E-ker Hírszemle
Napi rendszerességgel szemlézünk magyar és külföldi oldalakat a legizgalmasabb e-kereskedelmi témák után kutatva.
🙅 Az Amazon ragaszkodik hozzá: nem felelős a platformján eladott hibás termékekért
Az Amazon bepereli a Consumer Product Safety Commissiont (CPSC) azért, mert jogilag felelőssé teszi a vállalatot a platformján található hibás termékekért. Az online kereskedő azt akarja, hogy forgalmazó helyett „harmadik fél logisztikai szolgáltatónak” tekintsék. A CPSC 2024 júliusában döntött úgy, hogy az Amazon felelőssé tehető azért, ha a platformján értékesítő kiskereskedők veszélyes vagy hibás termékeket adnak el a vásárlóknak. Megállapította, hogy az Amazon elmulasztotta megfelelően értesíteni a vásárlókat a korábban értékesített hibás termékekről. A kiskereskedő szerint nem terheli felelősség ez ügyben, mert nem tulajdonosa vagy gyártója a hibás termékeknek. Az Amazon szerint a CPSC által elrendelt jogorvoslati intézkedések nagyrészt megismétlik azokat a lépéseket, amelyeket néhány évvel ezelőtt már megtettek a fogyasztók védelme érdekében. A kiskereskedőnek gondja van azzal, hogy a CPSC biztosait az elnök nevezi ki hétéves mandátummal és a szenátus jóváhagyásával. Ez alkotmányellenes, mert „bíróvá, esküdtté és ügyésszé” teszi őket az eljárásokban.(További részletek: Shopifreaks)
🏡 A vidéki vásárló is fókuszba kerül az online kereskedelemben - Romániában
A falun élők is egyre nagyobb számban rendelnek webáruházakból Romániában. A romániai fogyasztók tavaly 7,7 milliárd euró (hárommilliárd forint) értékben vásároltak termékeket az interneten. Az online megrendelt szolgáltatások értéke körülbelül négymilliárd euró (1,6 milliárd forint) volt. Ez azt jelenti, hogy a teljes online kiskereskedelem értéke 11,7 milliárd eurót tett ki, ami tízszázalékos növekedést jelent az előző évhez képest – idézte az Új Magyar Szó a Ziarul Financiar gazdasági hírportál adatait. Azoknak száma, akik online vásárolnak tavaly három százalékkal nőtt a városokban, míg vidéken 5,9 százalék volt a bővülés. „A növekedést az táplálta, hogy fejlődött a logisztika, gyorsabban és olcsóbban tudunk vidékre szállítani. Vidéken is egyre több a csomagátvevő automata, nőtt az internetes lefedettség, az emberek megtanulják használni az internetet” – nyilatkozta Cristian Pelivan, az Online Üzletek Romániai Egyesületének (ARMO) ügyvezető igazgatója. Tudor Manea, az eMag vezérigazgatója arra számít, hogy idén ismét tíz százalékkal fog bővülni a piac. (További részletek: Maszol)
⛕ Hódítanak a Kiflinél is a saját márkás termékek
A vásárlások hatvan százaléka tartalmaz legalább egy saját márkás terméket, de ez az arány 2025 februárjában 77 százalékkal rekordot döntött – idézte a DigitalHungary a Kifli.hu adatait. Egy tipikus Kifli-vásárló havonta 30-35 terméket tesz a kosarába, ebből jellemzően két-három tartozik a saját márkás árucikkek körébe. Jelenleg közel 400 ilyen termék érhető el az online szupermarket kínálatában, amelyek számos termékkategóriát lefednek. A saját márkás termékek aránya hét százalék körül alakul, de egyértelműen emelkedő ez a trend. (További részletek: Digital Hungary)
🔊 Az előre menekülés az egyetlen lehetőség a nemzetközi online piaci versenyben
