Hudák Tibor már egy évtizede foglalkozott nyomtatott pólókkal, idén februárban mégis szinte a nulláról kezdte újra a vállalkozását. A Collabri – korábbi, ismert nevén: I Love Póló – a sokadik egyedi pólós biznisz helyett más utat választott: print on demand (POD) platformként töri a maga útját, és arra teszi fel a tétjeit, hogy így bárki értékesítheti a saját mintáival ellátott termékeket. Miért és hogyan ment félre a nagy mesterterv megvalósítása során az influenszerek bevonása? Mire jó igazán, és mekkora siker remélhető a POD-os rendszerbe állástól? Mi a “magyar Redbubble” következő nagy dobása? – Tibivel, a Collabri alapítójával Sólyom Eszter ült le hosszasan beszélgetni.

Hudák Tibor 2015-ben kezdett egyedi nyomtatott pólókkal foglalkozni. Vállalkozása, az I Love Póló eleinte kimondottan a vicces feliratos, ajándékba szánt pólók piacán hasított. Ez a szegmens azonban telített: hamarosan Tibi azzal szembesült, hogy mindenki ugyanazt csinálja, nehéz kitűnni a konkurencia közül, ez pedig a PPC költségeket is az egekbe emelte.

A vállalkozó kereste az új lehetőségeket, így lett az I Love Pólónak először országos üzlethálózata franchise partnereken keresztül, majd így indultak el a print on demand, azaz az igény szerinti nyomtatás irányába 2020-ban. Ez azonban komoly szoftverfejlesztést igényelt, amivel jókora fába vágták a fejszéjüket:

“Teljesen hátraarcot vettünk a piacon és elkezdtük átszervezni a céget”

– mondja Tibi.

A beruházáshoz szükséges pénzt közösségi finanszírozással gyűjtötték össze, így a rendszer felhasználói, az I Love Póló franchise partnerei és a támogatók befektetőkké váltak. Ezzel egy időben az I Love Póló márkanevet is kinőtték. Így született a Collabri, ami már inkább tech cég, mint pólónyomós vállalkozás.

Csak alkotni

A Collabri egy print on demand, vagyis igény szerinti nyomtatási platform, ami azt jelenti, hogy a felhasználók grafikákat tölthetnek fel, és azokat nyomtatható termékeken értékesíthetik. “Nagyon leegyszerűsítve egy webshop motort adunk” – magyarázza Tibi, bár azt is hozzáteszi: ez nem olyan komplex és testreszabható felület, mint egy Shopify, vagy UNAS webáruház.

Az igazi könnyebbség a felhasználóknak azonban, hogy ha beérkezik egy rendelés, akkor a terméket legyártják, becsomagolják és elküldik a megrendelőnek. De leveszik a felhasználók válláról a rendeléssel járó adminisztráció, az ügyfélszolgálat, illetve a visszáru-kezelés terheit is. A POD-os vállalkozóknak csak alkotniuk kell – és érdeklődőket terelni a webshopjukra.

A Collabri azért jött létre, mert telített piacon nehéz volt ajándék pólókat értékesíteni. Ugyanezzel a problémával nem szembesülnek a POD-ozó felhasználók? – kérdezem Tibit. A sikeres print on demand vállalkozások titka, hogy az ajándékboltokkal ellentétben nem a teljes piacra lőnek, hanem valamilyen niche közösséget céloznak, magyarázza a vállalkozó. Egy szűk réspiacot érdemes választani, amiben az alkotó otthon érzi magát, van tapasztalata, el tudja érni a közösséget.

A technológia, az alapanyagok, nyomtatási eljárások, vagy a garancia nem sokat vet a latba, amikor az emberek pólót választanak.

“Az alap, hogy jó minőséget adunk, de nem emiatt vásárolnak az emberek”

– bizonygatja Tibi. Aki valamilyen mintás vagy feliratos terméket vásárol, az valamit üzenni akar a világnak magáról – erre kell jól rátapintani a grafikákkal. Épp ezért sikeresek a POD-ozásban akár a YouTuberek vagy TikTok tartalomgyártók, akiknek már van “beépített” közösségük. A Collabrival nagyon gyorsan tudják ezt a közösséget monetizálni: feltöltik a grafikát és pár percen belül van eladható termékük.

Az infuencer-csapda

Tibor ezen a ponton azonban kiemeli: hiába van valakinek nagy közössége, ha nem tud értékesíteni, akkor nem lesz rendelése. Elmesélte, eleinte nagy energiákkal próbáltak ismert influenszereket elérni. Több százezer követővel rendelkező tartalomkészítőkkel vették fel a kapcsolatot, és mindenben segítették őket a print on demand webshop megnyitásában a grafikák elkészítésétől és feltöltésétől a shop kezelésén át ajándék mintatermékek gyártásáig. Az influenszereknek csak a saját “merchüket” kellett volna eladni, de tízből kilenc esetben a siker elmaradt.

