E-ker Hírszemle

Napi rendszerességgel szemlézünk magyar és külföldi oldalakat a legizgalmasabb e-kereskedelmi témák után kutatva.

🇷🇴 Fegyvertelen a fogyasztóvédelem Romániában a Temuval és a Sheinnel szemben

2024.május.8

A Temu és a Shein online áruházak weboldalain vizsgálódik Romániában az Országos Fogyasztóvédelmi Hatóság (ANPC) – vette át a Maszol az economedia.ro hírét. Az ANPC azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy jól gondolják meg, mielőtt vásárolnak az ezeken a platformokon kínált árukból. A fogyasztóvédők által bejelentett ellenőrzés lényegében értelmetlen, a közvéleményt áltató látszattevékenység, aminek semmilyen gyakorlati következménye nem lesz – értékelte a romániai magyar sajtóorgánum az ANPC fellépését. A webáruházakat üzemeltető kínai cégeknek ugyanis nincs romániai leányvállalatuk.
„Mivel nincs képviseletük Románia területén, egyetlen hatóságnak sincs ellenőrzési lehetősége felettük” – ismerte el Horia Constantinescu, az ANPC korábbi elnöke. Az ANPC ezért azt tanácsolja a vásárlóknak, ha bármilyen problémával szembesülnek, azt próbálják meg megegyezéses úton, közvetlenül a kereskedővel rendezni. Ha a szóban forgó kereskedelmi vállalatnak van leányvállalata valamely uniós tagállamban, akkor a pórul járt vásárló fordulhat a Romániai Fogyasztók Európai Központjához. (További részletek: Maszol)

📕 Szerepet vált az omnichannel értékesítési modell az amerikai piacon

2024.május.7

Egy frissen publikált kutatás szerint markáns változás zajlik az amerikai kiskereskedelmi láncok körében, akik komoly nehézségekkel küzdenek az online és személyes vásárlási élmény összekapcsolása terén. Míg 2022-ben még jellemző volt az online vásárlás, bolti átvétel (BOPIS), 2023-ra ez a szám drámaian lecsökkent. A bolti raktárkészlet online láthatósága változatlanul alacsony, mindössze néhány százalék. Hasonló a helyzet a járdaszegélyes átvétellel is: a 2021-ben tapasztalt népszerűsége mára némileg visszaesett. Az jelenti a legnagyobb problémát, hogy a vásárlók továbbra is aktívan használják az online felületeket, de azokat inkább a vásárlási döntéseik meghozatalához, mintsem a tranzakció lebonyolításához veszik igénybe. A fogyasztók jelentős része vásárlás előtt ellenőrzi, hogy a kinézett áru kapható-e a környékbeli üzletekben. Ezek közül is kiemelkedik a Walmart, ahol a vásárlók kétharmada az elmúlt fél évben élt az üzleten belüli átvétel vagy a járdaszegélyes átvétel lehetőségével. A teljes riport 400 dollár ellenében megvásárolható, de a legfontosabb állításainak összefoglalóját ingyen is elolvashatjuk. (További információk: DigitalCommerce360)

💶 Tízmillió eurós büntetést szabtak ki Olaszországban az Amazonra

2024.május.6

Tízmillió eurós büntetést szabott ki az Amazon két leányvállalatára az olasz trösztellenes hatóság az AGCM. Az Amazon Services Europe és Amazon EU-ra kiszabott nemzetállami büntetés korántsem első a cég történetében, de az Európai Unió részéről is kaptak már ennél jóval nagyobb büntetést az európai amazonos leányvállalatok. Az olasz hatóságok döntésének alapja, hogy a cég weboldalán alapértelmezetten be van állítva az "ismétlődő vásárlás" opció sok terméknél, ami a hatóság szerint korlátozza a fogyasztók szabad választását és indokolatlan vásárlásra ösztönözheti őket.
A mostani döntés összecseng az európai hatóságok szigorodó fellépésével a nagy technológiai cégekkel szemben. Az Amazon 2021-ben már rekordösszegű, 1,13 milliárd eurós bírságot kapott Olaszországban, és az Európai Uniótól is hasonló szankcióra számított korábban. A cég jelezte, hogy ezúttal is fellebbezni kíván a határozat ellen, fenntartva, hogy üzletpolitikája a felhasználók előnyét szolgálja.  (További információk: Ecommerce News)

