E-ker Hírszemle

Napi rendszerességgel szemlézünk magyar és külföldi oldalakat a legizgalmasabb e-kereskedelmi témák után kutatva.

🐊 A mentalitás okoz nagyobb gondot a magyar e-kereskedelemben

2025.szeptember.29

A hazai e-commerce piacon a lemaradását nem a technológia, hanem a mentalitás okozza - állítja Szalma Rita, a kifli.hu kereskedelmi igazgatója. A szakember szerint a régió más országaiban tapasztaltakhoz képest a magyar vállalkozások gyakran túl óvatosak, és inkább a biztonságosnak vélt, de gyakorta nem eléggé jól átgondolt döntések irányába haladnak. "Nem mernek nagy léptékben gondolkodni vagy kockáztatni, ami gátolja őket abban, hogy átlépjék a saját árnyékukat. Ez különösen igaz a kisebb cégekre, amelyek a túlzott óvatosság miatt nem képesek innovatív fejlesztésekre, emiatt pedig lemaradnak a nemzetközi konkurenciától. Ezzel szemben a nemzetközi cégek, például a cseh, lengyel vagy ázsiai vállalatok, bátrabbak, és gyorsan alkalmazkodnak a piaci trendekhez. A magyar mentalitás sokszor önbeteljesítő jóslatként működik: nem hiszünk abban, hogy képesek vagyunk globális szinten versenyezni, ezért nem is próbáljuk meg. Ez a hozzáállás gátolja a magyar e-kereskedelem fejlődését" - magyarázta Szalma Rita. (További részletek: Digitalhungary)

🌐 A Temu átvette az tempó diktálását

2025.szeptember.22

Az idei második negyedévben megtörtént a billenés a magyar online kereskedelemben: a magyar bankkártya tulajdonosok már több pénzt költöttek el külföldi online kereskedőknél, mint amennyi árut és szolgáltatásért azzal a hazai webshopokban fizettek. A BiztosDöntés.hu adatai szerint a jelzett időszakban már több mint 49 millió külföldi online vásárlás történt, ami 29,2 százalékos növekedést jelent éves szinten. Ennél is drámaibb az, hogy a külföldi online bankkártyás fizetések 1.111 milliárd forintos értéke már közel 100 millió forinttal magasabb, mint amennyit (1.016 milliárd forintot) hazai online üzletekben magyar bankkártyával fizettek az ügyfelek.
2023. végéig az összes online bankkártyás költés több, mint 60 százaléka még hazai kereskedőt gazdagított, ez az arány a kínai óriás megjelenésével zsugorodott mostanra 47,8 százalékra. Azaz száz online bankkártyával elköltött forintunkból 52 már nem magyar vállalkozás pénztárában csenget. (További részletek: biztosdontes.hu)

🎛️ Új első embert kapott az eMAG Magyarország

2025.szeptember.19

Polgári Balázst nevezték ki az eMAG Magyarország országigazgatójának, miután Daradics Kinga új szakmai kihívásokat vállal az eMAG-on kívül - közölte a vállalat.„Polgári Balázs teljeskörűen átlátja az üzleti tevékenységünket az ügyfélszolgálattól a Marketplace működtetéséig, ami különösen alkalmassá teszi őt arra, hogy vezesse a vállalatot a soron következő életszakaszában, amelyben a piactér platform bővítésére és a kereskedőpartnerek sikerére fókuszálunk. Emellett örömmel látjuk, hogy Balázs fiatal szakemberként az eMAG berkein belül eltöltött 8 év során milyen sokat tudott fejlődni, kiemelkedő teljesítményt nyújtva, kiérdemelve az őt megillető elismerést” – mondta Irina Pencea, az eMAG román, magyar és bolgár piacokért felelős vezetője.
Polgári Balázs 2017-ben csatlakozott az eMAG-hoz, és 2024 márciusa óta vezeti a Marketplace üzletágat Magyarországon igazgatóként. Korábban az Ügyfélszolgálati és Piactámogatási csapatokat irányította, és stratégiai platformprojektekben is részt vett, ami teljes rálátást biztosított számára a vállalat működésére mind az ügyfelek, mind az eladók oldaláról. (forrás: Eurolex)

