Szeptember 1-től már a hazai webshopok is felkínálhatják vásárlóik számára a világ egyik legnépszerűbb és legnagyobb felhasználói körrel bíró fizetési megoldását, a Google Pay-t. Magyarországon elsőként a BIG FISH Payment Gateway tette elérhetővé a szolgáltatást.
Több száz millió ember használja a Google-t, a cég innovatív megoldásainak bevezetését minden országban komoly érdeklődés fogadja. Nincs ez másképp a vállalat fizetési szolgáltatásaival sem, amelyekből öt különböző is létezett párhuzamosan az elmúlt években, ám idén komoly változások következtek be, amelyek lehetővé tették a megoldás tömegesebb elterjedését.
A Google 2018 folyamán egy szolgáltatásban egyesítette az összes fizetési megoldását (Android Pay, Google Wallet stb.) Google Pay néven, amit a jövő platformfüggetlen fizetési megoldásának szán. A megoldás segítségével egyaránt fizethetünk mobil NFC-n fizikai terminálnál, P2P-alapon magánszemélyek között, illetve online csatornákon is. A digitalizált kártyaadatokat a felhasználók a Google fiókjukba menthetik, továbbá bejelentkezett állapotban történő online vásárláskor a Chrome böngésző is automatikusan felajánlja, hogy igény esetén letárolja a kártyát. A Google Pay-en keresztül természetesen lehetőség van a keresőóriás saját szolgáltatásaiért is fizetni, valamint a szerződött partnerek is nyújthatják ezt a fizetési módot.
Technikailag az online elfogadás esetén a vásárlás bármely, Google tárcában eltárolt bankkártyával egyszerűen, mindössze egy Google autentikáció segítségével végrehajtható. Chrome böngésző használata esetén pedig még erre sincs szükség, hiszen ha az ügyfél be van jelentkezve a böngészőbe a megfelelő Google fiókkal, az autentikáció automatikusan megtörténik.
Bár a natív Google Pay API már korábban megjelent, eddig mégsem terjedt el tömegesen a piacon, van ugyanis egy szépséghibája. Az online, webshopos tranzakciók esetében a Google Pay „csupán” biztonságosan tárolja a digitalizált kártya adatait, majd átadja azt a webáruháznak, hogy a kereskedő a saját fizetési szolgáltatója felé továbbküldhesse. Így azonban a kereskedőhöz kerül a nyers kártyaadat, ezért neki meg kell felelnie a nagyon szigorú nemzetközi kártyabiztonsági szabványoknak (PCI DSS).
A PCI megfelelőség az amerikai piacon egyébként a nagyobb kereskedők esetében nem „ördögtől való”, de Európában, különösen pedig a hazai piacon nagyon kevesen szeretnék ennek a kockázatát és költségeit viselni. (A PCI megfelelőségről, annak lehetőségeiről és követelményeiről az e-kereskedelemben korábbi cikkünkben már foglalkoztunk.)
Ezért kifejezetten előnyös, hogy a „klasszikus” online fizetési szolgáltatók közül a hazai piacon elsőként a Global Payments lehetővé tette saját, biztonságos, a kártyabiztonsági szabványoknak teljesen megfelelő fizetési felületén a Google Pay, mint fizetési opció használatát. Ez a felállás már kiküszöböli a fenti problémát, és a hazai kereskedők a megszokott fizetési megoldásokhoz hasonló, háromszereplős fizetési módban implementálhatják a megoldást. A megoldás megjelenéséről itthon elsőként a BIG FISH Payment Gateway – Magyarország vezető, független fizetési kapujának – weboldala adott hírt, és természetesen a Google Pay elfogadás a megjelenés napjától kezdve elérhető a Payment Gateway ügyfelei számára is.
Üzleti előnyök
A Google Pay alkalmazása számos üzleti előnnyel járhat egy webáruház számára. Marketing szempontból „szexi”, jelentős innovációs értéket mutat, emellett kézzelfoghatóbb pozitívumai is vannak. Jelentős ügyfélszám növekedést és nemzetközi lefedettséget érhetünk el, hiszen az 1,2 milliárd Google fiók és a Google Chrome böngésző több, mint 60%-os piaci részesedése igen széles nemzetközi elérést jelent. Gyorsítja és egyszerűsíti a vásárlási folyamatot, hiszen az ügyfeleknek nem kell kártyaadat megadással bajlódniuk, így csökkenhet a lemorzsolódás, nőhet a konverzió.
Biztonságosabbá teszi a vásárlási folyamatot, kisebb a csalás esélye, hiszen csak a Google által korábban hitelesített kártyák használhatók, illetve a Google Pay tranzakciók is 3DSecure azonosítással védettek.
A szolgáltatás használatának nincs többlet költsége a hagyományos kártyaelfogadáshoz képest, mindazonáltal mivel ez egy klasszikus szolgáltató, kártyaelfogadási szerződés megkötését igényli az adott fizetési szolgáltatóval. Ezzel együtt viszont a kereskedő a GooglePay mellett egy alternatív, hagyományos kártyaelfogadási lehetőséget is kap „kapcsolt áruként”, így klasszikus kártyaelfogadást is alkalmazhat. Továbbá alternatív lehetőséget kap kártyaelfogadásra, amennyiben az elsődleges szolgáltatója pl. technikai problémák miatt nem elérhető, így javul az üzletmenet folytonossága és csökkenhet a technikai hibák miatt elvesztett kosarak száma.
A Global Payments nem számít fel belépési és havi díjat a kereskedők számára, tisztán tranzakció alapú árazással használható a szolgáltatás. A Google Pay tranzakciók ára megegyezik a kereskedő számára megállapított normál kártyaelfogadói jutalékkal, a fizetőoldal pedig korlátozottan ugyan, de a kereskedő színeivel és logójával testre is szabható.
A BIG FISH Payment Gateway alkalmazása esetén pedig a fejlesztési igény is minimális, hiszen a Payment Gateway egységes rendszerén keresztül mindössze csak be kell kapcsoltatni a megoldást, amennyiben az elfogadói szerződés megkötésre került. Ugyanitt lehetőség van az üzletmenet folytonossági előnyök hatékony kiaknázására is, hiszen a PayAlert szolgáltatás lehetővé teszi, hogy a kereskedő azonnal értesüljön az egyes fizetési szolgáltatóknál tapasztalt problémákról és akár automatizáltan átállhasson egy másodlagos szolgáltató használatára (amennyiben rendelkezik ilyennel), illetve a problémák elmúltával visszatérhessen az elsődleges szolgáltatójához.
Technikai tudnivalók
A szolgáltatás natív műszaki beüzemelése megegyezik a Global Payments kártyaelfogadási megoldásával (GP WebPay), a BIG FISH Payment Gateway ügyfelek számára pedig élő Global Payments szerződés esetén a fiókjukban bekapcsolható.
A GP WebPay beüzemelése után a Google Pay opció egyszerűen megjelenik a fizetőoldalon. A 22 nyelven „beszélő” fizetőoldal paraméterezhető úgy is, csak a Google Pay opció legyen elérhető, de a fizetőoldal felajánlhat választási lehetőséget is a hagyományos kártyaadat megadás és a Google Pay használata között.
A BIG FISH Payment Gateway Demo oldalán már kipróbálható a megoldás egy Global Payments teszt tranzakció indításával. Itt a teszt nyugodtan végigvihető az éles Google fiókunkkal, a kártyaadat átadáskor a teszt terminál automatikusan lecseréli a Google fiókban tárolt éles kártya adatait a saját teszt adataira és azzal hajtja végre a tranzakciót, pénzügyi terhelés nem történik az éles fiókon.