A magyar és régiós tisztán online e-kereskedők előtt két lehetőség áll: vagy marginalizálódnak a piacukon, és defenzív csatát vívnak a globális nagyok ellen, vagy régiós ambícióval nőnek és komoly válnak szereplővé – mondta Szabó László, a Growww Digtal digitálismarketing-ügynökség ügyvezető-partnere a Forbesnek adott interjújában. Ez a cég készítette el a Top50 kelet-közép-európai régiós e-kereskedői toplistát [erről szóló hírünk itt olvasható ]. A szakértő a magyarországi e-kereskedelem öt-tíz százalékos növekedését jósolja 2025-re, azt, hogy az infláció továbbra is kergeti a webshopokat és hogy a bővülést már az import hajtja. Arra a kérdésre válaszolva, hogy mely cégekre érdemes figyelni idén, azt válaszolta a szakember, hogy a régióban 16 olyan vállalat volt, amely 2019 és 2024 között folyamatos éves növekedést produkált. A magyar piacról például a BioTechen és a Pepitán túl az Euronics-et vagy a Vágyaim.hu-t érdemes figyelni. Utóbbi gyorsan megtanulta és alkalmazza a több országos növekedési modellt. E szerint minél hamarabb külföldön is tesztelni kell a termékeket, aztán vagy visszavonulót fújni, vagy tovább terjeszkedni. (További részletek: Forbes)
⚖️ Jó hír az e-kereskedőknek, rossz a hírportáloknak
A Google azt állítja, hogy a hírek lényegében nem hoznak bevételt hirdetési üzletágának. A kiadók messze túlbecsülik újságírói tevékenységük pénzben mérhető értékét. A politikusok bírálták a Google-t azért, mert a hírek tartalmából hasznot húz anélkül, hogy a kiadókat megfelelően kompenzálná. Az Európai Unió, Franciaország és Ausztrália olyan szabályozások bevezetését kezdeményezte, amelyek előírják a Google-nak, hogy fizessen a kiadóknak a tartalmakért. Az európai szerzői jogi irányelvet 2019-ben fogadták el, amely új jogokat teremtett a hírportáloknak tartalmaik felhasználásával kapcsolatban. Erre a Google Európában olyan licencprogramot vezetett be, amely kompenzálja a kiadókat. Eközben 2024 novemberétől kezdve teszteket végzett, amelyek során nyolc európai piacon a felhasználók egy százaléka elől 2,5 hónapra eltávolította a híreket a keresési találatokból. A mostani jelentés szerint a hirdetési bevételek ennek ellenére nem változtak. E szerint a felhasználók akkor is használják kereskedelmi lekérdezésekre a Google-t, amikor a hírek iránt nem érdeklődnek. (További részletek: Techcrunch)
🔝 Ők a legnagyobb online exportőrök a régióban
“A régió vezető e-kereskedelmi vállalatai globális gondolkodásmódot alkalmaznak, gyorsan terjeszkednek és új piacokat tesztelnek. Sokan egy éven belül elérik a fedezeti pontot, és aktívan keresnek új értékesítési csatornákat, például piactereket és hagyományos üzleteket” - írta a kelet-közép-európai régió legjobb online exportőreit listázó jelentésében a Growww Digital. A Top50-es lista élcsoportját az Allegro, az eMag, az Alza és a nyolc országban működő gyógyszertári lánc, a Dr. Max alkotja. A magyarországi Pepita azzal lóg ki a mezőnyből, hogy miközben a legjobb 50 vállalat egyharmadának sikerült csak minden évben pozitív bevételnövekedést elérnie az elmúlt öt évben, a Pepita 37-szeres növekedést produkált. Hasonlóan jelentős, gyorsan növekvő piaci szereplők közé tartozik a GymBeam és a Kulina is, a listán ott van még többek között a Lumenet, az iPon, a Pelenka, az Alinda, az eOptika is. További részletek: Growww Digital
🪙 A hárommilliárd eurós határ közelébe ért az Allegro
Közép-Európa egyik legagilisabb online piactere, a lengyel tulajdonú Allegro március közepén közzé tette a 2024-es évi jelentését. E szerint a cég tavaly 2,6 milliárd eurós árbevételt ért el, mely hét százalékos növekedést jelent az előző évi, hasonló eredményhez képest. A vállalkozás bruttó áruforgalma (GMV) a tizedével nőtt, így elérte a 15,3 milliárd eurót.
