E-ker Hírszemle

Napi rendszerességgel szemlézünk magyar és külföldi oldalakat a legizgalmasabb e-kereskedelmi témák után kutatva.

🧲 Kelet-Európára céloz az amerikai online nagykereskedelmi platform

2025.augusztus.13

A Faire hálózata mostantól 14 új, elsősorban kelet-európai országban válik elérhetővé a független kiskereskedők számára. A San Franciscóban alapított amerikai online nagykereskedelmi platform azzal a céllal indult 2017-ben, hogy független márkákat kapcsoljon össze független kiskereskedőkkel, ezáltal egyszerűsítve és demokratizálva az egyedi termékekhez való hozzáférést. Négy éve léptek be az európai piacra (először Hollandiába és az Egyesült Királyságba), ahol - a cég közleménye szerint - sikeresen terjeszkedtek. A Faire európai üzletága kétszer olyan gyorsan növekszik, mint észak-amerikai, így ma már több mint 2 millió megrendelést teljesítenek, miközben a kiskereskedők eddig 500 millió dollárt költenek. A piacbővítésben most Horvátország, Ciprus, Észtország, Görögország, Lettország, Litvánia, Málta, Szlovákia, Szlovénia, Bulgária, Csehország, Magyarország, Lengyelország és Románia lett a Faire új terepe. (További részletek: Ecommerce News)

🦘 Nagyot ugrott Európában a Shopify

2025.augusztus.11

2025 második negyedévében a Shopify - év/év alapon - bruttó áruértéke 42 százalékkal nőtt Európában. A frissen közzétett pénzügyi eredmények  alapján a cég 2,3 milliárd euró bevételt (összességében 31 százalékos pluszt) produkált. „A Shopify ismét kiemelkedő negyedévet zárt, mind a bruttó piaci érték (GMV), mind a bevétel növekedési üteme gyorsult Észak-Amerikában, Európában és az ázsiai-csendes-óceáni térségben negyedévről negyedévre. Európa különösen erős volt” – közölte Jeff Hoffmeister pénzügyi igazgató. (További részletek: Ecommerce News)

🦾 A Google még egy lépést tett az emberszerű intelligencia felé

2025.augusztus.6

Bejelentették a Genie 3-at, a Google DeepMind legújabb alapmodelljét, amely “általános célú MI-ügynökök képzésére” lesz használható. Az AI-labor állítja: léptek egy nagyot az „általános mesterséges intelligencia” felé vezető úton. (Ezt a képességet talán úgy érdemes lefordítani magunknak, hogy 'ettől ember az ember' - ez a hétköznapi, átlagos emberek emberszerű intelligenciája.) „A Genie 3 az első valós idejű interaktív, általános célú világmodell” – mondta a sajtótájékoztatón Shlomi Fruchter, a DeepMind kutatási igazgatója . Hozzátette: a Genie 3 több mint a korábban létező, szűk látókörű világmodellek, mert nem egy adott környezetre érvényes és használható. “Képes fotorealisztikus és képzeletbeli világokat is generálni, és mindent, ami a kettő között van” - csigázta fel hallgatóságát a kutatási igazgató. A Genie 3 egyelőre még kutatási fázisban. (További részletek: TechCrunch)

🧯 Demokrata szenátor mentheti meg a TikTokot az Egyesült Államokban?

2025.augusztus.5

Massachusetts demokrata szenátora, Ed Markey olyan törvénytervezetet mutatott be, amelyben a TIkTok mentességet kapna az amerikaiak külföldi ellenséges ellenőrzött alkalmazásoktól való védelméről szóló törvény alól. Az alól a regula alól, ami miatt kiutasítanák az amerikai piacról. A továbbműködésnek két fő feltétele lenne: az Egyesült Államokon belül kellene tárolnia a cégnek az amerikai felhasználókról gyűjtött adatokat, illetve hogy kutathatók és a nyilvánosság számára is hozzáférhetők legyenek a TikTok bizonyos mérőszámai és más, tartalommal kapcsolatos adatai.
„Ezek a feltételek a TikTok-tulajdonlásával kapcsolatos legnagyobb aggodalmak kezelésére szolgálnak. Arra a lehetőségre, hogy a ByteDance manipulálja a TikTok algoritmusát a kínai érdekek támogatása érdekében, és a TikTok felhasználói adatait az Egyesült Államokra káros módon használja fel.” - írta a szenátor a közleményében. (További részletek: Media Daily News)