📯 Szokatlan jelenség hat hétig táncoltatta az e-kereskedők idegeit

2024.május.3

A WorldACD légi szállítási adatszolgáltató cég arról számolt be, hogy március közepe és április vége között eltelt hat hétben két-három százalékkal emelkedtek az átlagos globális légi árufuvarozási díjak. Egy kínai logisztikai menedzser szerint ez igen szokatlan jelenség, mivel a kínai holdújévi ünnep időszak, február második fele után vissza szoktak esni a légi áruszállítási költségek. A mostani drágulás hátterében a nagy platformok vannak, amelyek nagyon népszerűvé váltak a tengerentúlon. Ezért bérelt járatokat használnak a szállításokhoz. A Cargo Facts Consulting adatai szerint a vezető kínai e-kereskedelmi platformok, a Temu, a Shein, az Alibaba és a TikTok együtt több mint tízezer tonna árut szállíttatnak naponta. Ez több, mint száz széles törzsű cargo repülőgépet tölt meg. „Sokkal nagyobb léptékben működnek, mint mi – mondta a menedzser. – Mi nem tudunk charterjáratokat rendelni, így nem tudunk versenyezni velük. Sokkal kevesebb rakterünk marad, miközben az árak minden héten emelkednek.” (További részletek: The Load Star)

🚚 Megvan a megállapodás az új csomagolási szabályokról

2024.május.2

Az Európai Parlament új szabályokat fogadott el április végén a csomagolás csökkentésére, újrafelhasználására és újrahasznosítására. A jövőben az Európai Unión belüli e-kereskedelmi cégek által használt csomagolásnak legfeljebb a fele lehet üres. Az új szabályok célszámokat tartalmaznak: 2030-ra a csomagolás mennyiségének 5 százalékkal, 2035-re 10 százalékkal, 2040-re pedig 15 százalékkal kell zsugorodnia.
Az uniós országokban 2030. január 1-jétől betiltják az eldobható műanyag csomagolások bizonyos típusait, beleértve a feldolgozatlan zöldségek és gyümölcsök csomagolását, a cukorcsomagolást és a mini samponos flakonokat a szállodákban. Az e-kereskedelmi csomagolásokra érvényes regula az, hogy a csomagokban az “üres térfogat” aránya legfeljebb 50 százalék lehet. “A gyártóknak és az importőröknek is gondoskodniuk kell arról, hogy a csomagolás tömege és térfogata a lehető legkisebb legyen” – állapítja meg az Európai Parlament.
A rendelet a csomagolások újrafelhasználásával kapcsolatban is konkrét célokat határoz meg 2030-ra, ezekhez bizonyosa esetekben 5 év derogáció kérhető. A csomagolási rendeletet még jóvá kell hagynia a Tanácsnak, majd be kell építeni a nemzeti jogszabályokba. (További információk: Ecommerce News)

3️⃣ A Cognizant összeáll a Shopify-jal és a Google Clouddal

2024.május.1

A Cognizant szövetségre lépett a Shopify-jal és a Google Cloud-dal, hogy közösen támogassák a kiskereskedelmi vállalatok digitális átalakulását. A partnerség a Shopify fejlett kereskedelmi platformját, a Google Cloud megbízható infrastruktúráját, és a Cognizant tanácsadói szolgáltatásait egyesíti. A cél, hogy a kiskereskedők korszerűsítsék rendszereiket, ezáltal valós idejű ajánlásokat, vásárlási segítséget, személyre szabott akciókat kínálhassanak.
A kiemelt előnyök között szerepel a vásárlói utak személyre szabása, a csalások számának csökkentése és a fenntarthatóság növelése is. A technológiai háttérben olyan megoldások állnak, mint a generatív AI, melynek révén akár személyes AI-asszisztensek is támogathatják majd a vásárlási folyamatot. (További információk: MarketingTechNews)