Az Allegro 1999-ben indult Lengyelországban, azóta a nemzetközi színtereken is megjelent és növekszik. Tavaly Szlovákiában, illetve októberben Magyarországon, tavalyelőtt Csehországban indult el a platform működtetése. Az Amazon és az orosz piacterek kivételével csak az Allegro és a Zalando tudott 2024-ben kétszámjegyű GMV-t produkálni az európai online kiskereskedelemben. A lengyel piactér célja világos: az Allegro Európa meghatározó e-kereskedelmi szereplőjévé akar válni. Ehhez a 2025-re a tervekbe írt számok: 16,7 milliárd eurós bruttó áruforgalom mellett 2,85 milliárd eurós bevétel. (Forrás: Allegro)
🫸 Nem a vásárlói bojkott, hanem Donald Trump tett keresztbe az Amazonnak
Nem ütötte ki az Amazont a március 7-e és 14-e közti vásárlói bojkott. A próbálkozást John Schwarz, a The People’s Union USA civil szervezet alapítója indította az Amazon és a hozzá tartozó hálózat cégei ellen. Úgy vélte ezzel tiltakozhatnak az ellen, hogy az e-kereskedelmi óriás bírálói szerint megfojtja a kisvállalkozásokat, kizsákmányolja munkavállalóit és agresszíven lép fel a szakszervezeti törekvések ellen. Eközben éves szinten milliárdos profitot termel. A bojkott a hét folyamán kevés hatással volt az Amazon-részvények árfolyamára. A március 7-ei indulás után a papírok átmenetileg elvesztették értékük, 2,12 százalékát. Áruk a 199 dollárról 193 dollárra esett. Ezt követően viszont drágultak, és 202 dolláron fejezték be a napot. A kereskedés egész héten stabil maradt a 191 és 202 dollár közötti sávban. Az Amazon részvényára ugyan nagyjából 20 százalékkal elmarad a február 4-i 243 dolláros csúcsától, ám a tőzsdék a Donald Trump amerikai elnök vámpolitikája keltette üzleti bizonytalanság miatt lejtőre kerültek. Ez lehet a csökkenés magyarázata, nem a bojkott. (További részletek: Bankrate)
😔 Lesújtó képet festenek a magyarországi e-kereskedelemről a statisztikai adatok
Magyarországon 2024-ben megállt az e-kereskedelem előretörése, a vásárlók a hagyományos boltok, különösen az élelmiszerboltok felé vitték inkább a költéseiket – idézte a KSH adatait a Digital Hungary. Ez rég nem látott fordulat, ami mögött statisztikai módszertani nehézségek is állhatnak. A KSH ugyanis csak a legálisan hazánkban letelepedett vállalkozások adatait láthatja, így könnyen lehet, hogy nem az e-kereskedelem iránti érdeklődés csökkent, hanem az online vásárlók inkább a Temu és társai felé fordultak. Ez kimarad a statisztikai hivatal adataiból. A fő probléma, hogy az elmúlt négy évben nem volt érdemi növekedés. Még 2024 utolsó negyedévében is a 2021-es év átlagán állt a fogyasztás. Ami a jövőt illeti az a legfontosabb összefüggés, hogy nem csupán a GDP változása hat a fogyasztásra, hanem az is, hogy ennek mekkora része lesz a háztartási jövedelem, és annak mekkora részét fordítják fogyasztásra. Amíg nem növekednek érdemben a hazai bérek a GDP-hez viszonyítva, nem várható, hogy növekvő pályára áll a lakossági fogyasztás. (További részletek: Digital Hungary)
✈️ Ki gondolná, hogy a repülőtéri shopok is kínálnak online kiszolgálást
„Sok repülőtér lehetővé teszi, hogy az ügyfelek már a repülőtérre menet online kapcsolatban vásárolhassanak boltjaikban. Így kényelmesen böngészhetnek és előre megvásárolhatják a termékeket, mielőtt a repülőtérre érnek” – mondta James Mullaney, a Duty Free Holdings kiskereskedelmi cég vezérigazgatója. A legtöbb vámmentes kiskereskedő ma már „Kattints és vedd át!” szolgáltatást is kínál. A mobilalkalmazások elengedhetetlenek a mai repülőtéri kiskereskedelmi ökoszisztémában, mivel hídként szolgálnak a fizikai és a digitális világ között. A cég kezdeményezése a mobiltechnológia integrálása az utazásba – derült ki Mullaney szavaiból. „Sikeresen integráltuk az online előrendelést a bolti kiszolgálással. Ez lehetővé teszi, hogy az utasok a járatuk indulása előtt vásároljanak. A repülőtérre érkezéskor az árucikkek készen állnak arra, hogy a vásárló az üzletben átvegye azokat vagy közvetlenül a repülőtéri bejárati kapuhoz szállítjuk a megvásárolt termékeket. Ez megszünteti a kapkodó vásárlással járó stresszt és véget vet a sorban állásnak. (További részletek: Airport Technology)