Mi ment félre? Utólag úgy látja, azzal rontották el, hogy tényleg minden terhet és kockázatot levettek a jövőbeli partnerek válláról. Így azonban az influenszerek nem köteleződtek el, nem volt meg a motiváció, hogy eladják a termékeiket. Még mindig együttműködnek tartalomgyártókkal, most már azonban sokkal jobban megszűrik, kinek ajánlanak fel segítséget. Egyre több véleményvezér pedig magától regisztrál hozzájuk, aminek mindig örülnek. Ez is a cél: hogy minél többen önállóan tudják használni a Collabrit.

A felhasználók szempontjából a Collabri értékajánlata csábító – nem véletlen, hogy már 725 shop üzemel a platformon. De mi ebben a biznisz a Collabrinak? Az igény szerinti nyomtatási cég bevétele magából a gyártásból származik. A cég sikerének a legfontosabb mérőszáma ezért az aktív felhasználók száma – ők azok, akik egy héten belül eladtak valamit. Amíg ez a szám növekszik, addig minden rendben, magyarázza Tibi.

A Collabrin a vásárlások nagy részét most már a felhasználók hozzák. Egyre kevesebbet kell költeniük reklámokra, a klasszikus vásárlószerző hirdetéseket pedig februártól teljesen lekapcsolták.

“Azt a vásárló mennyiséget, amit az I Love Póló hirdetésekkel bevonzott, a Collabri már hirdetések nélkül hozza. Így szerencsére nem vagyunk ráutalva, hogy hirdessünk,”

– tette hozzá Tibi.

A felhasználói sikeren dolgozva

Tisztában van vele: jól felfogott üzleti érdeke is az, hogy a Collabri felhasználói sikeresek legyenek. A POD-os vállalkozókat ezért több módon támogatja, szinte print on demand ökoszisztémát épít.

A Collabrival kapcsolatos kérdéseket dedikált Facebook csoportban válaszolják meg. A Print on Demand Akadémián a sikeres POD biznisz titkai mellett marketinget, személyes márkaépítést, vállalkozói szemléletet oktatnak. A Magyar Print on Demand Egyesületen keresztül többek között jogi segítséget nyújtanak, például ha Collabri felhasználók mintáit másolják más webshopok. Tibi 2022-ben Úristen, POD-ozom! címmel könyvet is írt a téma iránt érdeklődőknek, amiben lefekteti a sikeres POD-biznisz alapjait.

A Collabri marketingje is a print on demand üzleti modellel kapcsolatos tájékoztatásra, az üzletnyitás elősegítésére és az aktív felhasználók számának növelésére épül. Bár vannak saját grafikáik – “mi is a saját plaformunkon podozunk” –, az oldalt úgy tervezték, hogy az ne egy átlagos ajándék webshopnak tűnjön, hanem megmutassa azokat a mikrovilágokat, amiket a felhasználóik hoznak létre. A Collabrin ráadásul magánszemélyek is tudnak eladni, tehát még vállalkozónak sem kell lenni – a vállalkozói attitűd azonban nem opcionális.

“Abból nem lesz eladás, ha csak feltöltünk grafikákat, aztán várunk. Ha valaki bele akar kóstolni az e-kereskedelem világába, akkor a print on demand vállalkozás a nulladik lépés, hogy egyszerűen megtapasztalja azt, milyen érzés eladni valamit”

– magyarázza.

S hogy min dolgoznak most? Bár van még szabad piac Magyarországon is, a Collabri technológiailag és mint márka is felnőtt a nemzetközi terjeszkedéshez. A beszélgetősünk  napján indult el a céges kommunikáció a román piacra. Román nyelvű Facebook csoporttal és az első hirdetésekkel kezdték el a “szárnybontogatást”, amivel először a román tervezők figyelmét szeretnék megragadni. A cél, hogy helyi mintákkal tudják a helyi vásárlókat megszólítani. A reményeket illetően Tibor gyakorlatilag a tanulságok felhasználásától indul, amikor azt közli:

“Az elmúlt időben megszoktuk azt, hogy a nulláról építkezünk. Reméljük, tanulva a hibáinkból másodszorra már hatékonyabban fog működni, amit elterveztünk. De aztán lehet, hogy újra kell tanulni ezt a piacot. Annyira nagy meglepetésként nem fog érni, ha másképp működik valami, mint ahogy gondoltuk, mert mostanában benne vagyunk nyakig ezekben a felismerésekben.”