☣️ Megijedt a TikTok az Európai Bizottságtól

2024.április.30

Az Európai Bizottság 24 órát adott a TikToknak, hogy kockázatértékelést készítsen TikTok Lite alkalmazásáról. A TikTok Lite-ot a lassabb internetsebességgel rendelkező területekre tervezték. Először 2018-ban mutatták be Thaiföldön, majd később Indiában, Brazíliában és Indonéziában. A múlt hónapban az alkalmazás csendben elindult Franciaországban és Spanyolországban is. Az alkalmazás „feladatok és jutalmak” funkciót kínál, ami lehetővé teszi a 18 év feletti felhasználóknak, hogy videók megtekintésével és lájkolásával, illetve a TikTok alkotóinak követésével pontokat gyűjtsenek. A pontokat aztán jutalmakra lehet beváltani, például Amazon-utalványokra vagy TikTok-érmékre vagy az alkalmazáson belüli valutára, amivel a felhasználók fizethetnek az alkotóknak. Ez a jutalmazási program aggasztja az Európai Bizottságot. Attól tartanak, hogy a felhasználók, különösen a gyermekek a rendszer függőivé válhatnak. A bizottság lépésére válaszul a TikTok közölte, hogy az EU aggályai közepette önként felfüggeszti a TikTok Lite jutalmazási programját. (További részletek: Mashable)

🪭 Egy hibrid AI bot segít be a vásárlásba

2024.április.30

Az e-kereskedelmi fulfillment és ügyfélszolgálati szolgáltató, a Salesupply hibrid AI chatbotot dob piacra. Célja, hogy csökkentse az online eladók ügyfélszolgálati költségeit, miközben javítja az ügyfélélményt.  A saját AI-bottal az online áruházak vásárlói cseveghetnek, “aki” segíthet a vásárlás előtti döntésekben, javasolhat termékeket és termékoldalakat a döntés megkönnyítése érdekében. Vagy csak egyszerűen navigálni az adott oldalon. A technológiát hamarosan akár az általános telefonos ügyfélszolgálati megkeresésekre is szeretné megvalósítani a cég.
A Salesupply egy Hollandiában indított vállalkozás, mely jelenleg már több mint 25 központtal dolgozik Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában. Márciusban nyitott központot Svédországban és Dániában. (További információk: Ecommerce News)

♚ Egyedi piacterek alakultak az állami „királyi szállítók” kiszolgálására

2024.április.29

A kormányzati beszerzések bonyolult pályáztatással járó folyamatok, ám a B2B elektronikus beszerzések erre a területre is betörtek. Az Egyesült Államok kormánya programot hirdetett a „királyi szállítók” elektronikus kiválasztására, amely több platformon zajlik. Egyikük a Glass Commerce, amelynek célja, hogy csökkentse a vevők és az eladók manuális erőfeszítéseit, lehetővé tegye a sürgősségi és napi szintű vásárlásokat licitálás nélkül. A platform egyik újítása a szállítók ellenőrzése. Ez biztosítja, hogy minden szállító megfeleljen a kormányzati előírásokban szereplő szabványoknak és tanúsítványoknak. Magában foglalja az aktív üzleti engedélyek és a kisvállalkozásokra vonatkozó tanúsítványok ellenőrzését, valamint annak biztosítását, hogy a szállítók ne kerüljenek feketelistára a kormányzattal folytatott üzleti tevékenységben. Amikor a kormányzati vásárló belép a Glass Commerce oldalára, nem kell sok fület megnyitnia vagy sok webhelyet felkeresnie. Egyenes úton bonyolíthatja le az elektronikus beszerzést. (További részletek: Pymnts)

🆕 Új frontot nyit a vevőkért a TikTop Shop

2024.április.28

A TikTok Shop, a TikTok közösségi portál elektronikus piactere lehetővé teszi a használt luxus ruházati termékek értékesítését Nagy-Britanniában is. Az Egyesült Államokban már hat hónapja él ez a lehetőség. A szigetországban számos hasonló profilú céggel kell megküzdenie azokért a vevőkért, akik értékelik a luxust, de pénztárcájuk sovány az új termékek megvásárlásához. A jövőben Egyesült Királyság lakói a TikTok Shopban is vásárolhatnak dizájner termékeket, ruhákat kézitáskákat és kiegészítőket. Eközben nem kell kilépniük a TikTok oldaláról. Az induláskor néhány brit márka válik elérhetővé, köztük a Sellier, Luxe Collective, a Sign of the Times, a HardlyEverWornIt és a Break Archive. A használt luxus termékek értékesítésének legnagyobb kihívása, hogy ezek magas ára ösztönzi a csalókat arra, hogy hamis márkás termékekkel verjék át a vevőket. Még az e-kereskedelmi óriások (az Amazon, az eBay és mások) is szembe kerültek hitelességi problémákkal. A Bloomberg beszámolója szerint a TikTok az LVMH luxuscéggel tárgyalt arról, hogy segítséget nyújtson a hamis áruk lefülelésében (További részletek: Techcrunch)