‼️ Feltűnt a látóhatáron a MediaMark nyílt online piactere
A MediaMarkt magyarországi érdekeltsége tavaly jelezte, hogy a következő években megújul webáruháza és elindítanak egy piactér-szolgáltatást. Idén év elején az előbbi megtörtént, az utóbbira még várni kell. „A MediaMarkt Marketplace hazai bevezetése már 2026-ban megvalósulhat, azonban a realista forgatókönyv alapján inkább a 2027-es naptári évben várható” – írta a cég a Forbes.hu megkeresésére. A német áruházlánc Európa-szerte a piactér-szolgáltatással növeli online elérhető kínálatát. Szeretné forgalmának minél nagyobb hányadát online generálni. A modell Ausztriában, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és Hollandiában már elérhető. Legutóbb Belgiumban indult el a MediaMarkt Marketplace. A platformon kezdetben 50 partner mintegy ötvenezer olyan terméket fog értékesíteni, amelyek nem kaphatók az áruházlánc belga üzleteiben. Ezek között lesznek elektronikai, fitnesz és e-mobilitási árucikkek. A piactérpartnerek alapos rostáláson mennek át, magas minőségi követelményeknek kell megfelelniük. (További részletek: Forbes)
🤙 A közösségi léthez kell a fiataloknak a TikTok, de nem szeretnek posztolni
Fiatal korosztályokra fókuszálva tesztelte a TikTok magyarországi használatát a médiahatóság (NMHH). A kutatásból kiderült, hogy a fiatalok zöme 10-12 éves korban kezd el érdeklődni a TikTok iránt, de a legfiatalabbak erre már 8-10 évesen ráharapnak. Napi rendszerességű a platform használata, hétköznapokon egy-két órát pötyögnek el itt. A TikTok használata túlnyomó részben passzív, zömében csak fogyasztják, nem töltenek fel a tartalmakat. Ez utóbbi magyarázatai között két meghatározó tétel van: saját adatok védelme, félelem a negatív visszajelzésektől. A fiatalok a TikTokot elsősorban önmaguk és a barátaik szórakoztatására használják, de a kutatásból kiderült az is, hogy minél fiatalabb valaki, annál inkább fontos neki mások elismerése, illetve valamilyen interakció (komment, like stb.) létesítése. Az NMHH megállapítása, hogy a magyar fiatalok számára a TikTok fontos vonzereje, hogy ott mindig a legújabb a trendek és az aktuális hírek jelennek meg, így a userek naprakésznek lehetnek az egyes témákban. - “Az idősebb, 18 év körüli fiatalok tudatosabban tájékozódnak a hírekről, jobban érdeklődnek közéleti és politikai hírek iránt” - olvasható a jelentésben. (További részletek: NMHH)
🔚 Vége a magyarországi e-kereskedelem aranykorának
A magyar mint különleges nyelv a mesterséges intelligencia fejlődésével elvesztette védelmi erejét. Már pár tízezer forintból le lehet fordítani magyarra egy egész webáruházat – állította egy friss interjújában Pörzse Norbert, a Vágyaim.hu, Magyarország legnagyobb erotikus webáruházának alapítója. A szakértő szerint véget az elektronikus kereskedelem magyarországi aranykora. Már csak gyártó és forgalmazó cégeknek van értelme webáruházat nyitni, vagy olyan termékkör esetén érdemes ebben gondolkodni, amelyből szűk a kínálat, és amelynek védettebb a piaca. A külföldi versenytársak túl erősek, kiforrott üzleti modelljük van, így kísérletezésekre már nincs lehetőség a magyar online piacon. Pörzse kivételnek látja Pelenka, a Pepita, az Eoptika, a Játéknet és a Vágyaim platformokat, amelyek „innovációval és agilitással tartják a lépést” a külföldi versenytársakkal. a Vágyaim.hu esetében a siker titka nem kis részben a kifejezetten e-kereskedelmi igények szerint saját célra kifejlesztett Tharanis ERP volt. Ez már 2011-ben valós időben követte a készletet. (További részletek: Portfolio)
🔝 Elkészült a LinkedIn első, Legbefolyásosabb magyarok-listája