🤺 Fókuszba kerülnek a vidék kisvállalkozói

2025.szeptember.17

Kifejezetten a vidéki mikro-, kis- és középvállalkozásoknak szóló díjat alapít a Modern & Stílusos Vidék Üzleti Közösség (MSVK). Tíz kategóriában (többek közt a fiatal, a dinamikusan fejlődő, az innovátor, a többgenerációs és a fenntartható vállalkozásokat) díjazzák a közösségformáló, értékteremtő, jövőt alakító vidéki vállalkozásokat.
„Hisszük, hogy a magyar gazdaság valódi ereje a vidéki vállalkozásokban rejlik. Ennek a hiánypótló kezdeményezésnek a célja reflektorfénybe állítani és méltóképp elismerni a munkájukat – nemcsak egy szakmai díjjal, hanem egy olyan közösségi eseménnyel is, amely a vidéki értékeket ünnepli” – fogalmazott a díj kapcsán Petrik Ida, az MSVK és a Vidéki Élet Magazin alapító ügyvezetője. A díjakat először idén november 11-én adják majd át, a Vidéki Vállalkozók Éjszakája rendezvény részeként.
A pályázatok benyújtási határideje: október 13, a részeltek a videkivallalkozok.hu oldalon találhatók. (Forrás: MSVK)

🦊 A-Box, Z-Box: Tovább integrál a FoxPost

2025.szeptember.8

Szeptember 8-ától megkezdődik a Packeta Z-Box automaták integrálása a FoxPost hálózatába. Ettől kezdve a cég hálózatásban kétféle automata dolgozik: a már ismert érintőképernyős készülékek FoxPost A-Box néven működnek tovább, a Packeta rendszeréből ismert, gombos kezelőpanelű automaták pedig FoxPost Z-Box néven. A két automatatípus egy hálózatban, egységes megjelenéssel működik, a csomagátvétel alapvetően mindkét automatánál ugyanúgy működik. A változásokkal együtt megújul az automata-kereső modul és az adatkapcsolati rendszer (widget/JSON). Az új rendszer pontosabb, valós idejű telítettségi adatokat mutat, így a felhasználók könnyebben választhatják ki a legszabadabb automatát.
Az első lépésben 18 automatát integrálnak, majd néhány hetes tesztüzem során a cég figyeli és értékeli a működési tapasztalatokat. A tesztidőszak után még 2025-ben 139 FoxPost Z-Box automatát integrálnak; a teljes Packeta-hálózat integrálása 2026-ban folytatódik. (Forrás: FoxPost)

🐔 Brutálisan rossz adatokat közölt az eMAG

2025.szeptember.1

38 százalékos mínuszban van a magyar eMAG az egy évvel korábbi önmagához képest - írta meg a Forbes. A cég friss üzleti beszámolója szerint az eMAG magyar üzemeltető cégének árbevétele a most lezárt üzleti évben (vagyis: 2024. április 1. – 2025. március 31. között) nem érte el a 38 milliárd forintot. A korábbi évek adatai ennél (még az utóbbi években jelentősen gyengült forintban számoltan is) lényegesen nagyobb értéket mutattak:

  •  tavaly az üzleti év 61,2 milliárd forint bevételt hozott;
  • a 2022–23-as üzleti év 78,5 milliárd forintot;
  • a 2021–22-es üzleti év pedig 90,6 milliárdot.