💈 Zuckerberg photoshopolt szakállas arcához illő „vad” AI készül a Metánál

2024.április.27

A Meta mesterséges intelligenciájáról szóló hírekkel bombázza a nyilvánosságot. Bemutatta az Imagine nevű képgeneráló funkciót, amely lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy valós időben hozzanak létre képeket. Hozzáadja az AI chatbotját a Facebookhoz, az Instagramhoz, a WhatsApphoz és a Messengerhez. A Facebook elkezdte felajánlani egyes felhasználóknak a lehetőséget, hogy az AI segítségével ír helyettük kommenteket. A funkció többféle kommentstílust kínál, köztük értőt, inspirálót, szívhez szólót, lazát és támogatót. Mark Zuckerberg egy interjúban elmondta, hogy hamarosan jönnek az agyi jeleket olvasó viselhető eszközök. Az új neurális technológia „elég vad” lesz. Zuckerberg szerint ezek az eszközök nem az emberek agyához csatlakoznak, hanem a például csuklón viselhető dolgok, amelyek leolvassák a viselőjük agyából érkező idegi impulzusokat. A vállalat azt tervezi, hogy az AR-szemüvegekhez adja hozzá első ilyen alkalmazását. Ami a vadságot illeti, a Zuckerbergről készült photoshopolt szakállas fotó alapján néhány felhasználó Jack Harlow-hoz rapperhez hasonlította a cégvezetőt. (További részletek: ShopiFreaks)

🍼 Nehéz eldönteni, hogy kémkedett-e az Amazon vagy sem

2024.április.25

A Wall Street Journal hosszú leleplező cikket közölt arról, hogy az Amazon az elmúlt évtizedben milyen titkos, a törvénytelenség határát súroló módon gyűjtött üzleti információkat versenytársairól. Az Amazon tulajdonában lévő Big River nevű vállalat évente mintegy egymillió dollár értékben értékesített termékeket konkurens platformokon keresztül, hogy az Amazon betekintést nyerhessen e piacterek működésébe. Azzal, hogy a Big River a versenytárs piactereken eladóként jelent meg, képes volt védett információkhoz jutni azok árképzéséről, logisztikájáról és fizetési szolgáltatásaikról. Ezeket aztán megosztotta az Amazon vezetőivel, akik figyelembe vették az információkat saját üzleti döntések során. Bár minden vállalat folytat kutatásokat versenytársai háza táján, a szakértők szerint nagyon vékony határ húzódik a nyilvánosan elérhető információk megszerzése és a vállalati kémkedés között. Az Amazon szerint a Big River tevékenységével nem lépték ezt át. Csak sok más kiskereskedőhöz hasonlóan benchmarking- és ügyfélélmény-csapatokkal vizsgálták versenytársaik tevékenységét. (További részletek: WSJ)

🚜 Régiós szinten is nagyot lépne előre a SAMEDAY: felvásárolja a Sprintert

2024.április.24

A régió kézbesítési infrastruktúrájának bővítésére irányuló átfogó stratégiájának részeként a SAMEDAY bejelentette a magyarországi Sprinter futárszolgálat felvásárlásának szándékát. Az ügyletet jelenleg a versenyhatóság vizsgálja. Az akvizíció megvalósulását követően a vevő magyarországi out-of-home (otthonon kívüli átvételi) infrastruktúrája 60 százalékkal gyarapodhat; a több mint 450 átvételi ponttal bővüléssel a SAMEDAY hálózata az év végére Magyarországon mintegy 2200 easybox csomagautomatából és hagyományos átvevőpontból állhat majd. "Egy egységes, határok nélkül működő szállítási területet építünk ki, amely növeli a vásárlói élményt és csökkenti a szállítási költségeket a romániai, magyarországi és bulgáriai online áruházak számára. Ambiciózus tervünk, hogy idén elérjük a 8500 kézbesítési pontot a régióban, és a Sprinter infrastruktúrájának és szolgáltatási kapacitásának megszerzése egy fontos lépés ebbe az irányba" - közölte az akvizíció bejeletésékor Lucian Baltaru, a SAMEDAY Group vezérigazgatója.