👾 Trump: a 800 dolláros vámküszöbnek annyi

2025.augusztus.4

Donald Trump amerikai elnök múlt szerdán aláírta azt a végrehajtási rendeletet, amely megszünteti a minden országból szállított alacsony értékű csomagok de minimis kereskedelmi kiskaput. Az augusztus 29-én hatályba lépő rendelet vámkötelessé teszi az Egyesült Államokba importált, 800 dollár vagy annál kisebb értékű szállítmányokat is. A nemzetközi postai hálózaton keresztül szállított árukra eztán a csomag értékétől és származási országától függő vámtarifák vonatkoznak. E lépésre azt követően került sor, hogy Trump májusban a Kínából és Hongkongból származó árukra vonatkozó de minimis kiskapukat bezáratta, s a napokban egy szövetségi kereskedelmi bíróság pedig elutasította az e lépés ellen benyújtott keresetet. (További részletek: CNBC)

🥟 Furcsa dolgokra képesek a lengyelek, ha online vásárlásról van szó

2025.július.30

A lengyel Digitális Gazdasági Kamara friss jelentése szerint az ország e-kereskedelme idén is folytatja felfelé ívelő pályáját, ami a jelentős piaci növekedés mellett főként a fogyasztói magatartás dinamikus változásainak köszönhető. A vásárlói oldalt alakító tényezők közt kiemelt tételnek mérték a kutatók, hogy  lengyel vevők a határokon átnyúló e-kereskedelmet tették az idei év egyik legfontosabb trendjévé. Jelenleg a vásárlók 39 százaléka vásárol online külföldről, de ez az adat tavaly még csupán 15 százalék volt. Az indoklások méginkább figyelemre méltók:

  • problémamentes visszaküldés (31%),
  • külföldi márkákba vetett bizalom (19%),
  • illetve a korábbi pozitív vásárlási tapasztalatok (17%).

A lengyel fogyasztói interkonnektivitásra jellemző, hogy e vásárlók majdnem fele (44%) havonta 2-3 alkalommal vásárol így. Főként játékokat, elektronikai cikkeket és a gyermektermékeket vesznek. A kamarai jelentés kiemeli, hogy a fogyasztók főként gyors banki átutalásokat és a BLIK-et használják fizetéshez, a csomagjaikat jellemzően automatákból veszik át, s hogy a felmérésben a válaszadók 99 százaléka elégedett volt az EU-n kívüli vásárlásaival. (További részletek: Ecommerce Europe)

👩‍🔬 Privát próbafülkét csinált a Google a monitorokból

2025.július.29

A Google hivatalosan is elindítja azt az új, AI alapú funkcióját, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy virtuálisan próbáljanak fel ruhákat. Az összes amerikai felhasználó számára elérhetővé tett megoldást, mindössze két hónappal azután vezették be, hogy a Google egyáltalán elkezdte tesztelni azt bizonyos csoportokkal.
A funkció működésének lényege, hogy a felhasználó feltölthet magáról egy fotót, amire "rápróbálja' a Google Shopping Graphjában a ruházati cikkeket. (Ez nem a szintén Google által indított Doppl, utóbbinak is köze van a mesterséges intelligenciához, ugyanaz a generatív ai-technológia működteti, de ezt úgy tervezték, hogy a vásárlók mélyebben belemerülhessenek saját személyes stílusuk kialakításába. (További információk: Tech Crunch)