Az idei bevételekből ráadásul a korábbiaktól eltérően nem csak a belföldi értékesítésekből származik, így a magyarországi forgalom visszaesése még nagyobb: a tavalyi 61 milliárd forinthoz képest csupán 32,1 milliárd forint lett. Az éves beszámolóhoz kapcsolt kiegészítő mellékletben leírtak szerint a cég az okokat a gazdasági környezet változásában, a piacverseny egyre élesebbé válásában és az üzletpolitika változtatásában látja. (További részletek: Forbes)

✅ Tovább egyszerűsít az Alza

2025.augusztus.28

Az Alza.hu csomagjai már a csomagautomaták alsó fiókjába is kérhetők. Az új funkció megkönnyíti a termékek átvételét azok számára, akiknek problémái vannak a magasabban lévő fiókok elérésével. A vásárlóknak nincs más dolga, mint hogy bejelölik az "alsó fiókot részesítem előnyben” négyzetet az AlzaBox kiválasztásakor. A rendszer regisztrálja ezt és a szekrény alsó részén lévő fiókokba sorolja a csomagot. A fiókok maximális magassága 140 cm. Azon kivételes esetekben, amikor a csomagot nem lehet a megadott korlát alatt a postafiókba helyezni, a vásárló SMS-ben kap tájékoztatást a postafiók tényleges magasságáról.
A cég már több mint 550 AlzaBoxot üzemeltet Magyarországon és számuk folyamatosan növekszik. Ez egy nyitott hálózat, ahová akár más csomagszállító cég rendelését is kérhetik a vásárlók a nap 24 órájában, a hét minden napján. (forrás: Alza)

🦄 Abszolút fölénybe került a mobilkereskedelem

2025.augusztus.14

A mobilkereskedelem jelenleg a teljes online vásárlások mintegy háromnegyedét (73%) jelentik. Az Adjust friss mobilapp jelentésében megerősítette azokat a korábbi, iparági előrejelzéseket, melyek szerint a mobilon keresztül történő vásárlások 2025-re elérik a két és félbillió dollárt. Ez a tavalyi szinthez képest 21 százalékos növekedést jelez; meglepő módon azonban a legnagyobb ugrást nem a Közel-Kelet és Észak-Afrika régiója könyvelte el. Itt a növekedés szinte elképesztő év/év adatokat adatokat is produkált: a telepített applikációk száma 55 százalékkal nőtt, az appokon keresztüli  munkamenetek száma pedig 21 százalékkal. Latin-Amerika mutatószáma 27 százalékos volt, az európai és észak-amerikai piacok viszont ennél gyengébben teljesítettek. Az Egyesült Államokban azonban ennél is rosszabb a helyzet: visszaesést mértek. (További részletek: Adjust)

🧲 Kelet-Európára céloz az amerikai online nagykereskedelmi platform

2025.augusztus.13

A Faire hálózata mostantól 14 új, elsősorban kelet-európai országban válik elérhetővé a független kiskereskedők számára. A San Franciscóban alapított amerikai online nagykereskedelmi platform azzal a céllal indult 2017-ben, hogy független márkákat kapcsoljon össze független kiskereskedőkkel, ezáltal egyszerűsítve és demokratizálva az egyedi termékekhez való hozzáférést. Négy éve léptek be az európai piacra (először Hollandiába és az Egyesült Királyságba), ahol - a cég közleménye szerint - sikeresen terjeszkedtek. A Faire európai üzletága kétszer olyan gyorsan növekszik, mint észak-amerikai, így ma már több mint 2 millió megrendelést teljesítenek, miközben a kiskereskedők eddig 500 millió dollárt költenek. A piacbővítésben most Horvátország, Ciprus, Észtország, Görögország, Lettország, Litvánia, Málta, Szlovákia, Szlovénia, Bulgária, Csehország, Magyarország, Lengyelország és Románia lett a Faire új terepe. (További részletek: Ecommerce News)

🦘 Nagyot ugrott Európában a Shopify

2025.augusztus.11

2025 második negyedévében a Shopify - év/év alapon - bruttó áruértéke 42 százalékkal nőtt Európában. A frissen közzétett pénzügyi eredmények  alapján a cég 2,3 milliárd euró bevételt (összességében 31 százalékos pluszt) produkált. „A Shopify ismét kiemelkedő negyedévet zárt, mind a bruttó piaci érték (GMV), mind a bevétel növekedési üteme gyorsult Észak-Amerikában, Európában és az ázsiai-csendes-óceáni térségben negyedévről negyedévre. Európa különösen erős volt” – közölte Jeff Hoffmeister pénzügyi igazgató. (További részletek: Ecommerce News)