🛍️ A Temu saját raktárakkal igyekszik felgyorsítani az amerikai kiszállítást

2024.április.24

Az Egyesült Államokban már saját raktárakat is létesített a Temu, hogy még gyorsabb kiszállítást biztosítson a platformon árusító kereskedők számára.Eddig a termékek közvetlenül Kínából érkeztek, és a légi szállítás ellenére is legalább egy hetet vett igénybe a kézbesítés. Az új, amerikai raktárhálózat beüzemelésével a Temu olyan kereskedőknek kínál vonzó lehetőséget, akik már rendelkeznek amerikai árukészlettel, és így lényegesen gyorsabb szállítási időt tudnak biztosítani.
A lépés hasonlít az Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) és a Walmart WFS (Walmart Fulfillment Services) modelljéhez, ahol a kereskedők egyszerűen átadhatják a raktározás és teljesítés feladatait. A Temu ugyanakkor költséghatékonyabb megoldást választott: az együttműködés a WINIT és az Easy Export logisztikai cégekkel ezt a terhet veszi le a kereskedők válláról. Mindkét partner már meglévő amerikai (és nemzetközi) raktári kapacitásokat biztosít, gyakorlatilag a Temu saját raktár hálózataként működve.  (További információk: Marketplace Pulse)

🫨 A Vinted lesokkolta a Foxpost rendszerét

2024.április.23

"Az elmúlt napokban szokatlanul magas, szökőárszerű terhelés érte a FoxPost rendszerét, ami egy független e-kereskedelmi piactér által meghirdetett, rövid időtartamú ingyenes csomagküldési akció következménye" - írta a csomagautomatás cég a Telex kérdésére, ahová az utóbbi napokban több olvasói levél is érkezett ezügyben, hogy a Vinted ötnapos, ingyenes szállítási akciója miatt használhatatlan vált a FoxPost szolgáltatása. A logisztikai cég türelmet kér és azt közölte, hogy erőltetett iramban dolgoznak a terhelés csökkentésén. (További információk: Telex)

⏪ A németek több mint tizede visszaküldi online rendeléseit

2024.április.23

A német digitális szövetség (Bitkom) friss felmérése szerint a német online vásárlók 11 százaléka visszaküldi az online vásárolt termékeket. A fiatalabb generációk gyakrabban élnek ezzel a lehetőséggel, mint az idősebbek. A leggyakoribb okok: a termék nem megfelelő mérete vagy a termék sérülése. Az EHI Kiskereskedelmi Intézet korábbi kutatása szerint a visszaküldések megelőzése kiemelt prioritást élvez a német, osztrák és svájci online kereskedők körében, mivel egy-egy visszaküldés átlagosan 5-10 euró veszteséget jelent számukra. A vásárlók mindössze 24 százaléka nyilatkozott most úgy, egyáltalán nem küldi vissza az online rendelését - akkor sem ha elégedetlen a vásárlással.
"Minden alkalommal, amikor az árukat oda-vissza szállítják, erőforrásokat használnak fel. A fenntarthatóság érdekében a visszaküldések számának minimálisra csökkentése a cél, ami a kiskereskedők érdeke is, akik így költségeket és logisztikai erőfeszítéseket takarítanak meg. Ez végső soron a fogyasztóknak is kedvez, mivel összességében alacsonyabb árakkal találkozhatnak." – mondta Dr. Bernhard Rohleder, a Bitkom vezérigazgatója. (További infók: Ecommerce News)