⏰ Az AliExpress Európába is elhozta az órás kiszállítási modellt

2025.július.23

Igaz, egyelőre csak csomagolt élelmiszerekre, italokra és a mindennapi háztartási cikkekre érvényes, és az is, hogy most még csupán a londoni rendelőkre és rendelésekre érvényes, de ettől még megtörténik és új világot nyit a piacon, hogy az AliExpress órás kiszállítási szolgáltatást indított Európában. A kínai kínai online piactér június közepén jelentette be, hogy elindítja a Local+-t. A most "bekapcsolt" szolgáltatási tétel kiszolgálása érdekében jelentős mennyiségű és kapacitású raktárat is vásárolt annak érdekében, hogy a kiskereskedők szállítási problémáinak megoldását segítsék.
Az első körben  Egyesült Királyságra, Spanyolországra és Németországra fókuszáló döntések és befektetések azt jelzik, hogy az AliExpress eldöntötte: szintet lép az európai online rendelések kiszolgálásában. (További részletek: Ecommmerce News)

🎏 Kiszállt az Oanderből Radó Mátyás

2025.július.21

Véget ért egy majdnem két évtizedes maraton az Oandernél szétment az Ocskay-Radó páros. A hírt Radó Mátyás a saját LinkedIn oldalán jelentette be, mint írta: "A céget, aminek büszke társalapítója vagyok, év eleje óta CEO-ként és most már 100%-os tulajdonosként is Ocskay Laci viszi tovább". A kereskedelmi digitalizációra és az omnichannel fejlesztésre specializálódott ügynökségből távozó társalapító, aki az Oander tanácsadó csapatát vezette, most azt írta: hátrébb lép és más dolgokkal fog foglalkozni. "Több család, több idő a gyerekekkel" - közölte Radó Mátyás.

✈️ Új szisztéma a Vaterán: célkeresztben a hatékonyabb kiszolgálás

2025.július.16

Ingyenessé tette a termékek feltöltését, és új, egyszerű, gyors és biztonságos online fizetést biztosító fizetési modellt vezetett be a Vatera. Már az online bankkártyával fizetett, köztük a Vatera Vevővédelem szolgáltatáson keresztül bonyolított tranzakciók teljes folyamata a platformon belül, a Vatera.hu oldalainak elhagyása nélkül történik. Bár egyre kevesebben élnek a piactéren fellelt second-hand termékek személyes adásvételével, erre továbbra is van lehetőség.
“Az új fizetési és működési modellt érintő fejlesztéssel a Vatera használata egyszerűbbé és kényelmesebbé vált, és teljességgel megfelel a mai felhasználók elvárásainak, akik ugyanolyan egyszerűen szeretnek hozzájutni egy másik felhasználótól származó dologhoz, mintha csak egy webáruházból rendelnének. 2025-ben már a C2C marketplace-eken zajló kereskedelem sem a személyes találkozókon alapul, hanem sokkal inkább a csomagautomatáké a főszerep - az egymással távolból üzletelő felek között pedig a piactérnek kell megteremtenie a bizalmat a fejlett védelmi szolgáltatásokkal” - mondta el Várkonyi Balázs, a Vatera ügyvezetője. (További részletek: Vatera.hu)

🚂 Nyomja az online kereskedelem vészcsengőit az AI a B2B szegmensben

2025.július.12

„A B2B vásárlók háromszor olyan gyorsan alkalmazzák a mesterséges intelligenciával vezérelt keresést, mint a fogyasztók” – írja a Forrester egy frissen megjelent tanulmányában. A kutatók szerint a gyorsulást nagyrészt a munkáltatók táplálják, a szervezetek 90 százaléka már használ valamilyen generatív mesterséges intelligenciát (genAI) használ a beszerzési folyamata során. A Forrester adatai alapján a változás már most is hatással van a forgalmi mintákra. A Google globális keresési részesedése a közelmúltban 15 év után először 90 százalék alá esett, és a mesterséges intelligencia által vezérelt eszközök egyre nagyobb teret hódítanak. A B2B szektorban a mesterséges intelligencia által generált forgalom jelenleg a teljes organikus forgalom 2-6 százalékát teszi ki, és havi több mint 40 százalékos ütemben növekszik. A kalkulációk alapján valószínű, hogy ez a szám 2025 végére eléri a 20 százalékot - vagy többet. (További részletek: Digitalcommerce360)