A LinkedIn leghitelesebb magyar arcairól állított össze rangsort a Forbes. A magazin a magyar üzleti élet 25 legaktívabb, leghitelesebb tartalomgyártóját gyűjtötte csokorba, akiket - szerintük - szakmai alapon mindenképpen érdemes követni. A vállalkozók, cégvezetők, szakemberek között ott van Orosz Gergely, aki a Substack platform tech kategóriájának listavezető hírlevelét írja, a szegedi indulású, hűségprogram-szoftvereket világmárkáknak kínáló Antavo kulcsfigurája, Kecsmár Zsuzsa és Litkai Gergely is, aki itt nem főállású humoristaként, hanem mint a zöld témákkal komoly érdeklődést generáló LinkedIn influenszer került a Top10-be. (További információk: Forbes)
🔞 Van már követője a világban az amerikai TikTok-betiltásnak
Az Egyesült Államok nyomába lépve az albán kormány úgy döntött, hogy 12 hónapra bezárja a TikTokot. Azzal vádolják a videómegosztó platformot, hogy erőszakra és zaklatásra buzdítja felhasználóit, ami különösen káros a gyermekek esetén. Ogerta Manastirliu oktatási miniszter elmondása szerint tárgyalnak a TikTokkal olyan szűrők telepítéséről, mint a szülői felügyelet és a korhatár-ellenőrzés. Emellett napirenden van az albán nyelv beillesztése az alkalmazásba. A hatóságok 1300 találkozót tartottak 65 ezer szülővel, akik „javasolták és támogatták a TikTok platform bezárását vagy korlátozását” – mondta a miniszter. A kormány azt követően kezdeményezte a lépést, miután novemberben egy tinédzser halálra késelt egy másik tinédzsert egy TikTokon kezdődött veszekedés után. A TikTok az ügy sürgős tisztázását várta a tiranai vezetésétől, majd azt állította, hogy „nem talált bizonyítékot arra, hogy az elkövetőnek vagy az áldozatnak TikTok-fiókja lett volna”. A cég szerint több jelentés is megerősítette, hogy a tragédiához vezető videókat valójában nem a TikTokon, hanem egy másik platformon tették közzé. (További részletek: Financial Post)
📦 Tourmix: futárok a főváros fenntartható fejlődéséért
Túlnyomó többségében fiatalok, és többnyire hölgyek csatlakoztak ahhoz az új csomaglogisztikai szervezethez, amely - legalábbis egyelőre - főként környezetbarát termékekre specializálódott webáruházakra és online boltokra fókuszál. A Tourmix fenntartható csomagszállítási szolgáltatása egyelőre fővárosi lokalizációval működik, már több, mint 1100 úgynevezett mixer csatlakozott a kezdeményezéshez, akik 80 százaléka 25 év alatti. A futárok különböző időbeosztásának hála kora reggel, este, sőt akár hétvégén is eljuthatnak a vásárlókhoz a csomagok. Érdekes jelenség, hogy miközben a legtöbb mixer csupán heti 2-3 csomagot kézbesít, többségük nem pusztán keresete kiegészítéseként tekint a Tourmix-ra, hanem elkötelezettek a környezetvédelem és a városi fenntarthatóság iránt is.
A Tourmix-nak már több mint száz cég a partnere, zömmel olyan kis- és nagyvállalkozások, webshopok választják a szolgáltatásukat, akik maguk is környezetbarát termékeket forgalmaznak. Illetve: szeretnének lépéseket tenni azért, hogy zöldebb legyen a működésük. Népszerű a fenntartható divattal, bio termékek forgalmazásával foglalkozó üzletek körében, de a partnerek között találhatunk növényeket, kézműves ékszereket, vagy lakberendezési cikkeket értékesítő webshopokat is. (Forrás: Tourmix)
🚁 A TikTok helyi szolgáltatási üzletágát erősítve akar talpon maradni az Egyesült Államokban
A TikTok 2024 áprilisában kiadott egy jelentést, amelyben arról számolt be, milyen gazdasági hatása van az Egyesült Államokban folytatott tevékenységének. Ebben azt állította, hogy több mint hétmillió vállalkozás használja a TikTokot, és a helyi vállalkozások a TikTokon megjelent hirdetéseik nyomán 2023-ban 5,3 milliárd dollár adót fizettek be az amerikai költségvetésbe. Ezt a hatást fokozhatják azzal, hogy az USA-ban is bevezetik azokat az új helyi szolgáltatásokat, amelyekkel tavaly kezdtek el kísérletezni Délkelet-Ázsiában. Ebben az alkotók éttermi, szállodai és más utalványokat adhatnak a felhasználóiknak erősítve a cégek promócióját. A TikTok közel két tucat álláshirdetést tett közzé Seattle-ben, Los Angelesben és New Yorkban, amelyekben munkatársakat keres. Feladatuk az lesz, hogy erősítsék a helyi kereskedők és eladók kapcsolatát a TikTok-alkotókkal és -felhasználókkal. Más hirdetések szerint a TikTok olyan életstílus-alkotókat keres, akik segítenek a helyi szolgáltatók, például vendéglők vagy utazási irodák promóciójában. (További részletek: Axios)