✈️Szombati után aznapi kiszállítást is vállal az eMAG

2024.április.22

Aznapi csomagautomatás kiszállítási szolgáltatást vezet be az eMAG a webáruházában megjelölt több mint 30.000 termékre. A bejelentés érdekessége, hogy e csomagokat a tavaly átadott, 117 ezer négyzetméteres dunaharaszti logisztikai komplexumból szállítja ki a társaság. A közlemény szerint e termékekre azt is valószínűsíti a cég, hogy a hétköznap délig leadott megrendeléseket az ügyfelek várhatóan ugyanazon a napon átvehetik - több mint 300 budapesti, illet pest megyei easybox csomagautomatából. Március eleje óta az országszerte működő, több mint 700 easyboxba az eMAG szombaton is továbbítja (a pénteken 21 óráig leadott, saját forgalmazású) a dunaharaszti raktárban elérhető termékekre vonatkozó rendeléseket.

📰 Újítások segítik a YouTube-on is megjelenő online kereskedőket

2024.április.22

A YouTube számos új vásárlási funkciót vezetett be a platformján videókat készítő kereskedők és partnerek kiszolgálására. Az első újdonság a vásárlási gyűjtemények készítése. Ez lehetővé teszi az alkotóknak, hogy saját üzletükből és/vagy más márkákból származó termékeket kurátorként kezeljenek. Az alkotók összeállíthatnak egy termékválogatást, amelyet kollekcióvá alakíthatnak. Ez megjelenik a terméklistában, a Store fülön és a videó leírásában. Az induláskor az alkotók csak okostelefonon, a Studio alkalmazáson keresztül készíthetnek kollekciókat, de a funkció hamarosan megjelenik az asztali gépeken is.
A második újdonság az Affiliate Hub a YouTube-alkalmazásba beépítve. Ennek segítségével az alkotók vásárlási partnereket találhatnak, akikkel termékpromóciókat futtathatnak. Egyelőre feltétel, hogy az alkotók az Egyesült Államokban legyenek és több mint 15 ezer feliratkozóval rendelkezzenek. A harmadik új lehetőség a termékek címkézése több videón keresztül. Végül a Fourthwall shop a YouTube integrált platformjainak listájára került. (További részletek: Youtube News)

🥌 Vasutasnak és hajóskapitánynak áll az Amazon Európában

2024.április.19

Az amerikai központú e-kereskedelmi óriás megállapodást kötött az olasz állami vasúttársasággal, hogy közös vasúti szolgáltatást indítanak az áruk olaszországi és németországi elosztóközpontok közötti szállítására. Mégpedig: vonattal – így csökkentve jelentősen az online piactér karbon lábnyomát. Az Amazon tavaly év végén ismertetett tervei szerint egyre inkább a vasúti és tengeri szállítást veszi majd igénybe Európában; a cég több mint száz vasúti és több mint 300 tengeri útvonalon szeretné ezt bevezetni.
A friss bejelentés két útvonalra szól Olaszország és Németország között; az egyik Duisburgból Pomeziába, a másik Hernéből Veronába vezet. Mindkét vonalon heti kilenc vonattal számolnak, az olasz állami vasúttársaság szerint ez az átrendeződés a közúti szállításhoz képest évi 9000 tonnával is csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást. (További információk: Ecommerce News)

💄 Gyorsan feledésbe merülnek a Black Friday-kor letöltött vásárlási appok

2024.április.18

A Black Friday (BF) az app-telepítések legnépszerűbb időszaka: a november 19. és 25. közötti héten a vásárlók 40 százalékkal több alkalmazást töltöttek le az októberi heti átlaghoz képest. Ám, ahogyan az egy friss tanulmányból kiderült: négy héttel az alkalmazás első megnyitása után a potenciális vásárlók mindössze 19 százaléka nyitotta meg az alkalmazást legalább egyszer egy héten. Ebből az következik, hogy a csúcsidőszakban letöltők nagyobb valószínűséggel csak a különleges akciókat keresik, és gyors vásárlásra törekednek. Meg az is, hogy a kereskedőknek viszont a jobb konverziós mutatók teljesítése érdekében másképp kell kezelniük e felhasználói csoportokat. (További információk: DigitalCommerce360)

...
E-ker Hírszemle az email fiókodban

Iratkozz fel heti hírlevelünkre, és kapd meg csokorba gyűjtve a legérdekesebb e-kereskdelemi híreket.

Artboard 1