🦾 A Google még egy lépést tett az emberszerű intelligencia felé

2025.augusztus.6

Bejelentették a Genie 3-at, a Google DeepMind legújabb alapmodelljét, amely “általános célú MI-ügynökök képzésére” lesz használható. Az AI-labor állítja: léptek egy nagyot az „általános mesterséges intelligencia” felé vezető úton. (Ezt a képességet talán úgy érdemes lefordítani magunknak, hogy 'ettől ember az ember' - ez a hétköznapi, átlagos emberek emberszerű intelligenciája.) „A Genie 3 az első valós idejű interaktív, általános célú világmodell” – mondta a sajtótájékoztatón Shlomi Fruchter, a DeepMind kutatási igazgatója . Hozzátette: a Genie 3 több mint a korábban létező, szűk látókörű világmodellek, mert nem egy adott környezetre érvényes és használható. “Képes fotorealisztikus és képzeletbeli világokat is generálni, és mindent, ami a kettő között van” - csigázta fel hallgatóságát a kutatási igazgató. A Genie 3 egyelőre még kutatási fázisban. (További részletek: TechCrunch)

🧯 Demokrata szenátor mentheti meg a TikTokot az Egyesült Államokban?

2025.augusztus.5

Massachusetts demokrata szenátora, Ed Markey olyan törvénytervezetet mutatott be, amelyben a TIkTok mentességet kapna az amerikaiak külföldi ellenséges ellenőrzött alkalmazásoktól való védelméről szóló törvény alól. Az alól a regula alól, ami miatt kiutasítanák az amerikai piacról. A továbbműködésnek két fő feltétele lenne: az Egyesült Államokon belül kellene tárolnia a cégnek az amerikai felhasználókról gyűjtött adatokat, illetve hogy kutathatók és a nyilvánosság számára is hozzáférhetők legyenek a TikTok bizonyos mérőszámai és más, tartalommal kapcsolatos adatai.
„Ezek a feltételek a TikTok-tulajdonlásával kapcsolatos legnagyobb aggodalmak kezelésére szolgálnak. Arra a lehetőségre, hogy a ByteDance manipulálja a TikTok algoritmusát a kínai érdekek támogatása érdekében, és a TikTok felhasználói adatait az Egyesült Államokra káros módon használja fel.” - írta a szenátor a közleményében. (További részletek: Media Daily News)

👾 Trump: a 800 dolláros vámküszöbnek annyi

2025.augusztus.4

Donald Trump amerikai elnök múlt szerdán aláírta azt a végrehajtási rendeletet, amely megszünteti a minden országból szállított alacsony értékű csomagok de minimis kereskedelmi kiskaput. Az augusztus 29-én hatályba lépő rendelet vámkötelessé teszi az Egyesült Államokba importált, 800 dollár vagy annál kisebb értékű szállítmányokat is. A nemzetközi postai hálózaton keresztül szállított árukra eztán a csomag értékétől és származási országától függő vámtarifák vonatkoznak. E lépésre azt követően került sor, hogy Trump májusban a Kínából és Hongkongból származó árukra vonatkozó de minimis kiskapukat bezáratta, s a napokban egy szövetségi kereskedelmi bíróság pedig elutasította az e lépés ellen benyújtott keresetet. (További részletek: CNBC)

🥟 Furcsa dolgokra képesek a lengyelek, ha online vásárlásról van szó

2025.július.30

A lengyel Digitális Gazdasági Kamara friss jelentése szerint az ország e-kereskedelme idén is folytatja felfelé ívelő pályáját, ami a jelentős piaci növekedés mellett főként a fogyasztói magatartás dinamikus változásainak köszönhető. A vásárlói oldalt alakító tényezők közt kiemelt tételnek mérték a kutatók, hogy  lengyel vevők a határokon átnyúló e-kereskedelmet tették az idei év egyik legfontosabb trendjévé. Jelenleg a vásárlók 39 százaléka vásárol online külföldről, de ez az adat tavaly még csupán 15 százalék volt. Az indoklások méginkább figyelemre méltók:

  • problémamentes visszaküldés (31%),
  • külföldi márkákba vetett bizalom (19%),
  • illetve a korábbi pozitív vásárlási tapasztalatok (17%).