👛 A vásárlói zöld szándéknak a pénztárca szab határokat

2025.július.8

Egészséges, fenntartható és megfizethető alapanyagokat, élelmiszereket szeretnének a fogyasztók vásárolni, de ez egyre nehezebben valósítható meg - többek között ezt állapította meg a PwC friss Voice of the Consumer felmérése. E szerint ugyan például maradékmentéssel, illetve mérsékelt fogyasztással már sokan odafigyelnek a tudatosabb fogyasztói magatartásra, még sok megoldásra váró feladat van. A 28 ország több mint 21 ezer fogyasztójának véleményét összegző kutatás arra is rámutat, hogy a vásárlók elősorban olyan élelmiszereket vennének, amelyek összhangban állnak az egészséggel, a kényelemmel és a fenntarthatósággal kapcsolatos szemléletükkel.
A növekvő élelmiszerárak és megélhetési költségek azonban egyre inkább korlátozzák ezeknek a felételeknek a teljesülését. A válaszadók mintegy fele tervezi, hogy a következő hónapokban növeli a friss termékek fogyasztását, viszont 60 százalékuk egyre nagyobb aggodalommal tekint az ultrafeldolgozott élelmiszerekre és a növényvédő szerek használatára. (További részletek: PwC)

👎 Fejre állhat az amerikai e-commerce piac: az évtized lassulását mutatja be éppen

2025.július.7

Egy friss felmérés szerint a vámok és az azokkal kapcsolatos kiszámíthatatlan piaci környezet olyan nagy mértékben befolyásolja az Egyesült Államokban az online kereskedelem alakulását, hogy az egy évtizede nem látott lassulást produkál, Az AlixPartners kutatásából az derül ki, hogy az okot egyértelműen Donald Trump elnök kereskedelmi háborújában és vámpolitikájában látják a piaci szereplők. Az eredmény: meredeken (százalékban, az egy évvel korábbihoz mérten kétszámjegyű) zuhanó online vásárlási aktivitás. Az irodaszereket ez 13 százalékponttal, a sporteszközöket 12 százalékponttal, a kozmetikumok - bútorok - lakberendezési tárgyak - illetve a nagyméretű elektronikai cikkek kategóriákat pedig 10 százalékponttal húzta vissza. A felmérés azt is közölte, hogy a kereskedők a beszakadásra elsősorban  a csomagonkénti kiszállítási költségek emelésével, illetve a szállítási és visszaküldési szabályzataik módosításával reagáltak - utóbbi esetében jellemzően úgy szigorították azokat, hogy a saját költségeiket csökkenteni tudják. (További infó: CNBC)

🎂 Egymilliárd forintnál is többet spóroltak a vevők egy hűségprogrammal

2025.július.4

Egyéves lett Magyarországon az eMAG Genius előfizetéses hűségprogram. Az ünnepi alkalomra jelentették be, hogy a Wolt és a Rejoy.hu is csatlakozik az ökoszisztémához. Az online platformon az elmúlt egy évben több mint 1 milliárd forintot spóroltak a vásárlásaikon az eMAG és a Fashion Days hazai ügyfelei a Genius előfizetéses hűségprogram biztosította kedvezményeknek, illetve a meghatározott értékhatár felett ingyenessé váló kiszállításnak köszönhetően.
Az eMAG-on mintegy 14 millió Genius logóval megjelölt termék érhető el meghatározott kosárérték elérése esetén ingyenes csomagautomatás átvételre vagy kiszállítással. (Forrás: eMAG)

