Fizetési kérelem – a jövő készpénzgyilkosa?

Fizetési kérelem - a jövő készpénzgyilkosa?

Az azonnali fizetési rendszerhez a nyolc hónapos halasztást követően, az idei póthatáridőre minden hazai pénzintézet sikeresen csatlakozott. Ezzel párhuzamosan egy kapcsolódó szolgáltatás, a fizetési kérelem elindulásához is nagy reményeket fűzött a pénzügyi és szolgáltatói szektor, de úgy tűnik, ez utóbbi elterjedése még várat magára.

Mint minden kényelmes dolgot, az azonnali fizetést is olyan gyorsan megszoktuk, mintha mindig is így lett volna, és szinte furcsa visszagondolni a néha csak másnap vagy harmadnap teljesülő belföldi banki tranzakciókra. Már a teszteléshez is majd’ minden magyar bank csatlakozott tavaly. Az üzemeltetésért felelős GIRO Zrt. közleményeiben rendre sikeres tesztekről, az indulást követően pedig hibamentes működésről számolt be. Csak márciusban közel 10 millió tranzakció történt, és 1,3 milliárd forint értékben zajlott forgalom az azonnali fizetés rendszeren keresztül.

A fizetési kérelem mint opcionális szolgáltatás ezzel szemben egyelőre nem terjedt el a bankok körében. A GIRO Zrt. május 1-jétől hatályos nyilvántartása szerint a rendszerükben lévő 34 itthoni pénzintézet közül összesen 2, a Raiffeisen Bank Zrt. és a Gránit Bank Zrt. implementálta a szolgáltatást, vagyis rajuk keresztül küldhetünk vagy fogadhatunk pénzt ezen a módon.

Mit jelent a fizetési kérelem?

A fizetési kérelem valójában egy olyan átutalási megbízás, amelyet a kedvezményezett előre elkészít, és a küldő félnek csak jóvá kell hagynia ahhoz, hogy teljesüljön. Ez elméletben egy egyszerű, gyors, kényelmes és olcsó fizetési megoldás, amely nem csak pénzintézetek, de szolgáltatók és fintech cégek számára is elérhető lesz a közeljövőben, és akár magánszemélyek közötti pénzküldésre is használható lesz.

De akkor miért terjed ilyen lassan?

Ennek alapvetően két oka van. Az első a szolgáltatók oldaláról jelentkezik, hiszen a fizetési kérelem mint opció választásához először a technikai feltételeket kell megteremteni. Tehát minden egyes banki partnernek alkalmassá kell tennie a rendszereit, a netbank felületét és a mobilapplikációját is az új szolgáltatás implementálásához, ami késlelteti a várva várt áttörést. Duka Zsófia, a GIRO Zrt. kommunikációs és PR szakértője lapunk kérdésére elmondta, hogy a rendszer jelenleg számos pénzintézetnél fejlesztés alatt áll, és a partnerektől kapott információk alapján elmondható, hogy az idei év második felére a legtöbb lakossági banknál elérhető lesz.

Hozzátette, hogy a bankokon kívül számos nem banki szereplő is szeretné igénybe venni az új szolgáltatást közvetlenül a GIRO-tól, és van köztük olyan, akinél a csatlakozás már folyamatban van. Elsősorban számukra fejleszti a cég a GIROFix rendszert, amelynek segítségével egyszerűen fognak tudni csatlakozni – ez várhatóan szintén az év második felében válik elérhetővé.

A második probléma pedig a felhasználóknál jelentkezik. Ahhoz, hogy egy közműszolgáltatónak vagy akár egy webshopnak ezzel a megoldással egyszerűen lehessen fizetni, a jelenlegi szabályozásnak megfelelő feltételeknek teljesülnie kell, ami az ügyfelektől is aktivitást követel:

  • Ahhoz, hogy ne kelljen minden alkalommal erős ügyfélhitelesítéssel (SCA) jóváhagyni a tranzakciót, az ügyfélnek fel kell vennie az adott partnert az SCA-mentességi listájára (vagyis whitelist-re). Ennek megvalósítása viszont még szintén várat magára, illetve valamilyen szintű hitelesítést így is igényelni fog, hiszen már a netbankba való belépéshez is kétfaktoros azonosítás szükséges.
  • Az egyszerű, telefonszámra, adószámra vagy e-mail címre indítható fizetési kérelemhez ezeket mint másodlagos azonosítókat is regisztrálnia kell a bankjánál, amelyeket a partnereknek is ismerni kell. A másodlagos azonosító már bevezetésre került az azonnali átutalásoknál, de egyelőre csak az ügyfelek töredéke használja.

Látható tehát, hogy a szolgáltatás belépési küszöbe viszonylag magas, vagyis erősebb motivációra volna szükség ahhoz, hogy ezt az ügyfelek vállalják. Ezenkívül a banki ügyfelek nagy része még nem is hallott erről a fizetési módról, vagyis komoly edukációra volna szükség, hogy meglegyen a megfelelő bizalom a szolgáltatás iránt. Természetesen egy jól megtervezett, egyértelműen kommunikált ügyfélút nagyban tudja majd segíteni a fizetési kérelem terjedését, ezért az AFR Centrum még tavaly kidolgozott erre egy koncepciót a fizetési lánc többi szereplőjének bevonásával, amelyet a FinTechZone által rendezett 2019-es PayTechShow-n mutattak be.

mm
Buzás Attila

Újságíró, webhosting szakértő, a Kosárérték E-kereskedelmi magazin szerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!