A lengyel fogyasztói interkonnektivitásra jellemző, hogy e vásárlók majdnem fele (44%) havonta 2-3 alkalommal vásárol így. Főként játékokat, elektronikai cikkeket és a gyermektermékeket vesznek. A kamarai jelentés kiemeli, hogy a fogyasztók főként gyors banki átutalásokat és a BLIK-et használják fizetéshez, a csomagjaikat jellemzően automatákból veszik át, s hogy a felmérésben a válaszadók 99 százaléka elégedett volt az EU-n kívüli vásárlásaival. (További részletek: Ecommerce Europe)

👩‍🔬 Privát próbafülkét csinált a Google a monitorokból

2025.július.29

A Google hivatalosan is elindítja azt az új, AI alapú funkcióját, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy virtuálisan próbáljanak fel ruhákat. Az összes amerikai felhasználó számára elérhetővé tett megoldást, mindössze két hónappal azután vezették be, hogy a Google egyáltalán elkezdte tesztelni azt bizonyos csoportokkal.
A funkció működésének lényege, hogy a felhasználó feltölthet magáról egy fotót, amire "rápróbálja' a Google Shopping Graphjában a ruházati cikkeket. (Ez nem a szintén Google által indított Doppl, utóbbinak is köze van a mesterséges intelligenciához, ugyanaz a generatív ai-technológia működteti, de ezt úgy tervezték, hogy a vásárlók mélyebben belemerülhessenek saját személyes stílusuk kialakításába. (További információk: Tech Crunch)

⏰ Az AliExpress Európába is elhozta az órás kiszállítási modellt

2025.július.23

Igaz, egyelőre csak csomagolt élelmiszerekre, italokra és a mindennapi háztartási cikkekre érvényes, és az is, hogy most még csupán a londoni rendelőkre és rendelésekre érvényes, de ettől még megtörténik és új világot nyit a piacon, hogy az AliExpress órás kiszállítási szolgáltatást indított Európában. A kínai kínai online piactér június közepén jelentette be, hogy elindítja a Local+-t. A most "bekapcsolt" szolgáltatási tétel kiszolgálása érdekében jelentős mennyiségű és kapacitású raktárat is vásárolt annak érdekében, hogy a kiskereskedők szállítási problémáinak megoldását segítsék.
Az első körben  Egyesült Királyságra, Spanyolországra és Németországra fókuszáló döntések és befektetések azt jelzik, hogy az AliExpress eldöntötte: szintet lép az európai online rendelések kiszolgálásában. (További részletek: Ecommmerce News)

🎏 Kiszállt az Oanderből Radó Mátyás

2025.július.21

Véget ért egy majdnem két évtizedes maraton az Oandernél szétment az Ocskay-Radó páros. A hírt Radó Mátyás a saját LinkedIn oldalán jelentette be, mint írta: "A céget, aminek büszke társalapítója vagyok, év eleje óta CEO-ként és most már 100%-os tulajdonosként is Ocskay Laci viszi tovább". A kereskedelmi digitalizációra és az omnichannel fejlesztésre specializálódott ügynökségből távozó társalapító, aki az Oander tanácsadó csapatát vezette, most azt írta: hátrébb lép és más dolgokkal fog foglalkozni. "Több család, több idő a gyerekekkel" - közölte Radó Mátyás.