♊ Megváltozott a FoxPost cégneve, újabb előrelépés az integrációban

2025.július.3

Frissült a FoxPost ászf-je, mert mérföldkőhöz érkezett a vállalat és a Packeta integrációja. Július 1-vel, ennek részeként a FoxPost hivatalosan már FoxPost Kft. néven működik tovább. A Packeta Hungary-val a szervezeti összeolvadás a korábban tervezett szeptember helyett technikailag már májusban lezárult. Megtörtént a közös ügyfélkapcsolati felület (common widget) bevezetése is, így az ügyfelek egyetlen platformon érhetik el a teljes FoxPost–Packeta csomagátvételi hálózatot. A korábban két vállalat jelenlegi munkavállalói így már technikailag is közös szervezetként, egységes irányítás alatt, integrált működési struktúrában dolgoznak. Ugyanakkor a teljes jogi harmonizáció még tart, az egy hosszadalmas folyamat.
„A szervezeti integráció sikeres lezárása nemcsak jelentős mérföldkő számunkra, hanem alapot is teremt a következő lépésekhez, a jogi és operatív integrációhoz. A célunk az, hogy a csúcsszezon előtt stabil és kiszámítható működést biztosítsunk ügyfeleink számára, ezért az operatív területeken a főbb átalakításokat már az év második felében megkezdjük” – nyilatkozta Radeczky Zoltán, a FoxPost vezérigazgatója. (Forrás: Foxpost)

🍇 Amazon Európában: „Nem vagyunk gyilkosok!”

2025.július.1

Az Amazon a legnagyobb piaci szereplő az európai e-kereskedelmi piacokon: 2024-ben a két legnagyobb piacon, Németországban és az Egyesült Királyságban is nőtt - előbbin 8,7 százalékkal, utóbbiban 12,7 százalékkal. A bevételei egyre inkább hirdetésekből származnak, de Mariangela Marseglia európai piaci alelnök szerint sok jót tesznek az európai gazdasággal. „Nem vagyunk gyilkosok. Valójában szövetségesek vagyunk, a növekedésük katalizátorai” - mondta arra utalva, hogy már több mint 127 ezer európai kkv virágzik az Amazonon, melynek köszönhetően - tette hozzá: - “leegyszerűsödik a munkájuk, mert lehetővé tesszük számukra, hogy nagyon egyszerűen exportáljanak külföldre.” (További részletek: Ecommerce News)

🔌 A kis e-kereskedők Paradicsomává vált a TitTok Shop

2025.június.30

TikTok Shopot igénybe vevő több mint 171 ezer kisvállalkozás 70 százalékos forgalomnövekedést ért el az idei év eddig első hónapjaiban az elmúlt év azonos időszakához képest. A platformon történő összes amerikai vásárlás egyharmada immáron közvetlenül ezekhez a kisebb szereplőkhöz áramlik. A GlobalData piackutató cég legújabb vizsgálata a fogyasztók érdekes tapasztalataira világít rá. A TikTok Shop felhasználóinak 83 százaléka fedezett fel teljesen új termékeket a platformon. További 70 százalékuk olyan márkákat talált, amelyekkel korábban még nem találkozott. A platform csak az Egyesült Államokban 2024-ben nyolcmillió órányi élő vásárlást regisztrált. Az élő vásárlási show-k nézőinek 76 százaléka vásárolt is a TikTok boltjában. A TikTok Shop ezt a jelenséget „felfedező e-kereskedelemnek” nevezi. Míg a hagyományos online vásárlás feltételezi, hogy a vásárlók tudják, mit akarnak, a felfedező kereskedelem teljesen megfordítja viselkedésüket. Olyasmit vásárolnak, ami a bemutató alatt kerül eléjük. (További részletek: Ecommerce Bridge) https://www.ecommercebridge.hu/a-vasarlok-83-a-fedez-fel-uj-markakat-a-tiktok-shop-on-2/