🇵🇹 Dél-Európa felé vette az irányt a Zalando a piaci terjeszkedésében
A Zalando bruttó áruforgalmának értéke 2024-ben 4,5 százalékkal, 15,3 milliárd euróra, árbevétele 4,2 százalékkal, 10,6 milliárd euróra növekedett. A cég nettó nyeresége megháromszorozódott az elmúlt 12 hónapban, elérve a 251 millió eurót. A Zalando szerint a hatékonyság javulásával, valamint az aktív vásárlók 4,5 százalékos növekedésével magyarázható, hogy saját éves várakozásait is felülmúlta. Robert Gentz, a Zalando vezérigazgatója szerint a vállalat bruttó forgalma és árbevétele is négy és kilenc százalék közötti tempóban nőhet 2025-ben. Gentz szerint ez attól is függ, hogy az eddig sikeres ökoszisztéma-stratégia, ami a minőségre koncentrál, továbbra is hatékonynak bizonyul-e. A Zalando idén három új országban, Bulgáriában, Portugáliában, és Görögországban indítja el platformját. A cég hűségprogramját és egyéb szolgáltatásait is kiterjeszti. Összesen 22 piacot fognak ezzel lefedni. A vállalat reményei szerint az About You felvásárlását 2025-ben lezárhatják. A Zalando 1,1 milliárd eurót adott riválisáért 2024 végén. (További részletek: Forbes)
🧚 Az ügynök MI-t tartják az új csodafegyvernek a nagy platformok
Képesek önállóan érzékelni a környezetüket, döntéseket hoznak és lépéseket tesznek bizonyos célok elérése érdekében, miközben nem igényelnek állandó emberi felügyeletet - erre képesek az ügynök mesterséges intelligencia modellek. Legalábbis az Amazonnál, ahol az ügynök MI-re összpontosító kutatócsoportot hozott létre. A feladat az, hogy segítsék a vásárlókat abban, hogy életük minél több részét automatizálják. A Business Insider beszámolója szerint, hogy az Amazon egy új, érvelő MI-modellen dolgozik, amely a gyors válaszok és az összetettebb gondolkodás keverékét kínálhatja a felhasználóknak. Ez a fajta kettősség elkerülhetetlenül szerepet fog játszani az ügynök mesterséges intelligenciák működésében. A CNBC-nek adott interjújában Clara Shih, a Meta üzleti mesterséges intelligenciáért felelős vezetője elmondta, hogy várakozásai szerint az ügynök MI minden munkát és minden vállalkozást át fog alakítani. Az MI asszisztens sokféleképpen fogja segíteni a fogyasztókat. Például termékkutatást, utazástervezést, sőt, még a baráti társasági kirándulások megtervezését is átveheti a felhasználóktól. (További részletek: Shopifreaks)
📈 A statisztika szerint Magyarország ritka sikertörténeteinek egyike az e-kereskedelem
Az uniós internetezők 77 százaléka rendelt árut vagy vásárolt szolgáltatást személyes használatra az elektronikus kereskedelemben 2024-ben – idézte a Forbes magazin az Eurostat adatát. Az EU-s átlag 17 százalékponttal nőtt 2014-hez képest. A legnagyobb arányban az írek (96 százalék), a hollandok (94 százalék) és a dánok (91 százalék) vásároltak online. A sereghajtó Bulgária 57 százalékos aránnyal. Románia fejlődött a legtöbbet, 43 százalékpontot az elmúlt tíz évben. A második legnagyobb növekedést Magyarország produkálta tíz év alatt 37 százalékpontos javulással. Ez azt jelenti, hogy a magyar internetfelhasználók 79 százaléka vásárolt a webáruházakban 2024-ben. Az EU-s online vásárlók elsősorban ruházati cikkeket vásárolnak az interneten. Ezt követi az éttermek, gyorséttermek és vendéglátóipari szolgáltatások által szállított élelmiszer. A Forrester piackutató cég szerint 2029-ig 45 százalékkal fog növekedni az e-kereskedelem Európában. (További részletek: Forbes)
Iratkozz fel heti hírlevelünkre, és kapd meg csokorba gyűjtve a legérdekesebb e-kereskdelemi híreket.