✈️ Új szisztéma a Vaterán: célkeresztben a hatékonyabb kiszolgálás

2025.július.16

Ingyenessé tette a termékek feltöltését, és új, egyszerű, gyors és biztonságos online fizetést biztosító fizetési modellt vezetett be a Vatera. Már az online bankkártyával fizetett, köztük a Vatera Vevővédelem szolgáltatáson keresztül bonyolított tranzakciók teljes folyamata a platformon belül, a Vatera.hu oldalainak elhagyása nélkül történik. Bár egyre kevesebben élnek a piactéren fellelt second-hand termékek személyes adásvételével, erre továbbra is van lehetőség.
“Az új fizetési és működési modellt érintő fejlesztéssel a Vatera használata egyszerűbbé és kényelmesebbé vált, és teljességgel megfelel a mai felhasználók elvárásainak, akik ugyanolyan egyszerűen szeretnek hozzájutni egy másik felhasználótól származó dologhoz, mintha csak egy webáruházból rendelnének. 2025-ben már a C2C marketplace-eken zajló kereskedelem sem a személyes találkozókon alapul, hanem sokkal inkább a csomagautomatáké a főszerep - az egymással távolból üzletelő felek között pedig a piactérnek kell megteremtenie a bizalmat a fejlett védelmi szolgáltatásokkal” - mondta el Várkonyi Balázs, a Vatera ügyvezetője. (További részletek: Vatera.hu)

🚂 Nyomja az online kereskedelem vészcsengőit az AI a B2B szegmensben

2025.július.12

„A B2B vásárlók háromszor olyan gyorsan alkalmazzák a mesterséges intelligenciával vezérelt keresést, mint a fogyasztók” – írja a Forrester egy frissen megjelent tanulmányában. A kutatók szerint a gyorsulást nagyrészt a munkáltatók táplálják, a szervezetek 90 százaléka már használ valamilyen generatív mesterséges intelligenciát (genAI) használ a beszerzési folyamata során. A Forrester adatai alapján a változás már most is hatással van a forgalmi mintákra. A Google globális keresési részesedése a közelmúltban 15 év után először 90 százalék alá esett, és a mesterséges intelligencia által vezérelt eszközök egyre nagyobb teret hódítanak. A B2B szektorban a mesterséges intelligencia által generált forgalom jelenleg a teljes organikus forgalom 2-6 százalékát teszi ki, és havi több mint 40 százalékos ütemben növekszik. A kalkulációk alapján valószínű, hogy ez a szám 2025 végére eléri a 20 százalékot - vagy többet. (További részletek: Digitalcommerce360)

👛 A vásárlói zöld szándéknak a pénztárca szab határokat

2025.július.8

Egészséges, fenntartható és megfizethető alapanyagokat, élelmiszereket szeretnének a fogyasztók vásárolni, de ez egyre nehezebben valósítható meg - többek között ezt állapította meg a PwC friss Voice of the Consumer felmérése. E szerint ugyan például maradékmentéssel, illetve mérsékelt fogyasztással már sokan odafigyelnek a tudatosabb fogyasztói magatartásra, még sok megoldásra váró feladat van. A 28 ország több mint 21 ezer fogyasztójának véleményét összegző kutatás arra is rámutat, hogy a vásárlók elősorban olyan élelmiszereket vennének, amelyek összhangban állnak az egészséggel, a kényelemmel és a fenntarthatósággal kapcsolatos szemléletükkel.
A növekvő élelmiszerárak és megélhetési költségek azonban egyre inkább korlátozzák ezeknek a felételeknek a teljesülését. A válaszadók mintegy fele tervezi, hogy a következő hónapokban növeli a friss termékek fogyasztását, viszont 60 százalékuk egyre nagyobb aggodalommal tekint az ultrafeldolgozott élelmiszerekre és a növényvédő szerek használatára. (További részletek: PwC)

...
E-ker Hírszemle az email fiókodban

Iratkozz fel heti hírlevelünkre, és kapd meg csokorba gyűjtve a legérdekesebb e-kereskdelemi híreket.

Artboard 1