⚡Figyelem! Az iskolai bevásárlási szezon júliusban kezdődik

2025.június.27

A magyarországi e-kereskedők figyelmét is érdemes felhívni arra, hogy az iskola előtti bevásárlási szezon egyre korábban kezdődik. Az amerikai National Retail Federation (NRF)) szerint az iskolába visszatérők és a főiskolások körülbelül 55 százaléka július közepén kezdi el a vásárlást. Az NRF becslése alapján az átlagos amerikai háztartás 2024-ben több mint 800 dollárt (280 ezer forint), összesen 38 milliárd dollárt költött az iskolakezdési cikkekre. Ennél Magyarországon kisebb számok várhatók, ám ez a piac ennek ellenére jelentős. Az online kereskedők, akik ebből az üzletből szeretnének részesedni, olyan cikkeket, videókat vagy podcastokat tehetnek közzé, amelyek az iskolakezdéssel kapcsolatos kérdésekre válaszolnak.

Néhány marketingötlet ezzel kapcsolatban:

  • A szülők vásárlási ellenőrzőlistája 2025-re az iskolakezdés előtt.
  • Nyolc stílusos és funkcionálisan jó hátizsák a különböző korú iskolásoknak.
  • Hogyan takarítsunk meg időt és idegeskedést okos iskolai előkészületekkel?

(További részletek: Practical Ecommerce) https://www.practicalecommerce.com/5-content-marketing-ideas-for-july

🌋 Bővül a drónos kiszállítás és növekedni fog a légi úton érkező áru tömege is

2025.június.26

A Walmart dróntechnológiai partnerével, a Winggel újabb száz áruházára terjeszti ki drónos kézbesítési programját az Egyesült Államok több városában. A fejlesztést az évek óta tartó tesztelésekre építik. A kibővített programmal hárommillióval több háztartást érhetnek el. A vállalat 2021-ben kezdett először kereskedelmi drónos szállításokat végezni. Azóta 150 ezek kiszállítást hajtott végre a Winggel és a Zipline-nal kötött partnerségek segítségével. A szállítások átlagosan 20 percig tartanak négyperces átlagos repülési idővel. A drónszolgáltatás eddig a kisebb, sürgős tételekre, például élelmiszerekre és gyógyszerekre összpontosított, de ez változhat, ahogy a szállítási kapacitás növekszik. A Wing drónjainak hasznos terhelése két kilogramm, de a cég dolgozik egy új modellen, amely akár öt kilót is képes elrepíteni. Ez azt jelenti, hogy a Walmart szupermarketjeiben található 120 ezer tétel mintegy felét képesek lesznek eljuttatni a megrendelőhöz. (További részletek: Modern Retail)

☣️ A gazdasági bizonytalanság idején a fiatal vásárlók megszerzése lehet a nyerő stratégia

2025.június.25

A hagyományos márkák lemaradóban vannak, miközben a digitális stratégiákra és az online értékesítésre koncentráló, feltörekvő márkák lendületesen fejlődnek. A fiatalabb vásárlókat megcélzó márkák 17 százalékos forgalomnövekedést értek el idén az előző év azonos időszakához képest, míg az idősebb vásárlókra összpontosító márkák eladásai négy százalékkal zsugorodtak. Calla Murphy, a Belardi Wong marketingcég digitális stratégiáért és integrált marketingért felelős vezetője szerint a fiatalabb fogyasztók rugalmasabbak. A gazdasági bizonytalanság idején továbbra is többet költenek, mint idősebb társaik - ez még még a drága, 80 ezer forintnál többe kerülő árucikkekre is igaz. A gazdasági bizonytalanság óvatosabbá teszi az idősebb vásárlókat. A fiatalabb fogyasztókat megcélzó márkáknak digitális jártasságra és alkalmazkodóképességre van szükségük ahhoz, hogy megnyerjék őket. A sikeres marketingesek általában azok, akik elsőként alkalmaznak új digitális stratégiákat. (További részletek: Ecommerce Times)

...
E-ker Hírszemle az email fiókodban

Iratkozz fel heti hírlevelünkre, és kapd meg csokorba gyűjtve a legérdekesebb e-kereskdelemi híreket.

Artboard 1