagy részük korábban már a webshopban is vásárolt.

 A forgalom megoszlásával a cégvezető teljesen elégedett: jelenleg körülbelül az eladások 65 százaléka érkezik a saját webshopon keresztül, 35 százalék pedig offline. Az előbbinek persze előnye, hogy direkt tudnak kommunikálni a vásárlókkal. Az árrésben viszont nincs nagy különbség, hiszen a D2C (direct to consumer) modellnek is megvannak a maga költségei, mint a vevőszerzés vagy a logisztika.

A nemzetköziesíthető shake

Az activé terjeszkedése nemcsak egyre több csatornát és üzletet, de egyre több országot is jelent. A FibeShake-ek megtalálhatóak többek között Romániában, Svájcban és az USA-ban is. “A magyar bevétel a döntő, de az export is szépen növekszik,” – mondja Bálint.

Milyen szerepet játszik a webshop a nemzetközi térhódításban, kérdezem az alapítót. Bálint szerint “két dolog kell, hogy megvegyék a terméket: ismerjék, tudjanak róla és lehessen valahol venni. Mindkettőre az online tér a leggyorsabb és legolcsóbb megoldás.” Az USA kivételével minden országban online kezdtek el terjeszkedni, hiszen mindenhol könnyebb egy webshopot létrehozni, mint egy nagy hálózatba ismeretlenül, külföldről bekerülni.

Persze nem ment minden gördülékenyen. Az első szárnypróbálgatás egy német webshop elindítása volt. Bálint ekkor még egyedül volt a cégben, de padlógázzal vágott bele – majd gyorsan azzal szembesült, hogy elég sok lehetőség van elvérezni. Nehézséget jelentett a német nyelvű, kinti jogi előírásoknak megfelelő ÁSZF elkészítése vagy éppen a helyi adózás-áfafizetés kinyomozása. A marketingben is akadtak kihívások: együttműködtek egy influenszerrel, aki elsőre teljesen profilba illett, de utólag, a követők felháborodott kommentjeiből szembesültek vele, hogy az illetőnek korábban kellemetlen politikai megnyilvánulásai voltak, amik persze nem egyeztek a cég értékrendjével.

“Volt német szakértőnk, de nem Németországban élt. Megtanultuk, hogy helyi piacra helyi ember kell”

– mondja Bálint.  Jelenleg a külföldi webshopok között van, amit maguk vezetnek, de a többségét helyi disztribútor partner menedzseli franchise-szerűen, saját raktárkészlettel. A helyi marketingért is ők felelősek, de azért hetente meetingelnek, hogy mindenki tudjon az újdonságokról, aktualitásokról, és a tudásmegosztás is megvalósuljon. A román, a svájci, a kanadai webshop „szép számokat mutat”; egy konténernyi termék épp hajón tart az Egyesült Államokba, négy további raklapnyi pedig repülőn. Bálint azért gyorsan hozzáteszi: még nem elégedett az exporttal. Reméli, hogy jövőre ebben is lépnek egy szintet.